Webanalitika

Google Analytics 4: minden, amit tudni érdemes!

Írta:
István
Olvasási idő:
3
perc

A Google Analytics 4 tavaly októberben jelent meg hivatalosan, és egyből érződött, hogy csőstül felforgatja majd az online marketingesek életét. Biztos rengeteg kérdés megfogalmazódott már a fejedben, például, hogy érdemes-e váltani, vagy épp miben különbözik a már jól bevált Universal Analytics-től? Ne aggódj, a következő sorokban mindenre választ kapsz.

Google Analytics 4: minden, amit tudni érdemes!

Mi szükség volt a GA4 megteremtésére?

Valószínűleg nem kell bemutatni az Universal Analytics-et, amit még ma is emberek milliói használnak analitikai mérések felállításához. Habár az UA már felkészült a honlapokon túli világra, sok “terhet” hordoz az előző verziókból. 2014-ben elindult a Google Firebase, ami egy mobil appokra specializálódott analitikai rendszer, és egy teljesen új koncepcióra épült. 

#m1-y#A GA4 lényegében az Universal Analytics és a Google Firebase ötvözetéből készült el.##

Google Analytics logó
(Forrás: blog.google)

Milyen változásokat hozott a korábbi UA-val szemben?

A Google Analytics 4 egy teljesen új adatmodellt használ. Az új szemléletben már mindent események formájában mérünk. Ez azt jelenti, hogy mostantól minden akció, ami mérhető, egy standardizált formát követ. Maga az eseménymérés is átalakult, a kategória-akció-címke-érték hierarchia helyett most már minden eseményhez tartozik egy egyedi eseménynév, és akár 25 paraméterrel is rendelkezhetnek, melyek lehetnek szövegek vagy számok is. Látható, hogy az utóbbi megoldás sokkal komplexebb méréseket is lehetővé tesz, hisz sokkal több adatot átadhatunk eseményenként az Analytics részére.

A megújult működés egy új riporting rendszert szült. A begyűjtött adatok kategorizálása megváltozott. A fő kategóriák számát növelték, míg az alkategóriákból sokat egybevontak, emiatt pedig minden egy kicsit jobban szem elé került. Általánosságban elmondható, hogy a legfontosabb adatok eléréséhez kevesebb kattintás szükséges. A konverziós célok helyett most már események vannak, melyeket megjelölhetünk konverzióként, követve a korábban említett szemléletet.

Google Analytics 4 kezelőfelület
Az új kezelőfelületen minden adat könnyebben elérhető (Forrás: blog.google)

Az admin felületen hamar szembe tűnhet, hogy a nézet szekció teljesen eltűnt. Az egyedi nézetek létrehozása szegmensekkel lehetséges, és a belső forgalom kizárására is van egy külön opció a tulajdon adatbeállításaiban. Az adatforrásoknál már több honlap és applikáció is megadható, így egy tulajdonban gyűjthetjük azok méréseit. Ugyanitt adatforrásként beállíthatunk továbbfejlesztett méréseket is, azaz az olyan interakciók, mint például görgetések, kimenő kattintások vagy fájl letöltések már magával az Analytics-szel is mérhetők.

#promobox-newsletter###

Mik hiányoznak a GA4-ből?

Habár sok az újdonság, a GA4 még jó ideig fejlesztés alatt lesz, és bizonyos funckiók, melyek az UA-ban megtalálhatók itt még hiányozhatnak, vagy csak részlegesen vannak jelen. Ilyen például a csatorna csoportok, a 360 termékek vagy az Optimize-zal való összekapcsolás lehetősége. Érdemes felkészülni arra, hogy a régi megoldásokat új alternatívák váltják majd fel.

Milyen feladataink vannak a GA4-gyel kapcsolatban?

Tekintve, hogy pár éven belül már a GA4 lesz a sztenderd, és hogy a Google már abbahagyta az UA támogatását, így a legfontosabb feladatunk, hogy felkészüljünk a váltásra. A meglévő UA tulajdonok mellé implementáljunk GA4-et is, és kezdjük el felépíteni, a fontos méréseket hozzuk át UA-ból. Érdemes követni a híreket is, hogy minél hamarabb megismerkedhessünk az új funkciókkal, melyekből lesz még bőven. Ha elsőként szeretnél értesülni ezekről, akkor mindenképp kövesd a blogunk, ahol beszámolunk az újdonságokról!

Összegzés

Várhatóan az elkövetkező egy-két évben még biztosan a UA lesz a legelterjedtebb működés és riportolás alapja, de nem árt, ha mostantól az UA mellé GA4-et is implementálsz, ugyanis a Google már minden figyelmét az új verzióra fordítja, és előbb-utóbb ez lesz az új sztenderd. Így hát jobb már most megismerkedni a működésével.

#promobox#Elakadtál Google Analytics fiókod beállítása során, segítségre lenne szükséged?##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Hogyan írjunk briefet egy marketing ügynökségnek?
Ügynökség
Hogyan írjunk briefet egy marketing ügynökségnek?
Instagram újítások 2023-ban
Közösségi média menedzsment
Instagram újítások 2023-ban
Mi az a LinkedIn és hova fejlődik? - A LinkedIn az új Twitter?
Közösségi média menedzsment
Mi az a LinkedIn és hova fejlődik? - A LinkedIn az új Twitter?
Amit a TikTokról tudni érdemes
Közösségi média menedzsment
Amit a TikTokról tudni érdemes
A legfontosabb online marketing eszközök és trendek 2023-ban
Közösségi média menedzsment
A legfontosabb online marketing eszközök és trendek 2023-ban
Google Ads optimalizálási buktatók
PPC kampánykezelés
Google Ads optimalizálási buktatók
Ezekre figyelj Google Ads kampány kizáró kulcsszavainál
PPC kampánykezelés
Ezekre figyelj Google Ads kampány kizáró kulcsszavainál
Miért érdemes scripteket használni a Google Ads-ben?
PPC kampánykezelés
Miért érdemes scripteket használni a Google Ads-ben?
Hogyan tarolj a TikTok-on?
Közösségi média menedzsment
Hogyan tarolj a TikTok-on?
Facebook hirdetések vásárlási típusai: Elérés és gyakoriság
Közösségi média menedzsment
Facebook hirdetések vásárlási típusai: Elérés és gyakoriság
Tippek a minőségi mutató javítására
PPC kampánykezelés
Tippek a minőségi mutató javítására
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
PPC kampánykezelés
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
A CPC Jelentése
Keresőoptimalizálás (SEO)
A CPC Jelentése
Így töltjük meg organikusan a nőgyógyászati szakrendelőket - L33 Medical esettanulmány
Keresőoptimalizálás (SEO)
Így töltjük meg organikusan a nőgyógyászati szakrendelőket - L33 Medical esettanulmány
10 dolog, amit minden webshopnak be kell állítania SEO szempontból
Keresőoptimalizálás (SEO)
10 dolog, amit minden webshopnak be kell állítania SEO szempontból