Webfejlesztés

Domain, tárhely, DNS szerver - Te csak egy honlapot szeretnél, de elvesztél a szakszavak között?

Írta:
István
Olvasási idő:
2
perc

Manapság már szinte lehetetlen sikeres vállalkozást folytatni saját honlap nélkül. Habár a weblapkészítés az évek során rendkívül hozzáférhetővé vált, köszönhetően sok erre szakosodott szolgáltatásnak, nem árt tisztában lenni néhány alapfogalommal, melyek ismerete még ma is rengeteg fejfájást spórolhat meg Neked.

Domain, tárhely, DNS szerver - Te csak egy honlapot szeretnél, de elvesztél a szakszavak között?

Domain

Magyar nevén tartománynév. A weboldalak mindegyike rendelkezik egy egyéni IP-címmel, azaz egy hálózati azonosítóval, amin keresztül azok elérhetőek. Ez lényegében egy véletlenszerű számsorozat, hasonlóan, mint egy telefonszám. Ráadásul az IP-cím nincs kőbe vésve, ha például elköltözik az oldalunk egy másik szerverre, akkor a cím is változik. Az emberi agy sokkal könnyebben asszociál a dolgokhoz szavakat, mint számokat. Amikor weboldalunkat ellátjuk egy domain névvel, lényegében megadjuk annak az új, könnyen megjegyezhető és állandó elérési címét.

Egy domain név két részre osztható fel. Például a selector.hu esetében a hu a legfelső szintű tartomány (TLD) neve, ami a Magyarországhoz tartozó országkód, míg a selector a második szintű tartomány (SLD) neve. A legtöbb magyar vállakozás a hu TLD nevet használja, de ha nemzetközi ambícióid is vannak a com szerencsésebb lehet. Amennyiben nagyobb hangsúlyt szeretnél fektetni a honlapod témájára vagy a vállalkozásod tevékenységre, akkor például a business, art, design, news és még sok más TLD név is a rendelkezésedre áll, habár sokszor drágábban mint hagyományos társaik.  Az SLD terén már nagyobb a szabadságod, ez lényegében szinte bármi lehet, de ajánlott a vállalkozásod nevét tartalmazó, rövid, könnyen megjegyezhető, számokat és kötőjeleket mellőző címet használni.

Amennyiben ellenőrizni szeretnéd, hogy az általad választott domain név még szabad-e, a domain.hu oldalán megteheted. Ugyanitt regisztrátorokat is kereshetsz, akikkel bejegyzetetheted a nevet, hogy utána azt használhasd honlapodhoz. Külföldi alternatíva például az instantdomainsearch.com.

#promobox-newsletter###

Tárhely

A weboldal adatait, tartalmát valahol el kell tárolni, erre alkalmasak a tárhelyek. Az, hogy mekkora tárhelyre van szükség nagyban függ magától a weblaptól. Általánosságban elmondható, hogy a honlapok viszonylag kevés helyet igényelnek. Ha tudod, hogy a honlapodon sok kép, vagy akár videó lesz, akkor érdemes nagyobb tárhellyel számolni.

Rengeteg tárhelyszolgáltató áll rendelkezésünkre manapság. Vannak olyanok, amelyek domaint is képesek regisztrálni, mások képesek magában a weboldal elkészítésében segíteni, például prémium WordPress bővítmények felajánlásával. Fontos szempontok lehetnek még választásnál az ügyfélszolgálat minősége, a biztonsági mentések kezelése, illetve a különböző webhely technológiák támogatása.

Szerverterem
Egy átlagos szerverterem, mely akár weboldalak adatait is tárolhatja

DNS szerver

Ahogy azt korábban írtam, a weboldalakat az IP-címükön keresztül lehet elérni a világhálón, azonban mi domain neveket használunk az egyszerűség kedvéért. A DNS szerver feladata, hogy böngészés közben az általunk megadott domain névhez tartozó IP-címet visszaadja nekünk, így pedig a böngészőnk képes lesz csatlakozni a weblapra. Röviden, a DNS szerver párosítja a domain neveket az IP-címekkel.

Szerencsére honlap készítésnél nem kell foglalkoznunk ezzel, a domain regisztrátorok biztosítják, hogy a DNS szerverekhez eljussanak a szükséges információk a párosításhoz.

Végszó

A honlapkészítés során sok más szakszó is szembe jöhet, de mi azt ajánljuk ne ijedj meg. A mai weboldal építő platformok (mint például a SquareSpace vagy a Wix) segítségével minimális hozzáértéssel is neki láthatsz honlapod elkészítéséhez.

#promobox#Kiszerveznéd a honlapkészítést, vagy komplexebb megoldásokra van szükséged? Fordulj bátran a Selector csapatához!##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Hogyan írjunk briefet egy marketing ügynökségnek?
Ügynökség
Hogyan írjunk briefet egy marketing ügynökségnek?
Instagram újítások 2023-ban
Közösségi média menedzsment
Instagram újítások 2023-ban
Mi az a LinkedIn és hova fejlődik? - A LinkedIn az új Twitter?
Közösségi média menedzsment
Mi az a LinkedIn és hova fejlődik? - A LinkedIn az új Twitter?
Amit a TikTokról tudni érdemes
Közösségi média menedzsment
Amit a TikTokról tudni érdemes
A legfontosabb online marketing eszközök és trendek 2023-ban
Közösségi média menedzsment
A legfontosabb online marketing eszközök és trendek 2023-ban
Google Ads optimalizálási buktatók
PPC kampánykezelés
Google Ads optimalizálási buktatók
Ezekre figyelj Google Ads kampány kizáró kulcsszavainál
PPC kampánykezelés
Ezekre figyelj Google Ads kampány kizáró kulcsszavainál
Miért érdemes scripteket használni a Google Ads-ben?
PPC kampánykezelés
Miért érdemes scripteket használni a Google Ads-ben?
Hogyan tarolj a TikTok-on?
Közösségi média menedzsment
Hogyan tarolj a TikTok-on?
Facebook hirdetések vásárlási típusai: Elérés és gyakoriság
Közösségi média menedzsment
Facebook hirdetések vásárlási típusai: Elérés és gyakoriság
Tippek a minőségi mutató javítására
PPC kampánykezelés
Tippek a minőségi mutató javítására
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
PPC kampánykezelés
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
A CPC Jelentése
Keresőoptimalizálás (SEO)
A CPC Jelentése
Így töltjük meg organikusan a nőgyógyászati szakrendelőket - L33 Medical esettanulmány
Keresőoptimalizálás (SEO)
Így töltjük meg organikusan a nőgyógyászati szakrendelőket - L33 Medical esettanulmány
10 dolog, amit minden webshopnak be kell állítania SEO szempontból
Keresőoptimalizálás (SEO)
10 dolog, amit minden webshopnak be kell állítania SEO szempontból