Webanalitika

GA4 (Google Analytics 4) - újdonságok és az Analytics átállás 2023-ban

Írta:
Várkondi László
Olvasási idő:
3
perc

Az alábbiakban bemutatjuk a GA4 (Google Analytics 4) újdonságait és átállásával kapcsolatos fontos információkat. Azok, akik követik az eseményeket, valószínűleg már hallották, hogy az Analytics átállását 2023 júliusára tervezték. Ennek eredményeként mindenkinek be kellett állítani az új Google Analytics 4-et a megfelelő időpontig. Ennek az átállásnak az oka az volt, hogy a mobileszközök elterjedése és az adatbiztonsági szabványok szigorítása miatt az eddigi GA3, azaz az Universal Analytics (UA-val kezdődő azonosító) platform nem tudott megfelelő védelmet és funkcionalitást biztosítani.

Az Universal Analytics 2023. július 1-jén megszűnt.

Július 10-én az Európai Bizottság jóváhagyta az EU és az Egyesült Államok közötti adatvédelmi keretrendszer megfelelőségét.

Ez a határozat kimondja, hogy az Egyesült Államok új keretrendszer alapján megfelelő védelmi szintet nyújt az EU-ból az amerikai vállalatoknak továbbított személyes adatok számára, hasonlóan az Európai Unió szabályozásához.

Az új megfelelőségi határozatnak köszönhetően a GA4 már teljesen törvényes Európában is.

Mérési Modell Változások

Az új GA4 felületen belépve azonnal észrevehetjük az eltéréseket az előző verzióhoz képest. Bizonyos adatok eltűnnek, mivel a GA4 más mérési modell alapján működik, és ezáltal más eredményeket mutat. A GA4-ben az eredmények megjelenítéséhez be kell állítani az események mérését.

Az új mérési modell alapja az eseményekre épül, melyekhez paramétereket rendelhetünk. Míg az Universal Analytics a munkamenetek és oldalmegtekintések alapján mérte az adatokat, a GA4-ben az események képezik az alapvető mérési egységet. Ezek az események kategóriával, címkével, művelettel és találattípussal rendelkezhetnek. Az új GA4 az interakciókat eseményként rögzíti, és az események lekéréstípusai is eseményként jelennek meg. Fontos megjegyezni, hogy a GA4-ben az eseményeknek nincs kötelező paramétere (például címke stb.).

Mérőkód vagy Követőkód?

Az Analytics átállás során egy másik fontos változás az azonosítók jelölése. Míg a GA3-ban a követőkódot "tracking ID"-nek hívták, addig a GA4-ben már "measurement ID"-t használnak. Az előző verzióban az azonosító elején az "UA" karakterek jelentek meg, míg a GA4-ben a "G" kezdőbetű található az azonosító elején.

Google Analytics átállás

GA4 Eseménykategóriák

A GA4-ben az események kategóriákba sorolhatók:

1. Automatikus gyűjtésű események: Az alapkód telepítésekor automatikusan rögzített adatok, mint például a page_view, first_visit és session_start események. További részletek a súgóban találhatók.

2. Továbbfejlesztett mérési események: Az alapkóddal együtt telepített események, amelyeket a felhasználók be- vagy kikapcsolhatnak. Ilyenek lehetnek a görgetés, kattintás, fájl letöltés, kimenő kattintások mérése, keresés a webhelyen és a videós elköteleződés. Részletek a súgóban.

3. Ajánlott események: Az események beállítását a Google iparágak szerinti javaslatok alapján ajánlja. (lásd: https://support.google.com/analytics/answer/9267735?hl=hu&ref_topic=9756175)

4. Egyéni események: Egyedi események létrehozása, amelyeket a webhely követelményeihez igazítva hozhatunk létre. (lásd: https://support.google.com/analytics/answer/10085872?hl=hu)

Korlátozások és Engedmények az Analytics Átállás Során

Korábban a havi lekérések száma korlátozva volt (maximum 10 millió). Azonban a GA4-ben ezt feloldották, és helyette csak az események számát korlátozták (maximum 500 db). Ez rendkívül hasznos funkció, amely miatt sokan átálltak a GA4-re. Emellett a GA4-ben a beállítható adattárolási időszakok száma is csökkent. A GA4-ben megjelent egy DebugView és egy automatikus IP-anonimizáló funkció is, így a platform meg felel az GDPR előírásainak.

#promobox-newsletter###

BigQuery

Az Universal Analytics esetében a BigQuery csatlakozás fizetős szolgáltatásként volt elérhető a GA360 felhasználói számára. Azonban a GA4-ben az alapvető BigQuery csatlakozás ingyenes lett. A BigQuery nagy és összetett adathalmazokból gyors és pontos lekérdezéseket tesz lehetővé, így nem szükséges bonyolult műveletek és mintavételezések alkalmazása. Ez az átállás nagy változást hozhat a nagy forgalmú webhelyek mérésében, amelyet korábban csak a nagyobb cégek engedhettek meg maguknak.

Hamis adatok és hamis forgalom kiszűrése

Az előző GA3 könnyen érzékeny lehetett a hamis adatokkal és forgalommal szemben, azonban a GA4 esetében ez már nem ilyen egyszerű. A GA4 egy titkos kulcsot alkalmaz, amely csak a valódi adatokat engedi át a méréshez, így a hamis adatok és forgalom szintje jelentősen csökkenhet, ami különösen fontos az adatok pontosságára törekvő felhasználók számára.

Ha segítségre van szüksége az Analytics átállásában, a Toptarget Online Marketing ügynökség szívesen segít Önnek ebben.

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

 A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Keresőoptimalizálás (SEO)
A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Keresőoptimalizálás (SEO)
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Keresőoptimalizálás (SEO)
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Közösségi média menedzsment
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Ügynökség
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Hatékonyság
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Minden, amit a Google büntetésekről tudni érdemes
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google büntetésekről tudni érdemes
A legfontosabb digitális marketing trendek 2024-ben - a Chat GPT szerint
Tudástár
A legfontosabb digitális marketing trendek 2024-ben - a Chat GPT szerint
A hírlevél készítés szabályai - így küldj hírlevelet!
Közösségi média menedzsment
A hírlevél készítés szabályai - így küldj hírlevelet!
Nem az évvége a kiemelt szezonod? Erre figyelj hirdetési büdzséd kezelésekor!
PPC kampánykezelés
Nem az évvége a kiemelt szezonod? Erre figyelj hirdetési büdzséd kezelésekor!
Így helyezz el Facebook pixel, Google Analytics és Google Tag Manager követőkódot WordPress oldaladon
Webanalitika
Így helyezz el Facebook pixel, Google Analytics és Google Tag Manager követőkódot WordPress oldaladon
YouTube Shorts SEO: minden, amit tudnod kell!
Keresőoptimalizálás (SEO)
YouTube Shorts SEO: minden, amit tudnod kell!
A hatékony ClickUp workspace kialakítása: tervezéstől a bevezetésig
Hatékonyság
A hatékony ClickUp workspace kialakítása: tervezéstől a bevezetésig