Design

A legmeghatározóbb design irányzatok

Írta:
Levi
Olvasási idő:
4
perc

Az online marketing nem más, mint kommunikáció a potenciális vásárlókkal, Ügyfelekkel. A 21. században, amikor az emberiség több tartalmat fogyaszt, mint valaha, akkor muszáj nagyobb hangsúlyt fektetnünk a mondanivalónk vizuális megjelenésére, kifejezésére is. Persze, szorosan együtt dolgozunk grafikusokkal, UX/UI designerekkel, tervezőkkel, de mégis fontos, hogy minden marketinges tisztában legyen a vizuális közlés alapjaival. Épp emiatt indítjuk útjára Design irányzatok cikksorozatunkat, amiben cikkről-cikkre mutatjuk be részletesen a legszebb, legtrendibb, leginkább figyelemfelkeltő grafikai műfajokat. Elsőként nézzünk meg egy rövid összefoglalást arról, hogy melyek ezek!

A legmeghatározóbb design irányzatok

Szkeumorfizmus, avagy Sokol rádió a képernyődön

A szkeumorfizmus az informatika hőskorának rendkívül népszerű irányzata volt. Ennek oka egyszerű: a műfajnak a lényege, hogy a való életből már ismert formákat, elrendezéseket emelünk át a digitális világba, így bárki is találkozik vele, azonnal kiismeri magát rajta. Gondolj csak bele! Van egy tárgy - legyen mondjuk egy rádió -, amit ezerszer megfogtál, a való életben tökéletesen ismered, hát nem adja magát, hogy a képernyőn is pontosan úgy nézzen ki? Logikusnak tűnhet, de azért nézd meg előbb az alábbi képet:

Példa a szkeumorfizmusra
Egy tipikus szkeumorfista felület (Forrás: Wikipedia)

Igaz, kétségtelen, hogy rendkívül praktikus az elrendezés, de szépnek azért semmiképp sem neveznénk. Persze lehet csinosítani, és születtek maradandó alkotások is - valószínűleg Te is egy szkeumorfista felületet használtál az okostelefonodon éveken keresztül. Elég csak az Apple operációs rendszerére gondolni, ami sokáig kimaxolta az irányzatot. Nézd csak meg: a címzettek listája pontosan úgy néz ki, mint egy telefonkönyv, az eBook lista pontosan úgy néz ki, mint egy könyvespolc, a jegyzet pontosan úgy néz ki, mint egy vonalas füzet és így tovább.

Az iOS szkeumorfista felülete
iOS, a szkeumorfizmus mestere (Forrás: IXD@Pratt)

Neumorfizmus, avagy a 3D-s tekerők és csúszkák irányzata

Ha megismertük a szkeumorfizmust, adja magát, hogy a neumorfizmussal folytassuk. Ez nem más, mint az angol “new” (új) és szkeumorfizmus szavak keresztezése, amiből sejthetjük is, hogy ez az irányzat a valós felületek valamiféle újragondolása lehet. És nem is tévedünk nagyot, ugyanis a neumorfizmus tulajdonképp egy letisztult, egyszerűsített szkeumorfista design, amiről mintha lesöpörtek volna minden felesleges elemet, és kicsit gatyába rázták volna a 21. század elvárásainak megfelelően.

Példák neumorfista elemekre
Példák neumorfista elemekre (Forrás: Figma Elements)

Menő, mi? Valósághű csúszkák, gombok, tekerők, kapcsolók, minden, mi szem-szájnak ingere, de mégis a napjaink design trendjeinek megfelelő kivitelben - gondolhatnánk. Tény, hogy a neumorfista grafikák szemlélése általában lelki elégedettséget okoz a szabályos formáknak és háromdimenziós alakzatoknak köszönhetően, de biztos, hogy ez a legpraktikusabb megvalósítása a kezelőfelületeknek? Természetesen az arany középút fogalma itt is létezik, és találkozhatunk olyan elemekkel, amik egyszerre gyönyörűek és használhatóak, de könnyű átesni a ló túloldalára - nézzük csak meg az alábbi képet, ahol alig látni, hogy mi a gomb, és mi nem:

Egy nehezen kivehető neumorfista felület
Néha a neumorfizmus is tud átláthatatlan lenni (Forrás: IRC Web Services)

#promobox-newsletter###

Flat design, avagy mintha kilapították volna

Az informatika megjelenése óta az ilyen-olyan morfizmusok uralták a képernyőket, így várható volt, hogy előbb-utóbb megunják a felhasználók. Valahogy úgy tűnik, mintha az a bizonyos pohár csak szép lassan telítődött volna, egészen 2013-ig, amikor viszont mindenkinél betelt, és mintha addigra mindenkinek tele lett volna vele a hócipője. A legnagyobb vállalatok sorra kezdték el leváltani a korábbi, térbeli strukturákkal operáló arculatukat egy új, kétdimenziós verzióra. Hát, röviden ez a flat design.

Flat design logók és elődeik
A late adoptereknek csak az elmúlt hónapokban sikerült a váltás, de remekül mutatja a változást (Forrás: UX Collective)

Persze nincs semmi baj a flat design-nal, a neumorfizmushoz hasonlóan egy letisztult, korszerű és átlátható látványvilágot rejt magában. Mint a neve is mutatja, a cél a térbeliség elengedése, és helyette “lapos”, síkbeli elemek használata. A dimenziók közti különbség egyedül a színekben, formákban szokott megjelenni: ami közelebb van, az élénkebb, élesebb, míg ami hátrébb, az sötétebb, homályosabb.

Az iOS flat design-t alkalmazó felülete
Nézzük csak meg, az iOS is mennyit változott a fenti képhez képest - sehol egy 3D-s alakzat, csak homályosítás és színátmenetek (Forrás: Szifon.com)

És még ezernyi más

Természetesen a design irányzatok sora nem ér itt véget, ezek csak a legismertebbek voltak. Ezernyi további műfajt is megfigyelhetünk, amelyek vagy a fenti irányzatok egy-egy ágazatába sorolhatók, vagy valami teljesen új értékrendet képviselnek. Beszélhetünk minimalizmusról, realizmusról, futurizmusról, absztrakt arculatról vagy épp az én személyes kedvencemről, a glassmorphism-ről. A felsorolásból láthatjátok, hogy megannyi design trenddel találkozhatunk, számos irányzat éled újra vagy alakul át, amelynek köszönhetően egy nagyon színes összképpel találkozhatunk a böngészés során.

Példa egy glassmorphism design-ra
A glassmorphism ötvözi a neumorfizmus és a flat design legmenőbb elemeit (Forrás: UX Collective)

Amennyiben szeretnél Te is képben lenni a legújabb trendekkel, mindenképp kövesd blogunkat, ugyanis e cikksorozat keretein belül mindig naprakész maradhatsz - hamarosan cikkről-cikkre bemutatunk egy trendi, letisztult és figyelemfelkeltő design irányzatot, amellyel oldaladra csalogathatod potenciális Ügyfeleidet!

#promobox#Úgy érzed, nem tudod egyedül megtervezni céged arculatát? Mi segítünk!##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

TikTok SEO - Így kerülj előre a keresési találatok listáján!
Keresőoptimalizálás (SEO)
TikTok SEO - Így kerülj előre a keresési találatok listáján!
Keresletfokozó kampányok - ezt kell tudnod a Discovery-kampányok utódjáról
PPC kampánykezelés
Keresletfokozó kampányok - ezt kell tudnod a Discovery-kampányok utódjáról
Így növelheti bevételeidet egy jó webdesigner
Webfejlesztés
Így növelheti bevételeidet egy jó webdesigner
Helyettesítheti a ChatGPT a szövegírókat?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Helyettesítheti a ChatGPT a szövegírókat?
GA4 (Google Analytics 4) - újdonságok és az Analytics átállás 2023-ban
Webanalitika
GA4 (Google Analytics 4) - újdonságok és az Analytics átállás 2023-ban
Kreatív ügynökség vagy marketing ügynökség?  Melyiket válasszam?
Ügynökség
Kreatív ügynökség vagy marketing ügynökség? Melyiket válasszam?
5 tipp, hogy a legjobbat hozd ki a Performance Max kampányaidból
PPC kampánykezelés
5 tipp, hogy a legjobbat hozd ki a Performance Max kampányaidból
Növeld vállalkozásod láthatóságát Google Cégem fiókod optimalizálásával!
Keresőoptimalizálás (SEO)
Növeld vállalkozásod láthatóságát Google Cégem fiókod optimalizálásával!
Így írj kreatív briefet egy ügynökségnek!
Ügynökség
Így írj kreatív briefet egy ügynökségnek!
Mitől függ a weboldalkészítés ára?
Webfejlesztés
Mitől függ a weboldalkészítés ára?
SEO audit: Hogyan lesz belőle valódi eredmény?
Keresőoptimalizálás (SEO)
SEO audit: Hogyan lesz belőle valódi eredmény?
Hogyan írjunk PPC kampány briefet egy marketing ügynökségnek?
Ügynökség
Hogyan írjunk PPC kampány briefet egy marketing ügynökségnek?
Hogyan válassz a hírlevélküldő rendszerek között?
Közösségi média menedzsment
Hogyan válassz a hírlevélküldő rendszerek között?
Hogyan írjunk webfejlesztés briefet egy marketing ügynökségnek?
Ügynökség
Hogyan írjunk webfejlesztés briefet egy marketing ügynökségnek?
Hogyan írjunk social briefet egy marketingügynökségek?
Ügynökség
Hogyan írjunk social briefet egy marketingügynökségek?