Design

A legmeghatározóbb design irányzatok: minimalizmus

Írta:
Levi
Olvasási idő:
3
perc

A Design irányzatok cikksorozatunk első részében megismerhetted, hogy miért is olyan fontos vállalkozásod vizuális megjelenése, valamint melyek azok a grafikai műfajok, amik a leginkább uralják az online felületeket. A szkeumorfizmus, a neumorfizmus és a flat design kétségkívül nagyon szép megjelenést tesz lehetővé, viszont mintha minden sarkon egy-egy ilyen felületbe botlanánk. Mit tehetsz, ha szeretnél egy kicsit kitűnni, és szakítani a közhelyes látványvilággal? A sorozat elkövetkező cikkeiben egy-egy olyan irányzatot fogunk ismertetni Veled, amivel könnyedén kitűnhetsz versenytársaid közül! Kezdjük is az elmúlt évek egyik legfelkapottabb stílusával, a minimalizmussal.

A legmeghatározóbb design irányzatok: minimalizmus

Mi is az a minimalizmus?

Biztos vagyok benne, hogy ezt a szót már ezernyi kontextusban hallottad, ahogy azt a mondást is, hogy “a kevesebb néha több”. Ez abszolút igaz a vizuális megjelenésre és az esztétikára is. Nem is csoda, hogy a jelenség nem újkeletű, már a 60-as évektől népszerű lett elsőként a festészetben, majd más területeken is. Találkozhatunk minimalista alkotásokkal a művészet valamennyi ágazatában (például festészetben, fényképészetben, szobrászatban de akár még a zenében is) vagy éppen az építészetben. Az aranyszabály ugyanaz: a lehető legegyszerűbb, de mégis egyedi és kifejező alkotás létrehozása.

minimalizmus, minimalista megjelenése
A minimalizmus megjelenése különböző területeken
(Forrás: Aliexpress, Artistics, Rethinking The Future)

Ritka, hogy gazdasági egyetemen a jó designról tanuljunk, de volt szerencsém egy izgalmas előadást hallgatni, ahol a tanár a következőképp határozta meg az arculattervezés kulcsát:

#m1-y#a design akkor lesz tökéletes, ha már mindent elvettünk belőle, ami nélkül még értelmezhető, azonban semmivel sem többet.##

Ezt érdemes megjegyezni, és egyúttal átültetni vállalkozásod vizuális megjelenésének megalkotásához is. Könnyű azt hinni, hogy a hatalmas versenyben akkor tudunk felülkerekedni, ha minél nagyobb, színesebb, különlegesebb és kirívóbb megjelenéssel jelenünk meg, hogy minket vegyenek észre először a versenytársak helyett, de sajnos ez nem teljesen igaz - a fogyasztók már hozzászoktak a legextrémebb designokhoz is, és észre sem veszik ezeket. Helyette valami olyat kell mutatni, amire nem számítanak, ami kitűnik a mai színes-szagos médiavilágból. Erre egy jó megoldás lehet, ha a lehető legtöbb elem közlése helyett a legkevesebbet célzod meg, és a minimalizmust alkalmazod.

#promobox-newsletter###

Minimalizmus a web designban

Ha szimpatikusnak találod ezt az irányzatot, akkor itt az ideje alkalmazni a gyakorlatban is. Az egyik legkézenfekvőbb lehetőség, hogy weboldalad design-ja kölcsönözzön minimalista kinézetet. Ez nem lehet egyszerű, ha egy színes, vibráló megközelítésből indulunk, de ne felejtsd el a fenti alapszabályt: vegyél el belőle mindent, ami nélkül még érthető lesz az Általad átadni kívánt üzenet. A cél egy nagyon letisztult látvány, ami csakis a legfontosabb elemeket tartalmazza. Ehhez érdemes szem előtt tartani az alábbi szempontokat:

  • Csak két színt alkalmazz, amik nagy kontrasztban vannak egymással
  • Lehetőleg szabályos formákat használj, kerüld a lekerekített éleket
  • Ne legyenek rétegek, árnyékok és színátmenetek, a képernyőt egy papírlapként fogd fel

Itt van egy példa egy minimalista weboldalra:

minimalista weboldal
Egy minimalista web design
(Forrás: Dribble)

Minimalizmus a kreatív tervezésben

Ha már elindultál a minimalizálás útján, akkor itt semmiképp se állj meg, ugyanis a kreatív tervezés az a terület, ahol még nagyobb hatást tudsz gyakorolni a fogyasztókra. A közösségi média és az internetes portálok görgetésével naponta több ezer képet, videót, zenét látunk és hallunk, így itt hatványozottan igaz, hogy ezek közül csak valami igazán váratlannal lehet kitűnni. A felhasználók ahhoz szoktak, hogy a képernyőjük tele van színekkel, szövegekkel, minden milliméterre jut valami tartalom - ráadásul a vállalati oldalról is gyakran az az elvárás, hogy az elköltött pénzért cserébe minden pixelt kihasználjunk. Holott sokkal nagyobb lehet a hatás, ha egy minimalista képpel próbálunk meg felülkerekedni a zajon. Ha kipróbálnád, az alábbi szabályokat tartsd észben:

  • A web designhoz hasonlóan itt is kevés, nagy kontrasztú színt alkalmazz
  • A vászon nagy része maradjon üres, nem kell az egészet kitölteni
  • Legyen egy központi elemed, ami odavonzza a tekintetet
  • Ezen kívül maximum egy sornyi szöveget helyezz még el - ha jól csináltad, ez már bőven elég ahhoz, hogy felkeltse az érdeklődést

Természetesen itt már nyugodtan lehetsz kreatívabb és szabadabb - ha a minimalizmus elveit szem előtt tartod, akkor akár színárnyalatokat és képeket, tárgyakat is elhelyezhetsz a képre, ha ezek még ütősebbé teszik a grafikát. Nézzünk is erre egy példát:

minimalizmus a kreatív tervezésben
Biztos vagyok benne, hogy erre a hirdetésre Te is felkapnád a fejed
(Forrás: Bored Panda)

Konklúzió

Ha gyakran már te is úgy érzed, hogy nem tudsz lépést tartani a hatalmas vizuális versenyben, ahol mindig feltűnőbb és extrémebb design-nal kell megjelenni, akkor a minimalizmus egy remek lehetőség arra, hogy egy kicsit elmenekülj ettől a kirívó látványvilágtól, és egy szolidabb, visszafogottabb, de annál meghökkentőbb grafikákkal keltsd fel potenciális Ügyfeleid érdeklődését. Arról nem is beszélve, hogy az online világon túl ezt az irányzatot akár a fizikai termékeiden is alkalmazhatod, és egy kifejezetten elegáns arculattal hívhatod fel magadra a figyelmet a boltok polcain. Így hát mi mindenképp arra bátorítunk, hogy merj egyedi lenni, egyszerűsítsd arculatod, és tűnj ki a tömegből a minimalizmus által.

minimalizmus a fizikai termékeken
A minimalizmust könnyen alkalmazhatod fizikai termékeiden is

#promobox#Tetszik a minimalizmus és újraterveznéd az arculatod, de nem ismered a grafikai programokat? ##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média menedzsment
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média trendek 2024-ben
Közösségi média menedzsment
Közösségi média trendek 2024-ben
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
Keresőoptimalizálás (SEO)
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
A YouTube hirdetés készítés alapjai
PPC kampánykezelés
A YouTube hirdetés készítés alapjai
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
 A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Keresőoptimalizálás (SEO)
A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Keresőoptimalizálás (SEO)
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Keresőoptimalizálás (SEO)
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Közösségi média menedzsment
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Ügynökség
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Hatékonyság
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök