Keresőoptimalizálás (SEO)

Keresőbarát weboldal felépítése

Írta:
Monoriné Stekler Anikó
Olvasási idő:
3
perc

Hogy egy adott weboldal egészen pontosan milyen elemeket tartalmaz és azoknak milyen a designja, azt leginkább a megrendelő ízlése dönti el. Ha kicsit tudatosabban készül a weboldal, akkor már a munkálatok kezdetén, a tervezési időszakban bevonnak webdesignert és marketingest.

Az, hogy szakember segítsen a weboldal elemeit kialakítani, azok egymáshoz való viszonyát beállítani, két dolog miatt is fontos. Egyrészt harmonikusabb lesz az oldal, azaz átlátható és olvasható lesz a tartalom. Másrészt a marketing célt is eléri, vagyis oda tereli az emberek szemét, ahol fontos mondanivaló vagy CTA-gomb helyezkedik el.

Ne felejtsük el, a design maga is egy eszköz, aminek a weboldal célját kell szolgálnia. Ha egy bemutatóoldalt szeretnénk, akkor teljesen máshol van a hangsúly, mint ha terméket vagy szolgáltatásokat szeretnénk értékesíteni.

Miből épül fel egy weboldal?

A weboldalak alapvetően képekből, szövegekből és gombokból épülnek fel.

Igen, ennyire egyszerű alapokra lebontható minden weboldal. Az persze már más kérdés, hogy ezek milyen struktúrában szerepelnek az adott weblapon.

WEBOLDAL STRUKTÚRA

Website layout terv

A weboldalak 3 nagy strukturális egységből állnak. Ezek a fejléc, lábléc és a tartalomtörzs.

Bár ez a legáltalánosabb felosztás, mégis találkozhatunk olyan oldalakkal, ahol vagy a fejlécet vagy akár a láblécet elhagyják.

Nézzük, alapvetően milyen információkat tartalmaz ez a három strukturális egység:

Fejléc

Ide helyezzük el általában a logót, szlogent, legfontosabb telefonszámokat, keresőmezőt, illetve ha van belépési lehetőség az oldalra, akkor az ehhez kapcsolódó gombokat is. Webshopok esetén a kosár ikon/pénztár gomb is itt kaphat helyet. Ide kerülnek a menüpontok is, mobil nézetben általában hamburgerikonnal megjelenítve.

Tartalomtest

Minden olyan információ helye, ami az érdeklődőknek fontos: termékek, szolgáltatások leírása, a szöveges és képi tartalmak helye.

Lábléc

Ezzel az egységgel adunk keretet egy weboldalnak. Itt a legfontosabb információkat ismételjük meg, például a logót, cégnevet, elérhetőséget. De itt találhatóak - amennyiben vannak - a különböző social media ikonok. A weboldal készítői általában ide helyezik a szerzői jogi megjegyzést és a saját elérhetőségüket is. Valamint olyan fontos linkeket találhatunk itt, mint például az ÁSZF, az Adatvédelmi Nyilatkozat, vagy akár az akciókra vonatkozó linkek. Tehát a lábléc olyan információkat tartalmaz, amelyek az oldal használhatóságában segítik a látogatót.
Bár nincs arra vonatkozó szabályozás, hogy mit kell tartalmaznia feltétlenül a láblécnek, és technikailag nem is szükséges a lábléc a weboldalakhoz, a szokás úgy alakította, hogy a felsorolt elemeket itt keresik leggyakrabban a látogatók.

(A weboldalaknak számos jogi követelménynek kell megfelelniük, ezek egy része azért szükséges, hogy a fogyasztót védje. Például ha egy webshop esetében nem találjuk az impresszumot vagy az ÁSZF-et, akkor nagyobb valószínűséggel gondolhatjuk, hogy csalókkal van dolgunk. Mivel ezeket a részeket a kialakult szokás miatt legelőször a láblécben keresik a látogatók, így itt ezek hiánya egyfajta bizonytalanságot okoz a látogatóban.)

#promobox-newsletter###

Nézzük, milyen alapvető elemeket tartalmaznak vagy tartalmazhatnak a weboldalak!

Menüsorok/ Navigációs részek

Ezek az elemek arra szolgálnak, hogy a látogató be tudja járni az aloldalakat. Itt említhetjük meg a breadcrumbot, ami alapján a látogató tudja, hogy éppen merre van a főoldalhoz képest, milyen mélységekben böngészi éppen az oldalt.

Különböző nyilak és csúszkák, lenyíló elemek

Azt ma már mindenki tudja, hogy értékes tartalommal kell ellátni a weblapunk különböző aloldalait. Azonban a minőségi tartalom bizony nem pár mondatot jelent, így azonban az oldalaink hossza növekedni fog, azt pedig valahogyan át kell tudnunk olvasni. Erre szolgálnak a fenti elemek.

Számtalanszor előfordul, hogy a tartalom jelentős részét egy lenyíló részbe rejtik, így az oldal hosszát csökkenteni tudják, az abban lévő tartalmat pedig tényleg csak azok olvassák, akiknek szól.

Képek, videók, fotó galériák

Ezek a weboldalak „kis színesei”, ezekkel lehet feldobni az oldalt, megtörni az egyhangú szövegeket, vagy akár irányítani a figyelmet egy-egy pontra. Ezek nélkül elképzelhetetlen egy weboldal.

Szövegek – Headingek, kiemelések, normál szövegtörzs

Végeredményben ezért készítjük a weboldalt, hiszen információt szeretnénk megosztani másokkal. Persze a legtöbb weboldal célja a profitszerzés, de ezt is vélemények, információk és leírások bemutatásával - azaz szövegekkel - éri el leghatékonyabban.

Az, hogy a szövegeket hogyan jelenítjük meg, nemcsak esztétikai kérdés, a marketing- és SEO-szempontokat is érdemes figyelembe vennünk közben. Nem mindegy például a címsorok használata, vagy a vastagbetűs kiemelések hossza. (Ezekhez érdemes szakember segítségét kérni.)

Összességében elmondhatjuk, hogy egy weboldal felépítésének bonyolultsága legnagyobb mértékben a weboldal céljától és a megrendelői igényektől függ. Azonban ahhoz, hogy a weboldal jól teljesítsen érdemes a letisztult, könnyen átlátható, jól kezelhető felépítésre törekedni.

A fenti blogbejegyzés Monoriné Stekler Anikó, a Logical M Design munkatársának cikke.

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Hogyan írjunk briefet egy marketing ügynökségnek?
Ügynökség
Hogyan írjunk briefet egy marketing ügynökségnek?
Instagram újítások 2023-ban
Közösségi média menedzsment
Instagram újítások 2023-ban
Mi az a LinkedIn és hova fejlődik? - A LinkedIn az új Twitter?
Közösségi média menedzsment
Mi az a LinkedIn és hova fejlődik? - A LinkedIn az új Twitter?
Amit a TikTokról tudni érdemes
Közösségi média menedzsment
Amit a TikTokról tudni érdemes
A legfontosabb online marketing eszközök és trendek 2023-ban
Közösségi média menedzsment
A legfontosabb online marketing eszközök és trendek 2023-ban
Google Ads optimalizálási buktatók
PPC kampánykezelés
Google Ads optimalizálási buktatók
Ezekre figyelj Google Ads kampány kizáró kulcsszavainál
PPC kampánykezelés
Ezekre figyelj Google Ads kampány kizáró kulcsszavainál
Miért érdemes scripteket használni a Google Ads-ben?
PPC kampánykezelés
Miért érdemes scripteket használni a Google Ads-ben?
Hogyan tarolj a TikTok-on?
Közösségi média menedzsment
Hogyan tarolj a TikTok-on?
Facebook hirdetések vásárlási típusai: Elérés és gyakoriság
Közösségi média menedzsment
Facebook hirdetések vásárlási típusai: Elérés és gyakoriság
Tippek a minőségi mutató javítására
PPC kampánykezelés
Tippek a minőségi mutató javítására
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
PPC kampánykezelés
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
A CPC Jelentése
Keresőoptimalizálás (SEO)
A CPC Jelentése
Így töltjük meg organikusan a nőgyógyászati szakrendelőket - L33 Medical esettanulmány
Keresőoptimalizálás (SEO)
Így töltjük meg organikusan a nőgyógyászati szakrendelőket - L33 Medical esettanulmány
10 dolog, amit minden webshopnak be kell állítania SEO szempontból
Keresőoptimalizálás (SEO)
10 dolog, amit minden webshopnak be kell állítania SEO szempontból