A keresőoptimalizálás alapvető célja, hogy a Google (illetve más keresőmotorok) jó helyen jelenítsék meg az oldalunkat a releváns keresésekre. Rengeteg eszköz, trükk és tipp létezik ennek elérésére: ha érdekel, hogyan győzheted meg a keresőmotorokat arról, hogy oldalad értékes tartalmat kínál a felhasználóknak, érdemes SEO-val (Search Engine Optimization) foglalkozó blogcikkeket és útmutatókat böngészni.
De sokan megfeledkeznek arról, hogy ez csak a másodlagos cél, sőt, csak az eszköz a fő cél eléréséhez. A keresőoptimalizálás azért van, hogy jó helyre kerüljön az oldalad, ezáltal azok az emberek, akik a te termékedet vagy szolgáltatásodat keresik, megtalálhassanak téged.
Amikor tehát keresőoptimalizálász, akkor elsősorban nem a robotokat kell lenyűgöznöd, hanem az embereket. A Google ugyanis nem fog neked pénzt adni, legalábbis elég kicsi az esélye annak, hogy nálad költi el tetemes nyereségét. A bevételt az oldaladat böngésző és azon keresztül pénzt költő emberek adják, őket kell tehát megnyerned..
Amikor a cikkeimben vagy az előadásaimon erről beszélek, sokan sokkot kapnak: akkor most kezdhetik elölről? Ez az emberközpontú SEO már megint valami új úri huncutság, ami miatt dobhatják kukába a nagy nehezen összeállított SEO-stratégiát és az elért eredményeiket?
A jó hír az, hogy egyáltalán nem, sőt! Az emberközpontú SEO alkalmazásával igazából jobb eredményeket lehet elérni, és a meglévő stratégiádat sem kell gyökeresen átalakítani, csak egy kicsit más szemszögből nézni rá.
Mit akar a Google?
A kereső a lehető legjobban akarja kiszolgálni a felhasználókat, ezért folyamatosan fejlesztik, finomítják az algoritmust, hogy az minél inkább „gondolatolvasó” legyen, azaz úgy gondolkodjon, mint egy ember.
Biztosan emlékszel azokra az időkre, amikor a kulcsszó volt a minden: mindenki megpróbálta minél többször beleszuszakolni az oldalába, hogy a kereső igazán relevánsnak találja a szöveget. Sőt, néhányan még olyan, „szürkezónás” megoldásokat is alkalmaztak, hogy a háttér színével megegyező betűkkel írták fel az oldalra a kifejezéseket jó sokszor, így az olvasó nem látta, de a robotok észlelték.
Tele volt a net ilyen szövegekkel:
„Cégünk 1995 óta a duguláselhárítás szakértője. Ha duguláselhárítást keres, duguláselhárítási szakértőre van szüksége, duguláselhárítás Budapesten csapatunk profi duguláselhárítást végez. Keressen minket, ha duguláselhárítás kell!”
És talán te is emlékszel, mekkora pánik volt egy-egy algoritmusfrissítésnél, amikor több oldalnyit csúsztak hátra az egyes honlapok – jellemzően azok, amelyek hasonló trükkökkel kerültek eredetileg előre. A visszaesések oka általában épp az volt, hogy míg a robotok engedelmesen előre sorolták a látszólag szuperreleváns oldalakat, az olvasók képtelenek voltak végigolvasni a szövegeket - és amikor a Google erre rájött, elkezdte hátradobni ezeket az oldalakat.
#promobox-newsletter###
Miben más az emberközpontú SEO?
Az emberközpontú SEO egyáltalán nem rugaszkodott el a „hagyományos” keresőoptimalizálási trendektől, sőt! Azzal együttműködve, azt egy kicsit átkeretezve érheted el a legjobb eredményeket. A tévhitekkel ellentétben ugyanis egyáltalán nem csak a kulcsszavak számítanak a keresőoptimalizálás során; az is sokat nyom egy oldal besorolásánál, hogy mennyi ideig tartózkodnak ott az emberek, hány további aloldalra kattintanak át, vagyis a talált tartalom mennyire érdekli őket. Minél magasabbak ezek a számok, annál jobban értékeli a kereső az oldalt.
És mivel lehet ott tartani a látogatót? Na mivel?
#m1-p#Neki való, hasznos, érdekes, értékes tartalommal.##
Az emberközpontú SEO lényege, hogy legyél gondolatolvasó. Mássz bele a célcsoport agyába. Ne csak azt próbáld kitalálni, hogy milyen kulcsszót írnak be, amikor valamit keresnek, hanem azt is, hogy mik az igényeik, milyen problémára keresnek megoldást és milyen szavakat használnak.
Az emberközpontú SEO során a fő szempont, hogy az olvasódnak tetsszen a szöveg, és csak másodlagosan figyelünk oda arra, hogy a kereső is értékelje. Még mindig jó, ha bizonyos kulcskifejezések megjelennek a címben vagy az alcímben, de akkor sem történik katasztrófa, ha kimarad: a kereső enélkül is egészen jól be tudja majd lőni, hogy miről szól a cikked. Az viszont fontos változás, hogy a kulcsszóhalmozás abszolút a múlté, egyáltalán nem kell ötször-tízszer belegyömöszölnöd ugyanazt a kifejezést a cikkedbe, anélkül is jó eredményeket érhetsz el! Sőt, még jobbakat is, hiszen az írásaid minősége is jelentősen javul, ha nem lesz minden ötödik szavad a duguláselhárítás.
A kulcsszavak szövegbe zsúfolása helyett írj érdekesen, adj hasznos infót, alkoss szenvedéllyel, vesd bele magad a témába és add át a legjobb tudásodat! Nézz utána, mi érdekli az olvasóidat, és ennek alapján állítsd össze – tudatosan! – a tartalommarketingedet. Ezzel sokkal többet érhetsz el, mint száraz, kiizzadt SEO-szövegekkel, amit kizárólag egy kulcsszólista alapján írtál meg anélkül, hogy az olvasóra is gondoltál volna…
A fenti blogbejegyzés Nagy Tímea - birge - a Webszövegek szövegírójának cikke.