Webanalitika

Google Analytics 4: minden, amit tudni érdemes!

Írta:
István
Olvasási idő:
3
perc

A Google Analytics 4 tavaly októberben jelent meg hivatalosan, és egyből érződött, hogy csőstül felforgatja majd az online marketingesek életét. Biztos rengeteg kérdés megfogalmazódott már a fejedben, például, hogy érdemes-e váltani, vagy épp miben különbözik a már jól bevált Universal Analytics-től? Ne aggódj, a következő sorokban mindenre választ kapsz.

Google Analytics 4: minden, amit tudni érdemes!

Mi szükség volt a GA4 megteremtésére?

Valószínűleg nem kell bemutatni az Universal Analytics-et, amit még ma is emberek milliói használnak analitikai mérések felállításához. Habár az UA már felkészült a honlapokon túli világra, sok “terhet” hordoz az előző verziókból. 2014-ben elindult a Google Firebase, ami egy mobil appokra specializálódott analitikai rendszer, és egy teljesen új koncepcióra épült. 

#m1-y#A GA4 lényegében az Universal Analytics és a Google Firebase ötvözetéből készült el.##

Google Analytics logó
(Forrás: blog.google)

Milyen változásokat hozott a korábbi UA-val szemben?

A Google Analytics 4 egy teljesen új adatmodellt használ. Az új szemléletben már mindent események formájában mérünk. Ez azt jelenti, hogy mostantól minden akció, ami mérhető, egy standardizált formát követ. Maga az eseménymérés is átalakult, a kategória-akció-címke-érték hierarchia helyett most már minden eseményhez tartozik egy egyedi eseménynév, és akár 25 paraméterrel is rendelkezhetnek, melyek lehetnek szövegek vagy számok is. Látható, hogy az utóbbi megoldás sokkal komplexebb méréseket is lehetővé tesz, hisz sokkal több adatot átadhatunk eseményenként az Analytics részére.

A megújult működés egy új riporting rendszert szült. A begyűjtött adatok kategorizálása megváltozott. A fő kategóriák számát növelték, míg az alkategóriákból sokat egybevontak, emiatt pedig minden egy kicsit jobban szem elé került. Általánosságban elmondható, hogy a legfontosabb adatok eléréséhez kevesebb kattintás szükséges. A konverziós célok helyett most már események vannak, melyeket megjelölhetünk konverzióként, követve a korábban említett szemléletet.

Google Analytics 4 kezelőfelület
Az új kezelőfelületen minden adat könnyebben elérhető (Forrás: blog.google)

Az admin felületen hamar szembe tűnhet, hogy a nézet szekció teljesen eltűnt. Az egyedi nézetek létrehozása szegmensekkel lehetséges, és a belső forgalom kizárására is van egy külön opció a tulajdon adatbeállításaiban. Az adatforrásoknál már több honlap és applikáció is megadható, így egy tulajdonban gyűjthetjük azok méréseit. Ugyanitt adatforrásként beállíthatunk továbbfejlesztett méréseket is, azaz az olyan interakciók, mint például görgetések, kimenő kattintások vagy fájl letöltések már magával az Analytics-szel is mérhetők.

#promobox-newsletter###

Mik hiányoznak a GA4-ből?

Habár sok az újdonság, a GA4 még jó ideig fejlesztés alatt lesz, és bizonyos funckiók, melyek az UA-ban megtalálhatók itt még hiányozhatnak, vagy csak részlegesen vannak jelen. Ilyen például a csatorna csoportok, a 360 termékek vagy az Optimize-zal való összekapcsolás lehetősége. Érdemes felkészülni arra, hogy a régi megoldásokat új alternatívák váltják majd fel.

Milyen feladataink vannak a GA4-gyel kapcsolatban?

Tekintve, hogy pár éven belül már a GA4 lesz a sztenderd, és hogy a Google már abbahagyta az UA támogatását, így a legfontosabb feladatunk, hogy felkészüljünk a váltásra. A meglévő UA tulajdonok mellé implementáljunk GA4-et is, és kezdjük el felépíteni, a fontos méréseket hozzuk át UA-ból. Érdemes követni a híreket is, hogy minél hamarabb megismerkedhessünk az új funkciókkal, melyekből lesz még bőven. Ha elsőként szeretnél értesülni ezekről, akkor mindenképp kövesd a blogunk, ahol beszámolunk az újdonságokról!

Összegzés

Várhatóan az elkövetkező egy-két évben még biztosan a UA lesz a legelterjedtebb működés és riportolás alapja, de nem árt, ha mostantól az UA mellé GA4-et is implementálsz, ugyanis a Google már minden figyelmét az új verzióra fordítja, és előbb-utóbb ez lesz az új sztenderd. Így hát jobb már most megismerkedni a működésével.

#promobox#Elakadtál Google Analytics fiókod beállítása során, segítségre lenne szükséged?##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Design
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Ügynökség
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
PPC kampánykezelés
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
Webfejlesztés
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
PPC kampánykezelés
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
PPC kampánykezelés
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
PPC kampánykezelés
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
 Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!
Keresőoptimalizálás (SEO)
Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!
Emojik jelentése - így használd őket marketingstratégiádban!
Közösségi média menedzsment
Emojik jelentése - így használd őket marketingstratégiádban!
Viszlát KATA! Merre tovább, marketing ügynökségek?
Ügynökség
Viszlát KATA! Merre tovább, marketing ügynökségek?
100 cikk a Selector blogján - Nézzük meg, mi mindenről írtunk már
Ügynökség
100 cikk a Selector blogján - Nézzük meg, mi mindenről írtunk már
Hogyan működik a Facebook hirdetéskezelés a gyakorlatban?
PPC kampánykezelés
Hogyan működik a Facebook hirdetéskezelés a gyakorlatban?
Videómarketing 2022-ben
Közösségi média menedzsment
Videómarketing 2022-ben
5 tipp a hatásos hirdetési kreatívokhoz
Design
5 tipp a hatásos hirdetési kreatívokhoz
Keresőbarát weboldal felépítése
Keresőoptimalizálás (SEO)
Keresőbarát weboldal felépítése