Webfejlesztés

A weboldal készítés szabályai

Írta:
Niki
Olvasási idő:
4
perc

Egy korábbi bejegyzésünkben már írtunk a honlapkészítés lépéseiről, amelyben leginkább technikai jellegű kérdésekkel foglalkoztunk. A mostani cikkünkben azonban szeretnénk jobban elmélyülni a témában, és további tippeket megosztani azzal kapcsolatban, hogy mire érdemes még odafigyelni egy weboldal elkészítésekor.

A weboldal készítés szabályai

Egyszerűség

A webdesign egy kardinális kérdés, habár az emberek nem azért látogatnak el a weboldaladra, hogy megcsodálják azt, hanem azért, mert valamilyen műveletet, interakciót el akarnak végezni, vagy egy számukra hasznos információt meg akarnak találni.

Éppen ezért próbáld meg mentesíteni az oldaladat a fölösleges design elemektől! Egyrészt a látogatóidat megkíméled az értelmetlen görgetéstől, másrészt az oldalad sebessége szempontjából is előnyös lehet, ha ezeket mellőzöd.

Mire érdemes még odafigyelnünk a designt illetően?

  • az általunk kiválasztott betűtípusra. Nagy segítséget nyújthat a Google Fonts a kiválasztásban: az itt található betűtípusokat népszerűség alapján sorba rendezheted. Mindenképpen teszteljük le, hogy az általunk preferált betűtípus tudja-e kezelni a magyar nyelvben található ékezetes karaktereket!
  • a képekre: első körben javasoljuk az ingyenes képek használatát. A Pexels, a Pixabay vagy az Unsplash nevű oldalakról ingyenesen szerezhetünk be jó minőségű fotókat. Ezeket a képeket a feltöltés előtt mindenképpen optimalizáljuk!
  • a színekre: javasoljuk hogy maximum 3-4, egymáshoz jól passzoló színt használjunk, annak érdekében, hogy oldalunk letisztult és esztétikus maradjon. Ennél több szín alkalmazása könnyen lehet, hogy visszatetsző hatást fog kelteni a felhasználóban.
  • az elrendezésre: kulcsfontosságú, hogy a weboldalunk ne egy egybefüggő “massza legyen”, hanem a különböző blokkok egyértelműen, markánsan el legyenek választva egymástól - akár egy címmel, egy elválasztó vonallal, vagy más háttérszínnel.

Weboldal - színek kiválasztása

Navigálhatóság

Az oldalon történő navigációnak kulcsfontosságú szerepe van. Fontos, hogy a felhasználó könnyedén eljusson egyik aloldalról a másikra, és közben ne ütközzön semmilyen  akadályba vagy nehézségbe. Ha időközben valami mégis felmerülne, az frusztrációt, a felhasználói élmény sérülését, és az oldal azonnali elhagyását eredményezheti. Ebben az állapotban valakit “visszacsalni” az oldalunkra, már-már szinte lehetetlen feladatnak bizonyul.

Az oldalon található menünek jól struktúráltnak, logikailag jól felépítettnek kell lennie. Gondoljuk át, mik a fő kategóriáink, és az azon belüli alkategóriáink. Használjunk külön kapcsolat menüpontot, hiszen ez nagy segítség lehet azoknak, akik fel szeretnénk venni velünk a kapcsolatot.

Egy fontos szolgáltatást ki is emelhetünk a többi közül, és jelölhetjük ezt más háttérrel, színnel, hogy még feltűnőbb legyen. (Ilyet használunk mi is a Selector oldalán - az “Audit igénylése” kapcsán.)

#m1-y#TIPP: Segítheti még a user tájékozódását, ha a menün belül például más színnel, esetleg kiemeléssel jelöljük az éppen aktuális, megnyitott menüpontot.##

Weboldal navigálhatóság

Következetesség

Amellett, hogy az oldalon belüli navigáció logikailag megfelelően fel van építve, fontos, hogy az egész oldal hangulatát és megjelenését is a következetesség jellemezze.

A hátterek, a betűtípus, de még az írás hangvétele is mind olyan terület, ahol az egységnek meg kell jelennie.

Ez persze nem azt jelenti, hogy minden egyes oldalnak ugyanúgy kell kinéznie. Gondolkozzunk inkább sablonokban! Jó példa erre, a Selectoron belül a blogbejegyzések használata. Minden bejegyzés ugyanarra a sémára épül, ami segíti az olvasót abban, hogy egyfajta “rutint” szerezzen tartalomfogyasztás közben, és könnyebb legyen számára az információ befogadása.

#promobox-newsletter###

Megszokás

Az egyik legnagyobb kihívás weboldalunk elkészítésénél, hogy valami egyedit alkossunk, mindamellett, hogy eleget teszünk a felhasználók elvárásainak és szokásainak.

Vannak olyan elemek, amelyeket nem érdemes máshová pozícionálnunk, vagy máshogy működtetünk, mint ahogyan azt a felhasználók már megszokhatták. Nézzünk meg ezekből egy párat!

  • a menü elhelyezése az oldal tetején
  • a logó elhelyezése az oldal tetején vagy bal oldalon
  • a logót kattinthatóvá tétele, hogy a felhasználó mindig könnyen a főoldalra jusson
  • webshop esetén bevásárlókosár ikon és számláló használata, amely megmutatja a vásárlónak, éppen hány tétel van a kosarában

Attól, hogy mi is hasonlóképpen cselekszünk, mint mindenki más, az még nem azt jelenti, hogy nem vagyunk elég kreatívak.

Felhasználói szokás

Hitelesség

A hitelességet erősítheti, ha világosan és egyértelműen fogalmazunk az általunk értékesített termékekről, vagy szolgáltatásról. Nem várjuk el azt a látogatóktól, hogy több oldalt végiglapozgatva megtalálják azt az információt, amire szükségük van.

Ugyanez vonatkozhat az áraink feltüntetésére is. Ahelyett, hogy arra ösztönözzük az érdeklődőket, hogy vegyék fel velünk a kapcsolatot, ha többet szeretnének megtudni az őket érintő költségekről, inkább készítsünk egy oldalt erről, ahol legalább nagyságrendileg láthatják, hogy milyen árkategóriába tartozik a szolgáltatásunk. Ez egyébként mind a két félnek előnyös, hiszen az árak feltüntetésével nagyobb esély lehet arra, hogy a releváns keres-kínálat találkozik majd egymással.

Felhasználóbarát weboldal

A legfontosabb végül mégis csak az lesz, hogy a felhasználó mit tapasztalt, amikor az oldalunkon járt.

Azt javasoljuk, hogy mindenképpen mutasd meg legalább 3-5 ismerősödnek a weboldaladat, és teszteld le alaposan, hogyan működnek a megoldásaid.

Az alábbi kérdések segíthetnek ebben:

  • Érthető és egyértelmű a weboldalam üzenete?
  • Hogyan látod az arculati elemeket? Milyen érzéseket váltanak ki belőled?  (Passzolnak egymáshoz, harmóniában vannak a színek egymással?)
  • Egyértelmű a weboldal struktúrája? Ha A pontból B pontba szeretnél eljutni, hogyan tennéd meg ezt?
  • Hiányolsz valamit az oldalról (ami elősegítené a vásárlást, vagy a bizalom kialakulását a termékkel vagy a szolgáltatással kapcsolatban)?

Természetesen a tesztelés nem csak desktopra, hanem tabletre és mobil eszközökre is vonatkozik, így érdemes mindenhol átpörgetni az oldalt, és megnézni, szükséges-e optimalizálni.

Weboldal tesztelés

Konklúzió

A hibátlan felhasználói élmény biztosítása nem egyszerű. Sok erőfeszítést igényel, hogy minden jól működjön, az oldalak gyorsan betöltődjenek, és a látogatók könnyen megtalálják, amit keresnek. Azonban ha egyszer sikerült ilyen élményt biztosítanod, az gyorsabban meg fog térülni, mint gondolnád!

#promobox# Inkább kiszerveznéd a weboldal készítést, vagy komplexebb megoldásokra van szükséged? Fordulj bátran a Selector csapatához!##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Tippek a minőségi mutató javítására
PPC kampánykezelés
Tippek a minőségi mutató javítására
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
PPC kampánykezelés
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
A CPC Jelentése
Keresőoptimalizálás (SEO)
A CPC Jelentése
Így töltjük meg organikusan a nőgyógyászati szakrendelőket - L33 Medical esettanulmány
Keresőoptimalizálás (SEO)
Így töltjük meg organikusan a nőgyógyászati szakrendelőket - L33 Medical esettanulmány
10 dolog, amit minden webshopnak be kell állítania SEO szempontból
Keresőoptimalizálás (SEO)
10 dolog, amit minden webshopnak be kell állítania SEO szempontból
16 tartalommarketing hiba, ami miatt nem működik
Hatékonyság
16 tartalommarketing hiba, ami miatt nem működik
Instagram Reels vs. TikTok - melyik videos platformot használjam?
Közösségi média menedzsment
Instagram Reels vs. TikTok - melyik videos platformot használjam?
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Design
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Ügynökség
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
PPC kampánykezelés
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
Webfejlesztés
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
PPC kampánykezelés
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
PPC kampánykezelés
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
PPC kampánykezelés
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
 Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!
Keresőoptimalizálás (SEO)
Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!