Design

A legmeghatározóbb design irányzatok: minimalizmus

Írta:
Levi
Olvasási idő:
3
perc

A Design irányzatok cikksorozatunk első részében megismerhetted, hogy miért is olyan fontos vállalkozásod vizuális megjelenése, valamint melyek azok a grafikai műfajok, amik a leginkább uralják az online felületeket. A szkeumorfizmus, a neumorfizmus és a flat design kétségkívül nagyon szép megjelenést tesz lehetővé, viszont mintha minden sarkon egy-egy ilyen felületbe botlanánk. Mit tehetsz, ha szeretnél egy kicsit kitűnni, és szakítani a közhelyes látványvilággal? A sorozat elkövetkező cikkeiben egy-egy olyan irányzatot fogunk ismertetni Veled, amivel könnyedén kitűnhetsz versenytársaid közül! Kezdjük is az elmúlt évek egyik legfelkapottabb stílusával, a minimalizmussal.

A legmeghatározóbb design irányzatok: minimalizmus

Mi is az a minimalizmus?

Biztos vagyok benne, hogy ezt a szót már ezernyi kontextusban hallottad, ahogy azt a mondást is, hogy “a kevesebb néha több”. Ez abszolút igaz a vizuális megjelenésre és az esztétikára is. Nem is csoda, hogy a jelenség nem újkeletű, már a 60-as évektől népszerű lett elsőként a festészetben, majd más területeken is. Találkozhatunk minimalista alkotásokkal a művészet valamennyi ágazatában (például festészetben, fényképészetben, szobrászatban de akár még a zenében is) vagy éppen az építészetben. Az aranyszabály ugyanaz: a lehető legegyszerűbb, de mégis egyedi és kifejező alkotás létrehozása.

minimalizmus, minimalista megjelenése
A minimalizmus megjelenése különböző területeken
(Forrás: Aliexpress, Artistics, Rethinking The Future)

Ritka, hogy gazdasági egyetemen a jó designról tanuljunk, de volt szerencsém egy izgalmas előadást hallgatni, ahol a tanár a következőképp határozta meg az arculattervezés kulcsát:

#m1-y#a design akkor lesz tökéletes, ha már mindent elvettünk belőle, ami nélkül még értelmezhető, azonban semmivel sem többet.##

Ezt érdemes megjegyezni, és egyúttal átültetni vállalkozásod vizuális megjelenésének megalkotásához is. Könnyű azt hinni, hogy a hatalmas versenyben akkor tudunk felülkerekedni, ha minél nagyobb, színesebb, különlegesebb és kirívóbb megjelenéssel jelenünk meg, hogy minket vegyenek észre először a versenytársak helyett, de sajnos ez nem teljesen igaz - a fogyasztók már hozzászoktak a legextrémebb designokhoz is, és észre sem veszik ezeket. Helyette valami olyat kell mutatni, amire nem számítanak, ami kitűnik a mai színes-szagos médiavilágból. Erre egy jó megoldás lehet, ha a lehető legtöbb elem közlése helyett a legkevesebbet célzod meg, és a minimalizmust alkalmazod.

#promobox-newsletter###

Minimalizmus a web designban

Ha szimpatikusnak találod ezt az irányzatot, akkor itt az ideje alkalmazni a gyakorlatban is. Az egyik legkézenfekvőbb lehetőség, hogy weboldalad design-ja kölcsönözzön minimalista kinézetet. Ez nem lehet egyszerű, ha egy színes, vibráló megközelítésből indulunk, de ne felejtsd el a fenti alapszabályt: vegyél el belőle mindent, ami nélkül még érthető lesz az Általad átadni kívánt üzenet. A cél egy nagyon letisztult látvány, ami csakis a legfontosabb elemeket tartalmazza. Ehhez érdemes szem előtt tartani az alábbi szempontokat:

  • Csak két színt alkalmazz, amik nagy kontrasztban vannak egymással
  • Lehetőleg szabályos formákat használj, kerüld a lekerekített éleket
  • Ne legyenek rétegek, árnyékok és színátmenetek, a képernyőt egy papírlapként fogd fel

Itt van egy példa egy minimalista weboldalra:

minimalista weboldal
Egy minimalista web design
(Forrás: Dribble)

Minimalizmus a kreatív tervezésben

Ha már elindultál a minimalizálás útján, akkor itt semmiképp se állj meg, ugyanis a kreatív tervezés az a terület, ahol még nagyobb hatást tudsz gyakorolni a fogyasztókra. A közösségi média és az internetes portálok görgetésével naponta több ezer képet, videót, zenét látunk és hallunk, így itt hatványozottan igaz, hogy ezek közül csak valami igazán váratlannal lehet kitűnni. A felhasználók ahhoz szoktak, hogy a képernyőjük tele van színekkel, szövegekkel, minden milliméterre jut valami tartalom - ráadásul a vállalati oldalról is gyakran az az elvárás, hogy az elköltött pénzért cserébe minden pixelt kihasználjunk. Holott sokkal nagyobb lehet a hatás, ha egy minimalista képpel próbálunk meg felülkerekedni a zajon. Ha kipróbálnád, az alábbi szabályokat tartsd észben:

  • A web designhoz hasonlóan itt is kevés, nagy kontrasztú színt alkalmazz
  • A vászon nagy része maradjon üres, nem kell az egészet kitölteni
  • Legyen egy központi elemed, ami odavonzza a tekintetet
  • Ezen kívül maximum egy sornyi szöveget helyezz még el - ha jól csináltad, ez már bőven elég ahhoz, hogy felkeltse az érdeklődést

Természetesen itt már nyugodtan lehetsz kreatívabb és szabadabb - ha a minimalizmus elveit szem előtt tartod, akkor akár színárnyalatokat és képeket, tárgyakat is elhelyezhetsz a képre, ha ezek még ütősebbé teszik a grafikát. Nézzünk is erre egy példát:

minimalizmus a kreatív tervezésben
Biztos vagyok benne, hogy erre a hirdetésre Te is felkapnád a fejed
(Forrás: Bored Panda)

Konklúzió

Ha gyakran már te is úgy érzed, hogy nem tudsz lépést tartani a hatalmas vizuális versenyben, ahol mindig feltűnőbb és extrémebb design-nal kell megjelenni, akkor a minimalizmus egy remek lehetőség arra, hogy egy kicsit elmenekülj ettől a kirívó látványvilágtól, és egy szolidabb, visszafogottabb, de annál meghökkentőbb grafikákkal keltsd fel potenciális Ügyfeleid érdeklődését. Arról nem is beszélve, hogy az online világon túl ezt az irányzatot akár a fizikai termékeiden is alkalmazhatod, és egy kifejezetten elegáns arculattal hívhatod fel magadra a figyelmet a boltok polcain. Így hát mi mindenképp arra bátorítunk, hogy merj egyedi lenni, egyszerűsítsd arculatod, és tűnj ki a tömegből a minimalizmus által.

minimalizmus a fizikai termékeken
A minimalizmust könnyen alkalmazhatod fizikai termékeiden is

#promobox#Tetszik a minimalizmus és újraterveznéd az arculatod, de nem ismered a grafikai programokat? ##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Design
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Ügynökség
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
PPC kampánykezelés
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
Webfejlesztés
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
PPC kampánykezelés
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
PPC kampánykezelés
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
PPC kampánykezelés
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
 Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!
Keresőoptimalizálás (SEO)
Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!
Emojik jelentése - így használd őket marketingstratégiádban!
Közösségi média menedzsment
Emojik jelentése - így használd őket marketingstratégiádban!
Viszlát KATA! Merre tovább, marketing ügynökségek?
Ügynökség
Viszlát KATA! Merre tovább, marketing ügynökségek?
100 cikk a Selector blogján - Nézzük meg, mi mindenről írtunk már
Ügynökség
100 cikk a Selector blogján - Nézzük meg, mi mindenről írtunk már
Hogyan működik a Facebook hirdetéskezelés a gyakorlatban?
PPC kampánykezelés
Hogyan működik a Facebook hirdetéskezelés a gyakorlatban?
Videómarketing 2022-ben
Közösségi média menedzsment
Videómarketing 2022-ben
5 tipp a hatásos hirdetési kreatívokhoz
Design
5 tipp a hatásos hirdetési kreatívokhoz
Keresőbarát weboldal felépítése
Keresőoptimalizálás (SEO)
Keresőbarát weboldal felépítése