Webanalitika

GA4 (Google Analytics 4) - újdonságok és az Analytics átállás 2023-ban

Írta:
Várkondi László
Olvasási idő:
3
perc

Az alábbiakban bemutatjuk a GA4 (Google Analytics 4) újdonságait és átállásával kapcsolatos fontos információkat. Azok, akik követik az eseményeket, valószínűleg már hallották, hogy az Analytics átállását 2023 júliusára tervezték. Ennek eredményeként mindenkinek be kellett állítani az új Google Analytics 4-et a megfelelő időpontig. Ennek az átállásnak az oka az volt, hogy a mobileszközök elterjedése és az adatbiztonsági szabványok szigorítása miatt az eddigi GA3, azaz az Universal Analytics (UA-val kezdődő azonosító) platform nem tudott megfelelő védelmet és funkcionalitást biztosítani.

Az Universal Analytics 2023. július 1-jén megszűnt.

Július 10-én az Európai Bizottság jóváhagyta az EU és az Egyesült Államok közötti adatvédelmi keretrendszer megfelelőségét.

Ez a határozat kimondja, hogy az Egyesült Államok új keretrendszer alapján megfelelő védelmi szintet nyújt az EU-ból az amerikai vállalatoknak továbbított személyes adatok számára, hasonlóan az Európai Unió szabályozásához.

Az új megfelelőségi határozatnak köszönhetően a GA4 már teljesen törvényes Európában is.

Mérési Modell Változások

Az új GA4 felületen belépve azonnal észrevehetjük az eltéréseket az előző verzióhoz képest. Bizonyos adatok eltűnnek, mivel a GA4 más mérési modell alapján működik, és ezáltal más eredményeket mutat. A GA4-ben az eredmények megjelenítéséhez be kell állítani az események mérését.

Az új mérési modell alapja az eseményekre épül, melyekhez paramétereket rendelhetünk. Míg az Universal Analytics a munkamenetek és oldalmegtekintések alapján mérte az adatokat, a GA4-ben az események képezik az alapvető mérési egységet. Ezek az események kategóriával, címkével, művelettel és találattípussal rendelkezhetnek. Az új GA4 az interakciókat eseményként rögzíti, és az események lekéréstípusai is eseményként jelennek meg. Fontos megjegyezni, hogy a GA4-ben az eseményeknek nincs kötelező paramétere (például címke stb.).

Mérőkód vagy Követőkód?

Az Analytics átállás során egy másik fontos változás az azonosítók jelölése. Míg a GA3-ban a követőkódot "tracking ID"-nek hívták, addig a GA4-ben már "measurement ID"-t használnak. Az előző verzióban az azonosító elején az "UA" karakterek jelentek meg, míg a GA4-ben a "G" kezdőbetű található az azonosító elején.

Google Analytics átállás

GA4 Eseménykategóriák

A GA4-ben az események kategóriákba sorolhatók:

1. Automatikus gyűjtésű események: Az alapkód telepítésekor automatikusan rögzített adatok, mint például a page_view, first_visit és session_start események. További részletek a súgóban találhatók.

2. Továbbfejlesztett mérési események: Az alapkóddal együtt telepített események, amelyeket a felhasználók be- vagy kikapcsolhatnak. Ilyenek lehetnek a görgetés, kattintás, fájl letöltés, kimenő kattintások mérése, keresés a webhelyen és a videós elköteleződés. Részletek a súgóban.

3. Ajánlott események: Az események beállítását a Google iparágak szerinti javaslatok alapján ajánlja. (lásd: https://support.google.com/analytics/answer/9267735?hl=hu&ref_topic=9756175)

4. Egyéni események: Egyedi események létrehozása, amelyeket a webhely követelményeihez igazítva hozhatunk létre. (lásd: https://support.google.com/analytics/answer/10085872?hl=hu)

Korlátozások és Engedmények az Analytics Átállás Során

Korábban a havi lekérések száma korlátozva volt (maximum 10 millió). Azonban a GA4-ben ezt feloldották, és helyette csak az események számát korlátozták (maximum 500 db). Ez rendkívül hasznos funkció, amely miatt sokan átálltak a GA4-re. Emellett a GA4-ben a beállítható adattárolási időszakok száma is csökkent. A GA4-ben megjelent egy DebugView és egy automatikus IP-anonimizáló funkció is, így a platform meg felel az GDPR előírásainak.

#promobox-newsletter###

BigQuery

Az Universal Analytics esetében a BigQuery csatlakozás fizetős szolgáltatásként volt elérhető a GA360 felhasználói számára. Azonban a GA4-ben az alapvető BigQuery csatlakozás ingyenes lett. A BigQuery nagy és összetett adathalmazokból gyors és pontos lekérdezéseket tesz lehetővé, így nem szükséges bonyolult műveletek és mintavételezések alkalmazása. Ez az átállás nagy változást hozhat a nagy forgalmú webhelyek mérésében, amelyet korábban csak a nagyobb cégek engedhettek meg maguknak.

Hamis adatok és hamis forgalom kiszűrése

Az előző GA3 könnyen érzékeny lehetett a hamis adatokkal és forgalommal szemben, azonban a GA4 esetében ez már nem ilyen egyszerű. A GA4 egy titkos kulcsot alkalmaz, amely csak a valódi adatokat engedi át a méréshez, így a hamis adatok és forgalom szintje jelentősen csökkenhet, ami különösen fontos az adatok pontosságára törekvő felhasználók számára.

Ha segítségre van szüksége az Analytics átállásában, a Toptarget Online Marketing ügynökség szívesen segít Önnek ebben.

A cikket a Toptarget Online Marketing ügynökség vendégszerzője készítette.

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

AI forgalom szűrése az Analyticsben: kulcs a jobb döntésekhez
Webanalitika
AI forgalom szűrése az Analyticsben: kulcs a jobb döntésekhez
Közösségi média trendek 2024-ben
Közösségi média menedzsment
Közösségi média trendek 2024-ben
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Hatékonyság
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
A legfontosabb digitális marketing trendek 2025-ben - a Chat GPT szerint
Tudástár
A legfontosabb digitális marketing trendek 2025-ben - a Chat GPT szerint
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
Keresőoptimalizálás (SEO)
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
Próbára tettük a Google új AI Max funkcióját – így teljesített
PPC kampánykezelés
Próbára tettük a Google új AI Max funkcióját – így teljesített
Hatni vagy manipulálni? Így használd a pszichológiát a webshopodban
Tudástár
Hatni vagy manipulálni? Így használd a pszichológiát a webshopodban
Ennyin múlik, hogy működni fog-e a Meta kampányod
PPC kampánykezelés
Ennyin múlik, hogy működni fog-e a Meta kampányod
Hogyan használd jól az ügyféllistákat? - Google, Meta, LinkedIn
PPC kampánykezelés
Hogyan használd jól az ügyféllistákat? - Google, Meta, LinkedIn
Mit csinál ma egy marketinges és hol talál munkahelyet magának?
Egyéb
Mit csinál ma egy marketinges és hol talál munkahelyet magának?
Így alkosd meg a márkaidentitásod!
Közösségi média menedzsment
Így alkosd meg a márkaidentitásod!
Egész nap úton?! Keress pénzt azzal, amit igazán szeretsz!
Egyéb
Egész nap úton?! Keress pénzt azzal, amit igazán szeretsz!
Generatív keresők, GEO: hogyan alakítja át az AI a keresési forgalmat és az online bevételi modelleket?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Generatív keresők, GEO: hogyan alakítja át az AI a keresési forgalmat és az online bevételi modelleket?
6+1 ClickUp automatizmus elfoglalt vezetőknek
Hatékonyság
6+1 ClickUp automatizmus elfoglalt vezetőknek