Keresőoptimalizálás (SEO)

Lokális SEO: döntő lehetőség a helyi vállalkozások számára

Írta:
Jobbágy András
Olvasási idő:
4
perc

A digitális világban az információ és a láthatóság kulcsfontosságú. Napjainkban egy vállalkozás sikerének meghatározó eleme, hogy milyen könnyen találhatók meg a termékei vagy szolgáltatásai az interneten. Ebből a szemszögből nézve a lokális SEO nem csupán egy marketing eszköz; ez egy stratégiai fegyver, amely segít a helyi vállalkozásoknak kiemelkedni a tömegből, és közvetlen kapcsolatot teremteni potenciális ügyfeleikkel.

A lokális SEO jelentése

Kezdjük ott, hogy mit is jelent pontosan a lokális SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás. A lokális SEO olyan technikák és stratégiák alkalmazása, amelyek célja, hogy a vállalkozások jobb helyezést érjenek el a Google-ban a helyi jellegű kereséseknél.

Helyi jellegűnek tekinthetünk minden olyan Google keresést, amelyek mögött a keresési szándék egy adott földrajzi területre koncentrálódik. A becslések szerint az összes Google-ban lefuttatott keresés mintegy fele bír lokális jelleggel, ez pedig hatalmas szám. 

Nyilvánvaló helyi jelleggel bír a “futócipő bolt Budapest” keresési kifejezés, de az is, ha valaki Budapesten tartózkodva használja a “futócipő bolt” kulcsszót. Hiszen a Google feltételezni fogja: a hozzá közel eső boltokra keres rá, ahová a legkényelmesebben el tud jutni. Szintén erős lokális jelleggel bírnak a “a közelben” végződésű kereső kifejezések.

A hagyományos SEO-tól eltérően, ahol az általános online láthatóság a cél, a helyi SEO azokra a lokális fogyasztókra koncentrál, akik konkrét helyeken (pl. egy város vagy városrész) keresnek szolgáltatásokat vagy termékeket. Ez azért elképesztően fontos, mert a helyi keresések gyakran vásárlási szándékkal párosulnak: az emberek nagyon sokszor azért keresnek helyi vállalkozásokat, mert valamit meg szeretnének vásárolni, vagy azonnali szolgáltatást szeretnének igénybe venni.

helyfüggő keresés

Milyen vállalkozások számára fontos a lokális SEO?

A helyi SEO elsősorban olyan vállalkozások számára jelent komoly kiugrási lehetőséget, amelyek:

  • Egy vagy több fizikai üzlethelyiséggel rendelkeznek (bolt, műhely, szalon, stb.), ahol fogyasztókat, vásárlókat szolgálnak ki.
  • Helyspecifikus szolgáltatásokat nyújtanak, például kizárólag egy városban végeznek kártevőirtást, vagy csupán egy fővárosi kerületben vállalnak háztartási gép szerelést. 

Ezentúl a tapasztalatom szerint kevésbé egyértelmű helyzetekben is szép eredménnyel tud járni, ha nem hagyjuk ki a digitális marketing képletből a lokális SEO-t.

#m1-p#Nagyon sok olyan keresés van, ahol a Google annak ellenére feltételez helyi jelleget, hogy a valóságban nem ez a leggyakoribb domináló erő a választásnál.##

Klasszikus példa a “honlapkészítés” kulcsszó, ahol a helyi jellegű kereséseknél megjelenő “térképcsomag” (erre mindjárt kitérek részletesen) állandó eleme a találati listának. Annak ellenére, hogy ma már, amikor valaki weboldal fejlesztőt választ, elhanyagolható a földrajzi távolság szerepe, hiszen a teljes folyamat online megy. 

Fontos látni azt is, hogy a lokális SEO sok esetben nagyon jó lehetőség helyi jellegű kereséseknél megelőzni a nagy, erősebb márkákat és weboldalakat. A helyi keresés a Google-ban egy olyan terület, ahol jelenleg még viszonylag kiegyenlítettek az esélyek, új szereplőként is lehet belátható időn belül érvényesülni.

Milyen rangsorolási faktorok számítanak a lokális SEO-ban?

Amikor a Google helyi jellegű keresési szándékot azonosít, alapvetően két dolgot csinál a keresésre adott találati listával:

1) Megjeleníti az úgynevezett Local Pack-ot (magyarosan “térképcsomag”): ez az elem a találati listán megjelenő Google Térkép, a térképen megjelölt és alatta listázott releváns vállalkozások kombinációja. 

Google Térképcsomag példa
Példa a Google Térképcsomag megjelenítésére

2) a helyi keresési szándékhoz igazítja a klasszikus organikus találatokat is. Azaz előnyben részesít olyan weboldalakat, amelyekről feltételezi, hogy ki tudják szolgálni a keresési szándékot. 

Hogy miként fogunk szerepelni a Local Pack elemen, valamint a helyi jellegű kereséshez igazított Google találati listán, ezek a rangsorolási tényezők fogják befolyásolni:

  • Google Cégprofil szignálok
  • On-Page SEO szignálok a weboldalról
  • Google vélemények mennyisége és minősége
  • A weboldal linkprofilja, külső hivatkozások mennyisége és minősége
  • A felhasználók viselkedése, például mennyi időt töltenek a honlapon, milyen az átkattintási arány, stb.
  • “NAP”, azaz brandnév, cím, telefonszám említések mennyisége és konzisztenciája a vállalkozás összes online felületén. Lényeges, hogy a vállalkozás minden felületén egységesen kell szerepeltetni a vállalkozás nevét (cégnév vagy brand), címét és telefonszámát.

#promobox-newsletter###

3 lépés a sikeres lokális SEO-hoz

Nézzünk meg három olyan egyszerű lépést, amivel sokat hozzá lehet tenni az üzletünk helyi SEO-jához. Persze maga a helyi keresőoptimalizálás nem korlátozódik erre a három lépésre, de az elinduláshoz elégségesek.

1. Google Cégprofil regisztráció és adatfeltöltés

Ha még nincs, mindenképpen érdemes saját Google Cégprofilt regisztrálni a vállalkozásod számára. Ügyelni kell arra, hogy a lehető legtöbb adatot megadd a cégprofilodon, beleértve a képeket, nyitvatartási időt, szolgáltatásokat, termékeket is.

Ha konkrét fizikai címen működő üzleted van, akkor mindenképpen add meg a pontos címét a profilodon. Ha nincs olyan telephelyed, ahol kiszolgálod az ügyfeleidet, hanem egy földrajzilag körülhatárolható területen lokációban dolgozol, akkor szolgáltatási területet kell feltüntetni a cégprofilon cím helyett. 

#m1-y#Kezdj el már az első pillanattól tudatosan Google véleményeket szerezni, ezeket a Google Cégprofilodra kérheted be az ügyfeleidtől, vásárlóidtól. A Local Pack-ban való megjelenést komolyan meghatározza, mennyi és milyen értékelést tudsz összeszedni. ##

2. On-Page SEO a helyi keresésekre fókuszálva

Ha a vállalkozásod tevékenysége földrajzilag meghatározott helyre koncentrálódik, akkor ezt mindenképpen tükröznie kell a weboldaladnak is. 

Például, tegyük fel, hogy Debrecenben nyújtasz mobil gumiszervíz szolgáltatást. Ebben az esetben minden fontos SEO elemben (title, metaleírás, URL cím, H1) és a honlap szövegezésében is egyértelművé kell tenni ezt a földrajzi megszorítást. Hiszen nem akárkinek, bárhol akarsz megjelenni a Google-ban, hanem kizárólag annak, aki Debrecenben keres ilyen szolgáltatást.

#m1-p#Haladóbbaknak érdemes utánanézni, mik azok a strukturális adatok, és beépíteni a megfelelő helyi jelleget erősítő SCHEMA adatokat is a weboldal forráskódjába.##

3. Linképítés helyi fókusszal

A SEO szakértők megegyeznek abban, hogy az egyik legfontosabb rangsorolási faktor a weboldalunkra mutató külső hivatkozások mennyisége és minősége. Komoly tényező ez a helyi jellegű keresésekre adott találati listák összeállításánál is. 

Ugyanakkor a tapasztalat azt mutatja, hogy a lokális fogyasztókra célzó honlapoknál érdemes a linképítésnél is figyelembe venni a helyi jelleget.

#m1-y#Nagyon erős szignálokat jelenthetnek a vármegyei, települési, stb. portálokról kapott hivatkozások, így érdemes ezekre külön is koncentrálni.##

Milyen eredményeket lehet várni a lokális SEO-tól?

A helyi keresőoptimalizálás általában nem hoz önmagában egy weboldalra rengeteg kattintást, nagy forgalmat. Sőt, sokszor még a weboldalra sem ér a felhasználó, mert a Google Cégprofilok közül választ. 

A lokális SEO-val szerzett figyelemnek ugyanakkor általában magas a konverziós aránya. Azaz, a valódi ügyfél és vásárló szerzésben meglepően szép eredményeket tud hozni.

Példaként szeretném hozni az egyik kisléptékű tesztprojektemet, a soptox.hu-t. Nulla földrajzi kötődéssel és szinte minimális munkával építettem egy kizárólag Sopronban és környékén kártevőirtást kínáló honlapot. Az egész weboldal kevesebb, mint 10 URL címből áll, ugyanakkor a fókusza hiperlokális. A tartalmakat AI-val írtam, igaz nem copy-paste módszerrel. A honlaphoz kapcsolódik még egy Google Cégprofil, és ennyi.

Ez a kis tesztprojekt alig fél éves, de le kellett szednem róla a telefonszámomat, mert az elmúlt időszakban szinte naponta kaptam hívást Sopronból kártevőírtót kereső emberektől. Sajnos kiszolgálni nem tudom őket, mert nyilván én ehhez nem értek, és nem találtam megbízható partnert sem a környéken. De ha helyben dolgozó kártevőirtó szakember lennék, akkor nagyon jó kis üzleti forgalmat tudnék csinálni ezzel a kizárólag lokális SEO-val beindított weboldallal.

Tanulság? A helyi SEO-val nagyon megéri foglalkozni, ha egyébként a vállalkozásunknak van lokális fókusza. Ellentétben a legtöbb online marketing eszközzel és technikával, a lokális SEO tényleg kevés erőforrásból is komoly eredményeket tud kihozni.

A cikk Jobbágy András (Virto Keresőmarketing Ügynökség) vendégszerző írása.

#promobox-szolg-seo#Úgy érzed, segítségre lenne szükséged lokális SEO stratégia elkészítéséhez?##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

2025-ös sikereink: így építettünk idén márkákat, céget, közösséget
Egyéb
2025-ös sikereink: így építettünk idén márkákat, céget, közösséget
Black Friday-ből karácsonyba: hogyan használd okosan a megszerzett forgalmat?
PPC kampánykezelés
Black Friday-ből karácsonyba: hogyan használd okosan a megszerzett forgalmat?
Főszerepben a válasz: hogyan maradhatsz látható AI módban is?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Főszerepben a válasz: hogyan maradhatsz látható AI módban is?
Last minute Black Friday PPC kisokos
PPC kampánykezelés
Last minute Black Friday PPC kisokos
Melyik Wordpress  honlapépítőt válaszd?
Webfejlesztés
Melyik Wordpress honlapépítőt válaszd?
A weboldal készítés szabályai
Webfejlesztés
A weboldal készítés szabályai
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
PPC kampánykezelés
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
Ezekre figyelj Google Ads kampány kizáró kulcsszavainál
PPC kampánykezelés
Ezekre figyelj Google Ads kampány kizáró kulcsszavainál
Legfontosabb metrikák a Google Analytics 3-ban
Webanalitika
Legfontosabb metrikák a Google Analytics 3-ban
Így írj kreatív briefet egy marketing ügynökségnek!
Ügynökség
Így írj kreatív briefet egy marketing ügynökségnek!
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Design
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
5 tipp a hatásos hirdetési kreatívokhoz
Design
5 tipp a hatásos hirdetési kreatívokhoz
Hogyan válassz színt a vállalkozásodnak - a színek jelentősége a marketingben
Design
Hogyan válassz színt a vállalkozásodnak - a színek jelentősége a marketingben
5 tipp az ütős hirdetésszöveg íráshoz
PPC kampánykezelés
5 tipp az ütős hirdetésszöveg íráshoz
Naprakész útmutató az Instagram használatához 2022-ben
Közösségi média menedzsment
Naprakész útmutató az Instagram használatához 2022-ben