Webfejlesztés

Domain, tárhely, DNS szerver - Te csak egy honlapot szeretnél, de elvesztél a szakszavak között?

Írta:
István
Olvasási idő:
2
perc

Manapság már szinte lehetetlen sikeres vállalkozást folytatni saját honlap nélkül. Habár a weblapkészítés az évek során rendkívül hozzáférhetővé vált, köszönhetően sok erre szakosodott szolgáltatásnak, nem árt tisztában lenni néhány alapfogalommal, melyek ismerete még ma is rengeteg fejfájást spórolhat meg Neked.

Domain, tárhely, DNS szerver - Te csak egy honlapot szeretnél, de elvesztél a szakszavak között?

Domain

Magyar nevén tartománynév. A weboldalak mindegyike rendelkezik egy egyéni IP-címmel, azaz egy hálózati azonosítóval, amin keresztül azok elérhetőek. Ez lényegében egy véletlenszerű számsorozat, hasonlóan, mint egy telefonszám. Ráadásul az IP-cím nincs kőbe vésve, ha például elköltözik az oldalunk egy másik szerverre, akkor a cím is változik. Az emberi agy sokkal könnyebben asszociál a dolgokhoz szavakat, mint számokat. Amikor weboldalunkat ellátjuk egy domain névvel, lényegében megadjuk annak az új, könnyen megjegyezhető és állandó elérési címét.

Egy domain név két részre osztható fel. Például a selector.hu esetében a hu a legfelső szintű tartomány (TLD) neve, ami a Magyarországhoz tartozó országkód, míg a selector a második szintű tartomány (SLD) neve. A legtöbb magyar vállakozás a hu TLD nevet használja, de ha nemzetközi ambícióid is vannak a com szerencsésebb lehet. Amennyiben nagyobb hangsúlyt szeretnél fektetni a honlapod témájára vagy a vállalkozásod tevékenységre, akkor például a business, art, design, news és még sok más TLD név is a rendelkezésedre áll, habár sokszor drágábban mint hagyományos társaik.  Az SLD terén már nagyobb a szabadságod, ez lényegében szinte bármi lehet, de ajánlott a vállalkozásod nevét tartalmazó, rövid, könnyen megjegyezhető, számokat és kötőjeleket mellőző címet használni.

Amennyiben ellenőrizni szeretnéd, hogy az általad választott domain név még szabad-e, a domain.hu oldalán megteheted. Ugyanitt regisztrátorokat is kereshetsz, akikkel bejegyzetetheted a nevet, hogy utána azt használhasd honlapodhoz. Külföldi alternatíva például az instantdomainsearch.com.

#promobox-newsletter###

Tárhely

A weboldal adatait, tartalmát valahol el kell tárolni, erre alkalmasak a tárhelyek. Az, hogy mekkora tárhelyre van szükség nagyban függ magától a weblaptól. Általánosságban elmondható, hogy a honlapok viszonylag kevés helyet igényelnek. Ha tudod, hogy a honlapodon sok kép, vagy akár videó lesz, akkor érdemes nagyobb tárhellyel számolni.

Rengeteg tárhelyszolgáltató áll rendelkezésünkre manapság. Vannak olyanok, amelyek domaint is képesek regisztrálni, mások képesek magában a weboldal elkészítésében segíteni, például prémium WordPress bővítmények felajánlásával. Fontos szempontok lehetnek még választásnál az ügyfélszolgálat minősége, a biztonsági mentések kezelése, illetve a különböző webhely technológiák támogatása.

Szerverterem
Egy átlagos szerverterem, mely akár weboldalak adatait is tárolhatja

DNS szerver

Ahogy azt korábban írtam, a weboldalakat az IP-címükön keresztül lehet elérni a világhálón, azonban mi domain neveket használunk az egyszerűség kedvéért. A DNS szerver feladata, hogy böngészés közben az általunk megadott domain névhez tartozó IP-címet visszaadja nekünk, így pedig a böngészőnk képes lesz csatlakozni a weblapra. Röviden, a DNS szerver párosítja a domain neveket az IP-címekkel.

Szerencsére honlap készítésnél nem kell foglalkoznunk ezzel, a domain regisztrátorok biztosítják, hogy a DNS szerverekhez eljussanak a szükséges információk a párosításhoz.

Végszó

A honlapkészítés során sok más szakszó is szembe jöhet, de mi azt ajánljuk ne ijedj meg. A mai weboldal építő platformok (mint például a SquareSpace vagy a Wix) segítségével minimális hozzáértéssel is neki láthatsz honlapod elkészítéséhez.

#promobox#Kiszerveznéd a honlapkészítést, vagy komplexebb megoldásokra van szükséged? Fordulj bátran a Selector csapatához!##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
Keresőoptimalizálás (SEO)
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
A YouTube hirdetés készítés alapjai
PPC kampánykezelés
A YouTube hirdetés készítés alapjai
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
 A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Keresőoptimalizálás (SEO)
A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Keresőoptimalizálás (SEO)
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Keresőoptimalizálás (SEO)
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Közösségi média menedzsment
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Ügynökség
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Hatékonyság
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Minden, amit a Google büntetésekről tudni érdemes
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google büntetésekről tudni érdemes
A legfontosabb digitális marketing trendek 2024-ben - a Chat GPT szerint
Tudástár
A legfontosabb digitális marketing trendek 2024-ben - a Chat GPT szerint
A hírlevél készítés szabályai - így küldj hírlevelet!
Közösségi média menedzsment
A hírlevél készítés szabályai - így küldj hírlevelet!