Design

A legmeghatározóbb design irányzatok

Írta:
Levi
Olvasási idő:
4
perc

Az online marketing nem más, mint kommunikáció a potenciális vásárlókkal, Ügyfelekkel. A 21. században, amikor az emberiség több tartalmat fogyaszt, mint valaha, akkor muszáj nagyobb hangsúlyt fektetnünk a mondanivalónk vizuális megjelenésére, kifejezésére is. Persze, szorosan együtt dolgozunk grafikusokkal, UX/UI designerekkel, tervezőkkel, de mégis fontos, hogy minden marketinges tisztában legyen a vizuális közlés alapjaival. Épp emiatt indítjuk útjára Design irányzatok cikksorozatunkat, amiben cikkről-cikkre mutatjuk be részletesen a legszebb, legtrendibb, leginkább figyelemfelkeltő grafikai műfajokat. Elsőként nézzünk meg egy rövid összefoglalást arról, hogy melyek ezek!

A legmeghatározóbb design irányzatok

Szkeumorfizmus, avagy Sokol rádió a képernyődön

A szkeumorfizmus az informatika hőskorának rendkívül népszerű irányzata volt. Ennek oka egyszerű: a műfajnak a lényege, hogy a való életből már ismert formákat, elrendezéseket emelünk át a digitális világba, így bárki is találkozik vele, azonnal kiismeri magát rajta. Gondolj csak bele! Van egy tárgy - legyen mondjuk egy rádió -, amit ezerszer megfogtál, a való életben tökéletesen ismered, hát nem adja magát, hogy a képernyőn is pontosan úgy nézzen ki? Logikusnak tűnhet, de azért nézd meg előbb az alábbi képet:

Példa a szkeumorfizmusra
Egy tipikus szkeumorfista felület (Forrás: Wikipedia)

Igaz, kétségtelen, hogy rendkívül praktikus az elrendezés, de szépnek azért semmiképp sem neveznénk. Persze lehet csinosítani, és születtek maradandó alkotások is - valószínűleg Te is egy szkeumorfista felületet használtál az okostelefonodon éveken keresztül. Elég csak az Apple operációs rendszerére gondolni, ami sokáig kimaxolta az irányzatot. Nézd csak meg: a címzettek listája pontosan úgy néz ki, mint egy telefonkönyv, az eBook lista pontosan úgy néz ki, mint egy könyvespolc, a jegyzet pontosan úgy néz ki, mint egy vonalas füzet és így tovább.

Az iOS szkeumorfista felülete
iOS, a szkeumorfizmus mestere (Forrás: IXD@Pratt)

Neumorfizmus, avagy a 3D-s tekerők és csúszkák irányzata

Ha megismertük a szkeumorfizmust, adja magát, hogy a neumorfizmussal folytassuk. Ez nem más, mint az angol “new” (új) és szkeumorfizmus szavak keresztezése, amiből sejthetjük is, hogy ez az irányzat a valós felületek valamiféle újragondolása lehet. És nem is tévedünk nagyot, ugyanis a neumorfizmus tulajdonképp egy letisztult, egyszerűsített szkeumorfista design, amiről mintha lesöpörtek volna minden felesleges elemet, és kicsit gatyába rázták volna a 21. század elvárásainak megfelelően.

Példák neumorfista elemekre
Példák neumorfista elemekre (Forrás: Figma Elements)

Menő, mi? Valósághű csúszkák, gombok, tekerők, kapcsolók, minden, mi szem-szájnak ingere, de mégis a napjaink design trendjeinek megfelelő kivitelben - gondolhatnánk. Tény, hogy a neumorfista grafikák szemlélése általában lelki elégedettséget okoz a szabályos formáknak és háromdimenziós alakzatoknak köszönhetően, de biztos, hogy ez a legpraktikusabb megvalósítása a kezelőfelületeknek? Természetesen az arany középút fogalma itt is létezik, és találkozhatunk olyan elemekkel, amik egyszerre gyönyörűek és használhatóak, de könnyű átesni a ló túloldalára - nézzük csak meg az alábbi képet, ahol alig látni, hogy mi a gomb, és mi nem:

Egy nehezen kivehető neumorfista felület
Néha a neumorfizmus is tud átláthatatlan lenni (Forrás: IRC Web Services)

#promobox-newsletter###

Flat design, avagy mintha kilapították volna

Az informatika megjelenése óta az ilyen-olyan morfizmusok uralták a képernyőket, így várható volt, hogy előbb-utóbb megunják a felhasználók. Valahogy úgy tűnik, mintha az a bizonyos pohár csak szép lassan telítődött volna, egészen 2013-ig, amikor viszont mindenkinél betelt, és mintha addigra mindenkinek tele lett volna vele a hócipője. A legnagyobb vállalatok sorra kezdték el leváltani a korábbi, térbeli strukturákkal operáló arculatukat egy új, kétdimenziós verzióra. Hát, röviden ez a flat design.

Flat design logók és elődeik
A late adoptereknek csak az elmúlt hónapokban sikerült a váltás, de remekül mutatja a változást (Forrás: UX Collective)

Persze nincs semmi baj a flat design-nal, a neumorfizmushoz hasonlóan egy letisztult, korszerű és átlátható látványvilágot rejt magában. Mint a neve is mutatja, a cél a térbeliség elengedése, és helyette “lapos”, síkbeli elemek használata. A dimenziók közti különbség egyedül a színekben, formákban szokott megjelenni: ami közelebb van, az élénkebb, élesebb, míg ami hátrébb, az sötétebb, homályosabb.

Az iOS flat design-t alkalmazó felülete
Nézzük csak meg, az iOS is mennyit változott a fenti képhez képest - sehol egy 3D-s alakzat, csak homályosítás és színátmenetek (Forrás: Szifon.com)

És még ezernyi más

Természetesen a design irányzatok sora nem ér itt véget, ezek csak a legismertebbek voltak. Ezernyi további műfajt is megfigyelhetünk, amelyek vagy a fenti irányzatok egy-egy ágazatába sorolhatók, vagy valami teljesen új értékrendet képviselnek. Beszélhetünk minimalizmusról, realizmusról, futurizmusról, absztrakt arculatról vagy épp az én személyes kedvencemről, a glassmorphism-ről. A felsorolásból láthatjátok, hogy megannyi design trenddel találkozhatunk, számos irányzat éled újra vagy alakul át, amelynek köszönhetően egy nagyon színes összképpel találkozhatunk a böngészés során.

Példa egy glassmorphism design-ra
A glassmorphism ötvözi a neumorfizmus és a flat design legmenőbb elemeit (Forrás: UX Collective)

Amennyiben szeretnél Te is képben lenni a legújabb trendekkel, mindenképp kövesd blogunkat, ugyanis e cikksorozat keretein belül mindig naprakész maradhatsz - hamarosan cikkről-cikkre bemutatunk egy trendi, letisztult és figyelemfelkeltő design irányzatot, amellyel oldaladra csalogathatod potenciális Ügyfeleidet!

#promobox#Úgy érzed, nem tudod egyedül megtervezni céged arculatát? Mi segítünk!##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Design
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Ügynökség
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
PPC kampánykezelés
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
Webfejlesztés
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
PPC kampánykezelés
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
PPC kampánykezelés
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
PPC kampánykezelés
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
 Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!
Keresőoptimalizálás (SEO)
Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!
Emojik jelentése - így használd őket marketingstratégiádban!
Közösségi média menedzsment
Emojik jelentése - így használd őket marketingstratégiádban!
Viszlát KATA! Merre tovább, marketing ügynökségek?
Ügynökség
Viszlát KATA! Merre tovább, marketing ügynökségek?
100 cikk a Selector blogján - Nézzük meg, mi mindenről írtunk már
Ügynökség
100 cikk a Selector blogján - Nézzük meg, mi mindenről írtunk már
Hogyan működik a Facebook hirdetéskezelés a gyakorlatban?
PPC kampánykezelés
Hogyan működik a Facebook hirdetéskezelés a gyakorlatban?
Videómarketing 2022-ben
Közösségi média menedzsment
Videómarketing 2022-ben
5 tipp a hatásos hirdetési kreatívokhoz
Design
5 tipp a hatásos hirdetési kreatívokhoz
Keresőbarát weboldal felépítése
Keresőoptimalizálás (SEO)
Keresőbarát weboldal felépítése