Webfejlesztés

A/B teszteld a weboldalad egyszerűen, programozói tudás nélkül

Írta:
Levi
Olvasási idő:
5
perc

Tudtad, hogy weboldalad esetén kiemelten fontos az első benyomás? Látogatóid jellemzően már az első néhány másodpercben eldöntik, hogy tovább böngésznek-e, vagy továbbállnak egyik versenytársad oldalára. Valószínű ezt te sem szeretnéd, ezért már az első pillanattól kezdve megpróbálod felkelteni az érdeklődők figyelmét azzal az ajánlattal, képpel vagy épp címsorral, amelyet te a legfontosabbnak gondolsz. De mi van akkor, ha rossz a megérzésed, és potenciális vásárlóid mást keresnek, más üzenet tartja őket ott az oldalon? Ezért javasoljuk minden esetben, hogy A/B teszteld weboldaladat - ezzel a megoldással kipróbálhatod, hogy melyik verzió működik a legjobban, így a reklámköltségek emelése nélkül növelheted meg konverzióid számát.

Weboldal A/B tesztelése

Oké, de mi az az A/B teszt?

Az A/B teszt (vagy más néven split testing) lényege, hogy a felhasználókat véletlenszerűen két egyenlő részre osztod, majd az egyik felének az egyik verziót mutatod, míg a másiknak a másikat. Így könnyedén megtudhatod, hogy a kettő közül melyik teljesít jobban. Ezt a módszert - mely a UX kutatás bevett eszköze - alkalmazhatod weboldaladra, de akár hirdetésre vagy épp hírlevélre is - szinte bármilyen elemet A/B tesztelhetsz a megfelelő eszközökkel. Sőt, nem is kötelező két verziónál megállnod, akár C, D és további változatokat is létrehozhatsz, így a felhasználói bázisod 3-4 felé osztva tudhatod meg, hogy melyik hozza a legtöbb konverziót.

Nézzünk egy nagyon egyszerű példát: a weboldalad hero képére nem tudod, hogy milyen szöveget írj - két ötleted is van, és nem tudsz választani közülük. A/B teszteld! Az egyik verzióba töltsd fel az egyik szöveget, míg a másikba a másikat. Tegyük fel, hogy be is érkezik néhány héten belül 10.000 látogatód, amelyből 5.000 az egyik, míg 5.000 a másik változatot látja. A kísérlet lezárultával megtudod, hogy az A verzió esetén 50 konverzió érkezett, tehát 1%-os volt a konverziós arány, míg a B verzió esetén 100, azaz 2% volt a konverziós arány. Innentől már pofonegyszerű a döntés, hogy utóbbit tartsd meg!

Azonban van az A/B tesztelésnek néhány ökölszabálya, amit érdemes észben tartanod, mielőtt belevágsz. Nagyon fontos, hogy egy teszt során csak egyetlen elemet változtass meg - mint például a fenti szemléltetésben a hero szövegét. Ha egy kísérleten belül több módosítást is végrehajtanál, és az egyik jobb eredményt mutatna, mint a másik, akkor fogalmad sem lenne, hogy pontosan melyik elemnek köszönhető az előny. Ehelyett haladj inkább szép lassan, egyesével, így biztosan tudni fogod, hogy az adott változtatás milyen hatást gyakorol vásárlóidra. Emellett az is fontos, hogy a változatok közötti tesztelés egyidőben, párhuzamosan történjen, így kizárhatod a szezonalitásból adódó eltéréseket.

A/B tesztelés weboldaladon
Az A/B tesztelés segítségével könnyedén összevetheted, hogy weboldalad hogyan teljesítene jobban

Mikor érdemes A/B tesztelni?

Röviden: mindig. Egyszerűen nincs olyan elem, amit ne lenne érdemes megvizsgálni, hogy miképp teljesít jobban. Persze ez rengeteg időbe telhet, ezért érdemes kiválasztanod weboldalad legkritikusabb elemeit. Például, ha webáruházat üzemeltetsz, akkor mindenképp teszteld le a kosárba helyezés gomb színét, méretét vagy épp helyét, és a checkout oldalra is érdemes kiemelt figyelmet fordítanod. Ha leadeket gyűjtesz, akkor mindenképp az űrlap elemeivel kísérletezz - mi történik, ha felnagyítod a mezőket, feltűnőbbé teszed a küldés gombot vagy épp több oldalra bontod a hosszú űrlapot. Ami minden weboldal esetén érdekes lehet, az a főoldalon a hero kép és a rajta található szöveg, a gombok kinézete, a szöveg mennyisége.

Mielőtt céltalanul belevágnál a tesztelésbe, mindenképp tölts egy kis időt azzal, hogy áttanulmányozod analitikai szoftvereid, és megnézed, hogy hol veszíted el a legtöbb vásárlót. Érdemes lecsekkolni Analyticsben a kilépő oldalakat, de még jobb, ha felépítesz egy konverziós tölcsért, és végigköveted, hogy a különböző szintek között mekkora a lemorzsolódás. Például ha sokan helyeznek kosárba, de kevesen kezdik meg a rendelési folyamatot, akkor érdemes lenne elhelyezni egy “Ugrás a megrendelésre” gombot a kosárba helyezést követően. Vagy ha épp sokan keresik fel checkout oldalad, de végül kevesen fejezik be, akkor gyanús, hogy valami nem várt költséggel találkoznak - ebben az esetben mindenképp gondold át szállítási költségeid transzparens kommunikációját már a termékoldalon is!

#promobox-newsletter###

Minél több analitikai eredményt tudsz átvizsgálni az A/B tesztek megkezdése előtt, annál jobb. Mindenképp ajánljuk, hogy mélyedj el a Google Analytics eredményeiben, továbbá telepíts egy olyan szoftvert az oldaladra, amivel megvizsgálhatod a felhasználók útját és hőtérképes elemzéseket készíthetsz. Erre célszerű például a Hotjart használnod, de analitika témában íródott cikkeink között további tippeket is szerezhetsz még!

A/B tesztelés Google Optimize segítségével
Akár programozói tudás nélkül is készíthetsz különböző változatokat weboldaladból

Hogyan tudsz programozói tudás nélkül elkezdeni tesztelni?

Remélhetőleg most már te is beláttad, hogy nem érdemes elszalasztanod ezt a lehetőséget, és érdemes weboldalad minél több elemét alávetned egy A/B tesztnek! De talán felmerült benned a kérdés, hogy “Oké, de mégis hogy hajtsam ezt végre, ha nem tudok programozni?!”. Aggodalomra semmi ok! Ma már ezernyi olyan alkalmazás érhető el, amelyekkel kódolás vagy grafikai tudás nélkül, néhány kattintással megváltoztathatod honlapod külsejét, és már el is indíthatod A/B tesztedet. Mi a Google Optimize-t használjuk erre a célra, aminél egyetlen Chrome bővítmény segítségével máris egy nagyon intuitív és egyszerű drag-and-drop szerkesztőben találod magad, ahol kedvedre változtathatod meg az elemek elhelyezését, tartalmát, színét vagy épp méretét - függetlenül attól, hogy WordPresst, Shopifyt, Wixet vagy bármilyen más rendszert használsz. Már az ingyenes verzióban is egyszerre futtathatsz 5 kísérletet, amikkel néhány hét alatt sikeresebbé teheted weboldalad!

Ha úgy érzed, hogy a beépített szerkesztő nem lenne elegendő, akkor sincs semmi gond, mert lehetőség van arra is, hogy a változatokat közvetlenül a weboldaladon hozod létre (például /landing-page-a és /landing-page-b), és a rendszer a felhasználókat automatikusan a megadott változatokra irányítja. Sőt, ha kellően nagy forgalmad van, akkor egyszerre több elemet is tesztelhetsz, és a végén megtudhatod, hogy melyik az a kombináció, ami a legtöbb konverziót eredményezi.

A lehetőségek tárháza szinte végtelen - kár lenne kihagyni egy ilyen lehetőséget, amellyel a reklámköltések növelése és drága fejlesztés nélkül szerezhetsz további vásárlókat!

#promobox#Érdekel a lehetőség, de nem tudod, mit lenne érdemes A/B tesztelned, esetleg a szoftver beállításaival akadtál el? Semmi gond, segítünk, és kihozzuk a maximumot weboldaladból!##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Design
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Ügynökség
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
PPC kampánykezelés
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
Webfejlesztés
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
PPC kampánykezelés
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
PPC kampánykezelés
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
PPC kampánykezelés
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
 Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!
Keresőoptimalizálás (SEO)
Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!
Emojik jelentése - így használd őket marketingstratégiádban!
Közösségi média menedzsment
Emojik jelentése - így használd őket marketingstratégiádban!
Viszlát KATA! Merre tovább, marketing ügynökségek?
Ügynökség
Viszlát KATA! Merre tovább, marketing ügynökségek?
100 cikk a Selector blogján - Nézzük meg, mi mindenről írtunk már
Ügynökség
100 cikk a Selector blogján - Nézzük meg, mi mindenről írtunk már
Hogyan működik a Facebook hirdetéskezelés a gyakorlatban?
PPC kampánykezelés
Hogyan működik a Facebook hirdetéskezelés a gyakorlatban?
Videómarketing 2022-ben
Közösségi média menedzsment
Videómarketing 2022-ben
5 tipp a hatásos hirdetési kreatívokhoz
Design
5 tipp a hatásos hirdetési kreatívokhoz
Keresőbarát weboldal felépítése
Keresőoptimalizálás (SEO)
Keresőbarát weboldal felépítése