Ha használtad már a Google Ads kulcsszótervező eszközét, valószínűleg ismerősek számodra a kulcsszókutatás lépései: ötletgyűjtés, csoportosítás, adatok lekérése és rendszerezése. Ne tévesszen meg azonban a látszat: a faék egyszerűségűnek tűnő eszköz számos buktatót rejt magában, amivel könnyedén elfuserálhatsz egy egyébként tökéletesen működőképes kampánytervet.
Mutatjuk, mire érdemes odafigyelned a kulcsszókutatás során!
Ötletelj!
Bár a kulcsszókutatás neve is sugallja, hogy többről van szó, mint puszta adat-lekérdezéséről, néhányan mégis kihagyják a legelső, legalapvetőbb lépést: a kiinduló kulcsszóötletek alapos összegyűjtését és bővítését a lekérdezés előtt.
Ahhoz, hogy a lehető legtöbb, vállalkozásod számára releváns kifejezést meg tudd vizsgálni, nem elegendő csak találomra összeírni öt-tíz szimpatikus kifejezést, majd ezekre lekérni a jelentést. A jó hír viszont az, hogy nem is kell az asztal felett görnyedve végtelen lajstromot írnod az összes lehetséges kifejezésről - ezt elvégzi helyetted a Google!
A kezdeti ötletelés során jó szolgálatot tehet két gyakran használt funkció: a Google autocomplete (keresési javaslatok) és related search (kapcsolódó keresések). Az előbbivel gyorsan áttekinthető, hogy kiinduló kifejezésünk milyen keresésekben jelenik meg a leggyakrabban, az utóbbival pedig további hasonló lekérdezéseket térképezhetünk fel - ezek lehetnek akár egy-egy új hirdetéscsoport alapjai is!
Érdemes megvizsgálni a jó organikus eléréssel rendelkező versenytársak oldalait is böngésző bővítményekkel, amelyekből láthatjuk, hogy azok milyen kulcsszavakra vannak optimalizálva.
A lehető legjobb áttekintést azonban a Google Ads kulcsszótervező eszköze biztosítja. A kulcsszótervező megnyitása után csupán annyi a teendőd, hogy a felugró lehetőség közül az új kulcsszavak keresését választod:
Ezután dönthetsz, hogy inkább kifejezésekkel, vagy inkább webhellyel kezdenéd az ötletgyűjtést. Ha nem vagy benne biztos, hogy melyek a számodra releváns kifejezések, vagy egyszerűen csak kíváncsi vagy, mit “lát” a Google a weboldaladon, érdemes kipróbálnod az utóbbi lehetőséget.
Pro tipp: ezen a ponton akár azt is felmérheted, hogy versenytársaid weboldaláról milyen kifejezéseket húz be a Google!
Fontos: ne feledd, már ennél a lépésnél is számít, hogy milyen célhellyel és nyelvvel dolgozol. Ezeket a kulcsszavak vagy domain alatti mezőben tudod megadni:
Miután megtörtént az első lekérés, a Google további javaslatokat is ajánl a kutatásod kiszélesítésére - innen is bezsebelhetsz még egy-két jó ötletet:
A kulcsszórengeteg megszelídítése - szűrési módszerek
Ha jól dolgoztál, a kulcsszóötletek lekérése után akár több száz (vagy több ezer!) keresési kifejezéssel találhatod magad szemben. Aggodalomra semmi ok, ezeket sem neked kell egyesével átnézned! Lássuk, milyen lehetőségeid vannak a kulcsszólista szűkítésére.
Szűrők
Gyorsan áttekinthetőbbé teheted a végtelennek tűnő kulcsszólistát szűrők alkalmazásával. Mi az alábbiakat ajánljuk:
- Keresések/hó >= 10
- Kulcsszó szövege tartalmazza/nem tartalmazza: ….
- A saját fiókban szereplő kulcsszavak kizárása - ha nem szeretnéd, hogy átfedésben legyen egy korábbi kampányod kulcsszavaival
- A tervben szereplő kulcsszavak kizárása - ha már szerepelnek kulcsszavak a tervedben, de még szeretnéd bővíteni a listát további kifejezésekkel
Kulcsszavak finomítása eszköz
Miután a szűrőkkel valamelyest megreguláztad a kulcsszólistát, elérkezett az idő, hogy bevess egy másik csodafegyvert: a kulcsszófinomító funkciót. Ugyan ez az eszköz csak nemrég került be a kulcsszótervezőbe, és egyelőre béta-verzióban fut, már most nagyon precízen felméri, milyen attribútumok alapján lehet tovább szűrni a kulcsszólistát. Nincs is más dolgod, mint kipipálni, mi az, ami számodra releváns.
FONTOS: Mivel ez az eszköz egyelőre még béta-verzióban van, sajnos előfordulhatnak pontatlanságok, így nem árt egy szövegalapú szűrővel is biztosítani az irreleváns kifejezések kiszűrését.
#promobox-audit#Kiváncsi vagy, hogyan hozhatnál ki többet kampányaidból? Igényelj ingyenes auditot Google Ads fiókodra!##
Gondolkodj hirdetéscsoportokban!
Talán az egyik legnagyobb hiba, ami később sok fejfájáshoz vezet a kampánytervezés során, ha nem csoportosítod időben a számodra releváns kulcsszavakat. Mikor van az az “időben”? Mihelyst felveszed őket a tervedbe!
Erre két lehetőséged is van:
Ha te magad szeretnéd kialakítani a hirdetéscsoportokat, a kulcsszavak hozzáadásakor, a megjelenő fejlécben válaszd az “Új hirdetéscsoport” lehetőséget, majd nevezd el a csoportot:
Ennél valamivel kényelmesebb - és gyorsabb - megoldás, ha a ezen a ponton is a Google Ads-re támaszkodsz, és megnézed, mit ajánlj neked a “csoportosított ötletek” menü:
Itt lehetőséged nyílik kedvedre válogatni az előkészített hirdetéscsoport-alapok közül, miközben az egyes csoportok lenyitásával a benne szereplő kulcsszavakat is tovább szűrheted - így biztosan csak olyan kifejezés kerül a tervedbe, ami oda is való. A szimpatikus csoportokat kijelölve gyorsan, egyszerűen fel is veheted ezeket új hirdetéscsoportként.
#m1-y#Ha a fenti módszerek valamelyikével már az elején csoportosítod kulcsszavaidat, a későbbiekben lekért előrejelzésben már szerepelni fog a várható átlagos cpc hirdetéscsoportonként - ez pedig nagyban megkönnyíti a kampány költségkeretének tervezését!##
Ne feledkezz meg a fejlécben szereplő beállításokról sem!
Ha túlestél a kulcsszavakkal való szöszmötölésen, a kulcsszókutatás leginkább időigényes részét már magad mögött is tudhatod - gratulálunk!
Ezen a ponton át is kattinthatsz a “Terv áttekintése” fülre, ahol máris konkrét számok, egyértelmű grafikonok és világos előrejelzések fogadnak…. vagy mégsem?
Az első buktató az, ha nem véglegesíted a kutatásod pontos paramétereit. Ha szemfüles voltál, már az ötletelés elején rögzítetted a célhelyet és a nyelvet - ezen kívül azonban van még két fontos beállítás, amiről semmiképp sem érdemes elfeledkezned:
- Keresési hálózat - Google vagy a Google és keresési partneroldalai. Ha nem az ismertség növelése a cél, itt érdemes az előbbi lehetőséget választanod, a keresési partnerek oldalán való megjelenés ugyanis általában nagyon alacsony CTR-t és annál is alacsonyabb konverziós arányt produkál.
- Előrejelzés dátuma: Alapértelmezetten itt a következő hónap szerepel. Ha azonban egyéni dátumtartományra szeretnél tervezni, például a következő negyedévre, ezt mindenképp módosítsd, mielőtt lekéred az előrejelzést! Pro tipp: ha éves előrejelzést kérsz, akkor láthatod a szezonális ingadozásokat is hónapokra bontva.
Biztos stimmel a kulcsszóegyezési típus?
Mikor hozzáadsz új kulcsszavakat, kulcsszócsoportokat a tervedhez, a Google Ads alapértelmezetten az általános egyezésű verzióval dolgozik - ezt azonban semmiképp nem javasolt így felejteni! Ha kifejezés- vagy általános egyezésű kulcsszavakkal dolgozol, nem tudhatod, pontosan milyen keresési kifejezéseket fed le a terved - ez pedig sok felesleges megjelenítéshez és kattintáshoz vezethet! A “catering cégek” kifejezés-egyezésű kulcsszó például megjeleníthet hirdetést esküvői, szülinapi, csapatépítő, vegán vagy paleo cateringre is - közel sem biztos azonban, hogy ezeket egy cateringgel foglalkozó cég mind le is fedi, így tehát a megjelenések jelentős része egyszerűen irreleváns lenne.
Helyette állítsd át kulcsszavaidat pontos egyezésűre, így tisztábban láthatod, hogy az adott kifejezésre pontosan mennyi keresés érkezett, illetve várhatóan mennyi fog érkezni a jövőben.
Finomítsd tovább a terved kizáró kulcsszavakkal!
Már a kulcsszótervezőben felvehetsz a tervedbe kizáró kulcsszavakat, így még pontosabban láthatod, hogy az előrejelzett időszakban hány megjelenést, kattintást érhetsz el. Ha ezt a lépést kihagyod, és csak a kész kampányba veszed fel a kizáró kulcsszavaidat, könnyen lehet, hogy a valóságban jóval kevesebb alkalommal fognak megjelenni a hirdetéseid, mint amennyire a terved alapján számítottál.
Előrejelzési görbe - ne higgy neki első ránézésre!
Az előrejelzési görbével tudod beállítani, ellenőrizni, hogy a megadott kulcsszavakból álló kampány milyen átlagos CPC mellett működne a leginkább költséghatékonyan a megadott időszakban. Alapértelmezetten általában 300 Ft maximum CPC szerepel a tervben - de könnyen előfordulhat, hogy ennél jóval alacsonyabb licit is elég, vagy épp sokkal magasabb, például egy nemzetközi kampány esetében, ahol akár 2000 Ft-ra is rúghat egy kattintás ára.
#m1-p#FONTOS: Ha túl alacsony a max CPC, a rendszer 0 (vagy ahhoz közeli) megjelenést fog előrejelezni - ezt érdemes ellenőrizni, mielőtt egy sikertelennek tűnő tervet azonnal elvetnél!##
Érdemes tehát olyan licitet választani, ami nem korlátozza a megjelenések, kattintások és konverziók számát, de nem is annyira drága, hogy a terved költséghatékonysága bánja. A konkrét érték meghatározásában segít az előrejelzési görbe, ahol egy csúszka segítségével gyorsan áttekintheted, mi lenne számodra a leginkább optimális licit:
A terv hirdetési költésének helyes becslése
A kulcsszókutatás nemcsak a számodra releváns kifejezések megismeréséhez elengedhetetlen, hanem ahhoz is, hogy a lehető legprecízebben tudd megbecsülni a kampány ajánlott költségkeretét.
#m1-y#Sokan nem veszik észre, hogy nemcsak az előrejelzési görbe segítségével megadott maximum CPC-vel és a hirdetéscsoportok átlag CPC-jével kell számolni, hanem a Google által javasolt napi kerettel is.##
Fenti példánkban egy kis számolás után már látszik is a markáns különbség: míg a tervben az előrejelzett időszakra (példánkban szeptember 1-30.) 7500 Ft becsült költség szerepel, a megfelelő megjelenítéshez javasolt napi keretet 30-cal felszorozva már 11 282 Ft-ot kapunk.
#promobox-audit-googleads#Ha úgy érzed, elvesztél a kulcsszókutatás sűrűjében, bízd biztos kezekre kampányaid tervezését!##