PPC

A 10 leggyakoribb hiba a Google Ads kampányok beállítása során

Írta:
Levi

A Google Ads minden vállalkozásnak számtalan lehetőséget kínál, és könnyedén megsokszorozhatja az érdeklődők és vásárlók számát. Azonban a kampányok beállítása sok buktatót rejt magában, és akár egyetlen rossz kapcsoló is agyonvághatja hirdetéseid sikerét. Ezért elengedhetetlen, hogy minden beállításod a helyén legyen - mi most bemutatjuk a 10 leggyakoribb hibát, amit a legkönnyebb elkövetni.

A 10 leggyakoribb hiba a Google Ads kampányok beállítása során

1. Search és Display hirdetési hálózat használata egyetlen kampányon belül

Ha már használod a Google Ads-et, talán emlékszel, hogy amikor új kampányt hozol létre, akkor a hirdetéskezelő első kérdése, hogy milyen céllal indítod a kampányt, majd pedig a második, hogy milyen kampánytípust választasz. Tudod, itt kell kiválasztanod, hogy Search, Display vagy valamilyen egyéb kampányt szeretnél indítani. Ha kiválasztjuk a keresési kampánytípust, akkor elég egyértelmű, hogy a keresések között szeretnénk megjelenni, nem? Elvégre a neve is ezt mutatja. De a Google számára mégsem. A következő képernyőn ugyanis felugrik egy beállítás, amelyről könnyű megfeledkezni: mégpedig hogy mely hálózaton szeretnéd megjeleníteni hirdetéseidet.

Ne dőlj be, vedd ki Te is a pipákat!

Lám, lám, valahogy csak felbukkant újra a Display hálózat! Ugyanis a Google felkínálja Neked a lehetőséget, hogy hirdetéseid még több helyen felbukkanjanak, méghozzá különböző weboldalakon, a képes hirdetések helyén. Természetesen a több megjelenésnek örülhetnénk, és félreértés ne essék, a Display kampányokat is imádjuk. Viszont keresési kampányt a Search hálózaton kívül futtatni nagy hiba lenne! Elvégre a célunk, hogy azoknak a felhasználóknak jelenjenek meg hirdetéseink, akik épp az adott kulcsszóra keresnek. Viszont ha ezt az opciót bepipálva hagyjuk, akkor különböző weboldalak oldalsávján, videók alján vagy épp levelezések tetején jelenhet meg hirdetésünk egy szűk téglalapba zárva, nem túl szemet gyönyörködtető módon. Ez után gondolhatod, hogy mennyi vásárló fog érkezni ezekből a hirdetésekből, szemben a Search hálózat találati oldalakba remekül illeszkedő, abszolút releváns hirdetéseivel. Emiatt mindenképp azt javasoljuk, hogy Search és Display kampányokat csakis külön-külön használj, a hirdetéseket és célokat az adott platformra szabva.

2. Földrajzi célzás érdeklődés alapján

Használsz földrajzi célzást kampányaid során? Hacsak nem nemzetközi kampányokat futtatsz, akkor is valószínűleg legalább Magyarország területére leszűkítetted a megjelenéseidet - de elképzelhető, hogy még ennél is specifikusabb, megye, város vagy irányítószám alapú beállításokat alkalmazol. Amikor bekapcsoltad ezt a funkciót, alaposan megnézted, hogy pontosan kiket célzol meg? Ugyanis a kampányok helyalapú beállításainál van egy lenyíló menü, amely könnyen elkerülheti a figyelmedet. A kis nyílra kattintva számos további funkció jelenik meg, amelyek közül az egyik legfontosabb a földrajzi célzás módja, amely alapértelmezetten nem biztos, hogy az, amelyre Te is gondolsz: “A célzott helyeken tartózkodó vagy a célzott helyek iránt érdeklődő személyek”.

Ne zavarjon meg, hogy a Google szerint ez az ajánlott beállítás, inkább hallgass a józan észre! Ha például Szegeden nyitottál fodrászüzletet, akkor kicsi az esély arra, hogy a Szegeden kívül tartozkodó, de a város iránt érdeklődő személyek a vásárlóiddá váljanak. Sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy csak utazás miatt érdeklődnek a hely iránt, így belőlük sajnos nem tud profitálni a vállalkozásod. Emiatt a következő kampányod indításakor mindenképp tartsd észben ezt a kis lenyíló menüt!

Könnyű megfeledkezni a helybeállításokról, pedig sok pénzt spórolhatnak Neked

3. Általános egyezésű kulcsszavak használata

Végre rávetted Magad, hogy elindítsd első keresőkampányod a Google Ads-en - átgondoltad, hogy mely kulcsszavakra kereshetnek rá vásárlóid, sőt, még jobb, ha kulcsszókutatást is végeztél. A kifejezéseket gondosan hirdetéscsoportokba rendezgetted, és ideje feltölteni!

Nem akarunk elkeseríteni, de lehet, hogy már el is követted az első hibát. Milyen formában vitted fel a kulcsszavakat? Csak így, simán, csupaszon? Ezt úgy nevezzük, hogy általános egyezésű kulcsszó. Hogy ez mit jelent? Ha van ilyen forma, akkor biztos van más is, nem? De! A kulcsszóegyezési forma azt határozza meg, hogy a kulcsszavad mely keresési kifejezésekre fog megjelenni. Lehet, hogy nem tudtad, de az általános egyezésű kulcsszavak olyan szinonímákra és kapcsolódó keresési kifejezésekre is megjelennek, amelyekre nem is gondoltál. Gondolj csak bele, hogy ha a “női kalapok” kulcsszóra hirdetsz, akkor akár a “női sálak” kifejezésre is megjelenhetnek hirdetéseid. Ha nem árulod az adott terméked, akkor készülj fel rá, hogy jó néhány kattintás árától elbúcsúzhatsz!

Alaposan válogasd meg kulcsszavaid!

Mi a megoldás? Szerencsére vannak további kulcsszóegyezési formák is. Az általánosegyezés-módosító a legegyszerűbb - ezt úgy tudod alkalmazni, hogy egy pluszjelet raksz bizonyos szavak elé (például +női +kalapok). Ezzel garantálni tudod, hogy hirdetéseid csak akkor jelenjenek meg, ha konkrétan ezek a szavak illetve közeli változataik szerepelnek a keresésben.

Ha ennél jobban le szeretnéd határolni kulcsszavaidat, akkor használhatod a kifejezésegyezést. Ezt úgy teheted, hogy a szavak köré idézőjelet teszel (például “női kalap”). Ilyenkor azt éred el, hogy hirdetéseid csakis akkor jelenjenek meg, ha a beírt kifejezés így, ebben a formában (vagy egy nagyon közeli szinonímával) szerepel a keresésben is. Például hirdetésed megjelenhet az “elegáns női kalap” kifejezésre, de a “női divatos kalap”-ra már nem.

Ha maximálisan a kezedbe szeretnéd venni az irányítást, akkor lehetőséged van pontos egyezést használni. Ehhez szögletes zárójelet kell raknod az adott kifejezés köré (például [női kalap] ). De vigyázz! Ilyenkor csakis akkor jelenik meg a hirdetésed, ha mindössze a megadott kifejezést (vagy egy közeli változatát) írták be a keresőbe - ha további szavak szerepelnek benne, akkor Te már ki is vagy zárva a versenyből!

Épp emiatt javasoljuk, hogy a kampányok létrehozásakor a három alakot kombinálva add meg kulcsszavaid, azonban semmiképp se általános egyezésű formában!

4. Keresési kifejezések jelentés mellőzése

Természetesen nem szabad átesni a ló túloldalára - az sem jó, ha a hirdetésed csak néhány konkrét kifejezésre jelenik meg. Például ha bútoráruházat üzemeltetsz, szuper, ha megjelenik a hirdetésed a “bútor” szóra, de elképzelhető, hogy sokan a “nappali bútor” vagy a “tölgyfa bútor” kifejezésekre keresnek. Ahogy most már Te is tudod, nem kell gondolatolvasónak lenned, és kitalálnod leendő vásárlóid gondolatait - ha általánosegyezés-módosítóval ( +bútor ) vagy kifejezésegyezéssel ( [bútor] ) adtad meg a kulcsszavaid, akkor a Google minden olyan keresésre megjelenítheti a hirdetésed, amelyben szerepel a “bútor” szó (például “bútor bolt” vagy “sarokbútor”). De gondolkoztál már azon, hogy valójában mely kifejezésekre is jelent meg céged?

Pontosan ezt árulja el a keresési kifejezések jelentése: megmutatja, hogy melyek voltak azok a keresések, amelyekre megjelentek a hirdetéseid. Sőt, nem csak azt tudhatod meg a segítségével, hogy az adott kifejezésekre pontosan hány alkalommal jelentél meg, de azt is, hogy hány kattintást értél el ezeknek köszönhetően, milyenek voltak a CPC és CTR mutatók, és pontosan mennyit költöttél ezek hatására.

Ha még sosem nézted át ezt a jelentést, akkor meg fogsz lepődni, hogy miket találsz itt! Az előző példánál maradva: nem örülnél, ha a legtöbb kattintás az “ingyenesen elvihető bútor” kifejezésre érkezne… Ezért nagyon fontos legalább néhány naponta áttekintened a keresési kifejezéseket, és felülbírálnod ezeket. Ezt megteheted kampány- vagy hirdetéscsoport-szinten a Kulcsszavak menüpont alatt a Keresési kifejezések opcióra kattintva.

Sokba kerülhetnek a nem megfelelően beállított kulcsszavak

5. Kizáró kulcsszavak hiánya

A keresési kifejezések jelentéséből láthattad, hogy hirdetésed a kulcsszavak széles listájára megjelenhet, és remélhetőleg számos hasznos kattintást eredményez is - azonban sok esetben irreleváns keresési kifejezések is előhívhatják hirdetéseid, amelyek büdzséd jelentős részét elkölthetik. Ezért nagyon fontos, hogy azokat a kifejezéseket, amelyek nem hoznak hasznot vállalkozásod számára, kizárd a kampányból vagy hirdetéscsoportokból kizáró (más néven negatív) kulcsszavak alkalmazásával.

Elképzelhető, hogy gyümölcskereskedést üzemeltetsz, és minden termékedre futtatsz hirdetéseket. Ekkor az “alma”, “banán”, “dinnye” szavak valószínűleg valóban a potenciális vásárlókat terelik a honlapodra, azonban a “körte” kulcsszóhoz tartozó hirdetésed akár a villanykörte iránt érdeklődő emberek számára is megjelenhet. Ilyenkor érdemes elgondolkodni azon, hogy a “villany” szót felvedd a kizáró kulcsszavak közé, ezzel megakadályozva, hogy irreleváns kattintásokra menjen el a büdzséd. Ezt megteheted a kampányon vagy a hirdetéscsoporton belül is, a Kulcsszavak menüben a Kizáró kulcsszavakra kattintva. Ne feledd, itt is érvényes lehet jelen cikkünk első pontja: csak akkor add meg kizáró kulcsszavaid általános egyezésű formában, ha nem áll fenn annak a veszélye, hogy ez a számodra releváns kifejezéseket is kizárja!

#promobox-audit#Kíváncsi vagy, hogyan hozhatnál ki többet  kampányaidból? Igényelj ingyenes auditot Google Ads fiókodra!##

6. Túl sok kulcsszó használata hirdetéscsoportonként

Kulcsszavaid sokféleképp rendezheted hirdetéscsoportokba - különbonthatod őket szolgáltatásonként, termékkategóriánként de akár márkánként is. A kampánytervezéshez a kulcsszókutatás és a keresési kifejezések konzisztens, nem átfedő csoportokba sorolása mindenféleképp elengedhetetlen. Elsőre talán nehéz meghatározni, hogy hol húzd meg a határt - melyik kulcsszavakat párosítsd össze, és melyeket válaszd külön. Ilyenkor könnyű beleesni abba a hibába, hogy egyetlen hirdetéscsoportba akár 30-40 (vagy még ennél is több) kulcsszó kerül. Igaz, ez nagyon időtakarékos megoldás, de a kampányod optimalizálása szempontjából rossz döntés! Hidd el, meg fogja hálálni, ha több energiát fordítasz erre a folyamatra!

Ahhoz, hogy minőségi mutatód mindig magasan tudd tartani, szegmentáld jobban kulcsszavaidat, és egy hirdetéscsoportba maximum 15 egymáshoz szorosan kapcsolódó keresési kifejezést rakj! Így minden hirdetéscsoporthoz olyan hirdetésszövegeket tudsz írni, amelyek a legrelevánsabbak az adott szóra kereső közönségnek - a Google is értékelni fogja, ha a szövegezésben megjelennek a hirdetéscsoport kulcsszavai, és így feljebb kerülhetsz a találati listán. Arról nem is beszélve, hogy Neked is sokkal könnyebb lesz átlátni, hogy vállalkozásod pontosan mely termékére vagy szolgáltatására van a legnagyobb kereslet.

7. Brand hirdetések hiánya

Úgy tűnik, a kulcsszavak rendben vannak már. De várjunk csak! Lehet, hogy az iparágadban minden keresés első helyén jelensz meg, de mi van akkor, ha a saját nevedre keresel rá? Kellemetlen meglepetés érhet, ha kiderül, hogy az egyik versenytársad már hirdet a nevedre, és így nem az első helyen jelensz meg azoknak, akik épp a Te cégedet keresik. Ne engedd, hogy konkurenciád ellopja a legértékesebb vásárlóid, és ha még nem tetted meg, akkor indíts egy Brand kampányt!

De mi is az a Brand kampány? A keresési hálózaton használjuk ezt a kampánytípust abban az esetben, amikor biztosítani szeretnénk, hogy az adott vállalat az első helyen jelenjen meg akkor, amikor rákeresnek a nevére. Így ebbe a kampányba semmi más kulcsszót ne vegyél fel, csakis a céged márkanevét - ha elérhető akkor különböző formákban is! Például ha a Profi Laptopszervizt üzemelteted, akkor ne csak a “profi laptopszerviz” kifejezést vedd fel, hanem hozzáadhatod a “profi számítógépszerviz” és a “profi laptop javító” kulcsszavakat is.

Mivel a kulcsszavakra garantáltan a Te hirdetésed és érkezési oldalad lesz a legrelevánsabb, ezért várhatóan az átkattintási arány jóval magasabb és kattintási költség lényegesebben alacsonyabb lesz, mint a többi kampányod esetén - és így a nevedre keresve már biztosan a Te céged fogják megtalálni az érdeklődők.

8. Egyetlen hirdetés használata hirdetéscsoportonként

Miután átverekedted magad a kampány- és hirdetéscsoport-szintű beállítások sűrű tengerén, fellélegezhetsz, ugyanis a hirdetés létrehozása a legkönnyebb folyamat a Google Ads-en. De ezeket se becsüld alá! Lehet, hogy úgy érzed, hogy megalkottad a hirdetések Szent Grálját, azonban nem biztos, hogy a vásárlóidnál is ez a szöveg vagy kreatív fogja kiváltani azt a bizonyos “wow” érzést. Épp emiatt nagyon fontos a hirdetések írásakor is a marketing egyik alapszabálya: tesztelni, tesztelni, tesztelni.

Az általános ökölszabály az, hogy minden hirdetéscsoportba legalább 3 hirdetést tölts fel - a Google ajánlása szerint két szöveges és egy reszponzív verziót! Így a különböző kulcsszavakra és felhasználóknak más-más hirdetés jelenhet meg, amely jobban működhet az adott szituációban. Arról nem is beszélve, hogy ha a különböző szövegezésekben megjelennek a hirdetéscsoportban található kulcsszavak, azzal a hirdetés relevancia-pontszámát is növelheted. Így amikor legközelebb hirdetéseket készítesz, semmiképp se elégedj meg egyetlen verzióval! Inkább készíts többet, ugyanis elképzelhető, hogy sok pénzt fognak spórolni Neked!

9. Hirdetésbővítmények mellőzése vagy automatikus bővítmények alkalmazása

A keresési kampányok esetén nincs túl sok mozgástér a hirdetések alakításában, elvégre minden hirdetőnek ugyanaz a három címsor, két leírás és két útvonal mező áll a rendelkezésére. Nincs lehetőséged figyelemfelkeltő képek vagy videók feltöltésére, de még csak egy emojit sem rakhatsz a szövegbe. Felmerül a kérdés, hogy akkor mégis hogyan tűnhetsz ki a versenytársaid közül? Erre kínál megoldást a hirdetésbővítmények alkalmazása! Még nem használod őket? Mindenképp pótold, mivel nem csak vizuálisan lesz figyelemfelkeltőbb a tartalmad, hanem a Google is értékeli sokszínűséged, és a bővítmények alkalmazása növeli a minőségi mutatódat.

Hát nem sokkal figyelemfelkeltőbb belsőlink-bővítménnyel egy hirdetés?

Talán már meg sem lepődsz, ha azt mondjuk, hogy a hirdetéskezelőnek erre is van egy egyszerűbb megoldása, méghozzá az automatikus hirdetésbővítmények. Természetesen ezúttal is pofonegyszerű beállítással és sok látogatóval kecsegtet a funkció, de nem biztos, hogy az előnyödre fog válni. Elvégre Te szeretnéd, hogy az algoritmus magától hozza létre ezeket a kis kiegészítéseket a honlapod szövegezése alapján? Már csak az kéne, hogy valami olyat másoljon be a hirdetésed szövegébe, amit nem szeretnél. Épp ezért javasoljuk, hogy mindenképp alkalmazd a hirdetésbővítményeket, azonban ezt a feladatot ne bízd rá egy robotra! A legnépszerűbb bővítményeket megismerheted egy korábbi cikkünkből.

10. Javaslatok automatikus elfogadása

Ha már használod a Google Ads-et, akkor biztosan tudod, hogy a rendszer folyamatosan hasznos javaslatokkal lát el. Ez alapvetően nagyon jó, ugyanis amíg Te alszol, eszel vagy épp mással foglalkozol, az algoritmus akkor is monitorozza a kampányaidat, és szól, ha valamelyik beállítás nem megfelelő. De éppen ez a hátránya is ezeknek a javaslatoknak: egy gép nem ismeri a vállalkozásodat, így nem tud személyre szabott tanácsokat adni. Emellett a Google céljai egyértelműek: minél többet költs el a platformon - és ez nem biztos, hogy mindig a Te céljaidat fogja szolgálni.

Emiatt mindenképp érdemes kétszer is átgondolnod, hogy elfogadod-e ezeket a javaslatokat, és ha úgy érzed, hogy nem segítené cégedet, akkor nyugodtan elutasíthatod őket (pro tip: az elvetés után nem muszáj kitöltened a kérdőívet, hanem azonnal rákattinthatsz “Az összes elvetése” gombra).

De itt jön a bökkenő: a legtöbb újonnan létrehozott hirdetési fióknál bekapcsolva marad egy apró kapcsoló, amely felhatalmazást ad a hirdetéskezelő számára arra, hogy ezeket a javaslatokat két hét után automatikusan elfogadja. Így ha az algoritmus szerint a hirdetéseid jobban működnének nagyobb licitekkel, újabb kulcsszavakkal vagy épp más elhelyezési beállításokkal, akkor kezdhetsz rettegni... Ugyanis 14 nap múlva már ez lesz az alapbeállítás. Épp ezért tartsd észben már hirdetési fiókod létrehozásakor, hogy a Beállítások menüben a Fiókbeállítások opció alatt kikapcsold a hirdetésjavaslatok automatikus elfogadását!

Imádjuk a gépi tanulást, de ez a funkció nem biztos, hogy a Te érdekeidet fogja szolgálni!

Összegezve

A Google Ads kampányok beállítása számos buktatót rejt magában, ezért mindenképp érdemes duplán átnézned a beállításokat annak érdekében, hogy ne fölösleges kattintásokra menjen el a büdzséd.

#promobox-audit#Belefáradtál a kampánybeállítások módosítgatásába? Szeretnél inkább a vállalkozásod fejlesztésére fókuszálni?##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Önfejlesztés
4+1 tipp, hogy a legtöbbet hozd ki a nyaradból önfejlesztéssel
PPC
Facebook bejegyzés promo: forgalom vagy bejegyzéshez fűződő aktivitás kampány?
Analitika
10 lépés ami általában kimarad egy Google Analytics fiók létrehozásakor