Webanalitika

5 hiba, amit ne kövess el Google Tag Manager beállítása során

Írta:
Viki
Olvasási idő:
perc

A Google Tag Manager fiók használatának egyik legnagyobb előnye, hogy professzionális méréseket adhatsz hozzá oldaladhoz fejlesztői segítség nélkül, egy könnyen kezelhető, mégis stabil Google interfészen keresztül. Az alapvető beállítások pontossága épp ezért mindennél fontosabb. Ebben a cikkben összeszedtük az 5 leggyakoribb hibát amivel találkozunk munkánk során, de megmutatjuk azt is, hogyan kerülheted el őket.

5 hiba, amit ne kövess el Google Tag manager beállítása során

1. Nem megfelelően kiosztott jogosultságok

A Google Tag Manager fiók kódjának forráskódba való elhelyezése után következik általában a többi felhasználó meghívása a fiókba. Ilyenkor azonban sokszor kimarad a megfelelő tároló jogosultságok megadása, így később azzal szembesülhetnek más felhasználók, hogy nem tudnak szerkeszteni, vagy címkét élesíteni.

Így kerülheted el ezt a hibát:

Kattints az Adminisztrálás menüpontra, majd azon belül válaszd a Felhasználókezelés menüpontot. Amennyiben admin jogosultságod van, a jobb felső sarokban megjelenő plusz jelre kattintva tudsz más felhasználókat is hozzáadni. És itt jön a turpisság! Amint felnyílik a mező és beírtad a megfelelő adatokat, ne feledkezz el Tárolójogosultságok pontra kattintani, és bejelölni, hogy az adott felhasználónak milyen jogosultságokat szeretnél adni.

Meghívók küldése a Google Tag Managerben
A tárolójogosultságok beállítása nélkülözhetetlen felhasználó hozzáadásakor
Tárolóengedélyek a Google Tag Managerben
Közzétételi jogosultságokat célszerű csak olyan felhasználóknak adni, akik biztosan kezelik a Google Tag Managert.

2. Zavaros címke elnevezések

Sok fióknál találkozunk azzal az alapvető problémával, hogy a Google Analytics-ben hozzáadott konverziók és a Google Tag Managerben beállított kapcsolódó címkék elnevezései nem azonosak, vagy nehezen azonosíthatóak.

Így kerülheted el ezt a hibát:

Használj egységes logikát! Erre vonatkozóan készítettünk egy szemléletes példát.

A címke célja az, hogy mérje számodra a telefonszám gombra való kattintást, amit mi az alábbi néven nevezünk el a Tag Manager-ben:

"GA - Event - Telefonszám - Gomb Kattintás"

  • GA = Google Analytics konverzió
  • Event = Esemény, tehát a nyomkövetés típusát jelezzük a névben is, mivel ez a Google Analytics-ben konverzió beállításakor kötelezően beállítandó mező, tehát ha már itt szerepel, később nem kell külön visszakeresni az információt
  • Telefonszám = Ha a nyomkövetés típusa Esemény, akkor a GTM-ben a lenyíló Eseménykövető paraméterek mezőben mi ezt a kategória nevet adjuk meg.
  • Gomb kattintás = Az eseménykövető paramétereknél célszerű a műveletet is beállítani, mi magát az akció elnevezését szoktuk használni.
Címkék elnevezése Google Tag Managerben
Ha ilyen precízen vezeted fel a mezők neveit, a Google Analytics konverziók beállítása során szinte csak másolni és beilleszteni kell mindezeket.

3. Túl sok konverzió

Gyakran találkozunk azzal az alapvető hibával, hogy az Ügyfelek egy konverzió felé vezető úton minden lépcsőfokra külön mérést állítanak be. Természetesen vannak olyan esetek, amikor ez nélkülözhetetlen, (pl. egy webshop remarketing hirdetéseihez), de egy 3-4 lépcsős jelentkezési folyamat esetén érdemes megfontolni azt, mi számít valódi konverziós célnak. Pláne akkor lényeges kérdés ez, ha minden többször is ismétlődik az oldalunkon, például képzésekkel, tanfolyamokkal foglalkozunk, amelyeknek külön landing oldalai és külön jelentkezési oldalai vannak. Ez olyan nagy mennyiségű címke beállítását jelentheti, ami sok időt igényel még a rutinos felhasználók számára is, ráadásul az ismétlődések miatt könnyebben zavarodhatunk össze a folyamat során.

Így kerülheted el ezt a hibát:

gondold át mi számít valós konverziónak, mi hordoz valódi üzleti értéket, és mi az a mérés, amit esetleg remarketing célra is szeretnél hasznosítani. Ne feledd, a Google Analytics-ben mérhető célok száma véges, egy nézeten belül maximum 20-at adhatsz hozzá, törlésre pedig nincs lehetőséged, csak inaktiválni a nem használt célokat. Ha a konverzióhoz vezető lépéseket szeretnéd mérni, hozz létre célzottan egy funnel elemzést a Google Analytics-ben vagy más mérőeszköz segítségével!

4. Duplikációk

A címkék közötti duplikáció aránylag ritka hibának számít, ugyanakkor gyakran találkozunk azzal a malőrrel, hogy az oldalakba bekerül például a Facebook Pixel kódja, viszont ezt a Google Tag Manageren keresztül is élesítik, ami duplikációt, és ezáltal mérési anomáliát okozhat.

Így kerülheted el ezt a hibát:

Használd a Pixel Helper elnevezésű Google Chrome bővítményt, ami bármilyen oldalról megmutatja azonnal, hogy van-e már rajta megfelelően elhelyezett Facebook Pixel vagy sem, több más hasznos információval kiegészítve. Ha már látja a bővítmény a Pixelt, ne helyezd el a Google Tag Managerben még egyszer. A Pixel Helper eszköz ugyanakkor arra is alkalmas, hogy a meglévő hibákat kiszűrd. Mit tegyél ha nem Facebook Pixel duplikációval van dolgod? Ekkor bizony a forráskódot kell átnézned, amelyhez mindig találsz megfelelő súgó oldalt a bővítményt készítő cég oldalán.

5. Hiba az aktiválási szabályban

A címkék beállításainak legfontosabb része az, amikor megadjuk milyen aktiválási szabály az, ami működésbe hozza az adott címkét, tehát mikor küld információt a kiválasztott analitikai szolgáltatás felé. Ez azonban sokszor nem egyértelmű, így ez az egyik leggyakoribb oka a mérési problémáknak.

Aktiválási szabály kiválasztása Google Tag Managerben
Nem mindegy, melyik lehetőséget választod Kattintás esetén, használd böngésződ Fejlesztői eszközök opcióját ha bizonytalan vagy

Így kerülheted el ezt a hibát:

Mindig vizsgáld meg alaposan a mérni kívánt honlapot a böngésződben található Fejlesztői eszközök segítségével, de sok esetben már az is elég, ha a kurzorral az adott mezőre mész, és megnézed, hogy linkre vezet vagy sem. Ha úgy találod, hogy a megadott mező nem linkre vezet tovább, akkor semmiképpen se használd az aktiválási szabály elkészítése során a “Kattintás - Csak linkek” típust, mivel így a mérés csak linkre kattintás esetében aktiválódna. Ilyen esetekben célszerű a “Kattintás - Minden elem” opció kiválasztása, majd a további paraméterek pontos megadása.

Végezetül: A Selector csapatának jótanácsai

A Google Tag Manager a Google egyik hasznos szolgáltatása, ugyanakkor telepítése előtt érdemes mérlegelnünk, hogy valóban hoz-e számunkra akkora üzleti hasznot, mint amennyi időt rá kell szánnunk beállítására. Ha úgy döntünk, hogy megéri a befektetett munkát, érdemes először listát készítenünk arról, milyen funkciókat szeretnénk mérni, milyen adatok fontosak számunkra. Ez alapján sokkal könnyebben lehet szisztematikusan haladni a setup folyamatban, és csökkenthetjük az esetleges hibák lehetőségét is, ráadásul sokkal kevesebb esélyünk lesz arra, hogy felesleges, (akár rosszul beállított) mérésekkel terheljük Google Tag Manager és Google Analytics fiókunkat.

#promobox#Elakadtál a Google Tag Manager beállításokban? Elkelne a szakértői segítség?##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Miben segíthet egy social média ügynökség?
Közösségi média menedzsment
Miben segíthet egy social média ügynökség?
Útmutató az Advantage+ vásárlási kampányokhoz
PPC kampánykezelés
Útmutató az Advantage+ vásárlási kampányokhoz
A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média menedzsment
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média trendek 2024-ben
Közösségi média menedzsment
Közösségi média trendek 2024-ben
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
Keresőoptimalizálás (SEO)
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
A YouTube hirdetés készítés alapjai
PPC kampánykezelés
A YouTube hirdetés készítés alapjai
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
 A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Keresőoptimalizálás (SEO)
A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Keresőoptimalizálás (SEO)
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Keresőoptimalizálás (SEO)
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Közösségi média menedzsment
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?