Ügynökség

Mit kérdezz az első "randin" egy marketing ügynökségtől?

Írta:
Dóri
Olvasási idő:
12
perc

Ahogy egy első randevún, úgy egy első szakmai konzultáción is több lehet még benned a kétség, mint a bizonyosság - és ez így természetes. Épp ezért fontos, hogy felkészülten, a megfelelő kérdésekkel érkezz az első találkozóra, így azonnal meggyőződhetsz róla, van-e jövője az üzlet kapcsolatnak, vagy érdemes inkább menekülőre fognod, mielőtt még túl késő lenne…

Első találkozás egy marketing ügynökséggel

Hát eljött a pillanat: eldöntötted, hogy új partnert keresel online marketing feladataid ellátásához, és márkád megjelenését - legalább részben - átadod másnak. 

Itt az idő, hogy kiválaszd leendő üzleti partnered - és akárhány ígéretes sikertörténetet is olvasol arról, mennyit lendíthet egy marketing ügynökség céged sikerén, ez akár ijesztő mérföldkőnek is tűnhet.

Az első konzultáció egy marketing ügynökséggel sok kérdést, kételyt, bizonytalanságot tartogat - épp ezért szeretnénk segíteni, hogy mindkét oldal szempontjait jobban megismerve, olyan kérdésekkel érkezhess erre a találkozóra, amelyek segítenek a hozzád legjobban illő marketing csapat kiválasztásában. 

Úgy érezheted, mintha egy első randin lennél

Bárhányszor is hallottuk hollywoodi filmekben (és azon kívül), hogy nem jó az üzletet a magánélettel összekeverni, mégis elkerülhetetlen, hogy párhuzamot vonjunk egy félig izgalmas, félig kínos első randi és egy online marketing ügynökséggel folytatott első konzultáció között. Miért?

#m1-p#Egy komolyabb randevúra általában nem futó kapcsolat, hanem hosszabb távú elköteleződés céljából érkezünk.##

Emiatt viszont mindkét félen igen nagy a nyomás a mindent eldöntő első találkozón. Van, aki erre úgy reagál, hogy önvédelemből akaratlanul is ízekre cincálja a másik minden egyes mondatát és mozdulatát, potenciális veszélyforrások és rossz ómenek után kutatva. A másik véglet az, aki az izgatottságtól elvakulva, rózsaszín ködben úszva lát mindent, és a “valami új kezdete” elnyom benne minden veszélyérzetet. 

Nehéz tehát teljesen racionálisnak maradni egy ilyen találkozón, bármelyik irányba is vagyunk hajlamosak elbillenni. 

Szerencsére azonban érzéseink - a racionális érvek mellett - legnagyobb segítőink is lehetnek. Épp ezért első és legfontosabb tanácsunk, bármilyen elcsépelten hangzik is, hogy mielőtt még valamilyen érvrendszer szerint nekiállnál kiértékelni egy ügynökséget, vedd figyelembe a megérzéseidet!

Online marketing tanácsadás: marketing szakember és ügyfél egyeztet.
Első randi vagy első konzultáció? Jobban hasonlítanak, mint gondolnád!

Mivel érzésekről van szó, a testi tüneteid és hangulatod alakulása elég jó jelzőeszközök lehetnek. A teljesen természetes, minimális stresszből fakadó szívdobogás mellett árulkodó lehet, ha már az első találkozáson megfigyeled az alábbiakat:

  • Milyen érzést kelt benned a szakember vagy csapat, akivel beszélsz? Felvidítanak, inspirálnak, új lendületet adnak? Vagy épp ellenkezőleg, teljesen leszívják az energiádat, gondterheltté, pesszimistává és túlzottan kritikussá tesznek? Esetleg azt az érzést keltik benned, hogy a terhükre vagy és “úgysem értesz semmihez” (bezzeg ők)? Sajnos vannak olyan ügynökségek, ahol az ügyfelet egyenrangú partner helyett fejőstehénként kezelik - és ahol nem tisztelnek, onnan érdemes minél gyorsabban kereket oldanod!
  • Könnyen, gördülékenyen megy-e a kommunikáció? (Avagy “jó-e a kémia”?) Ha igen, akkor jó eséllyel úgy fogod érezni, hogy szinte elrepült az idő beszélgetés közben. Ha viszont nyögvenyelősen, folytonos félreértésekkel, kínos hallgatásokkal vagy akár rögtön egy konfliktussal indul az együttműködés, ott érdemes végiggondolnod, akarsz-e még egy esélyt adni a csapatnak, vagy inkább új marketing ügynökség után nézel. 

Érkezz felkészülten! Célok, elképzelések, kérdések - hogy minél több minden kiderüljön.

Az érzések kivesézése után jöhetnek a kemény, racionális érvek. 

Ahogy az előző pontnál, itt is fontos önmagad és céged ismerete: tudd, mik a reálisan elérhető, akár számokban kifejezhető céljaid, a márkád étosza, értékrendje, küldetése, célpiaca, és hogy melyek a legfontosabb tulajdonságok számodra egy ügynökségben. 

Ha papírra jegyzetelsz, közben jobban tudsz figyelni beszélgetőpartneredre is.

Ha ezekkel Te magad is teljesen tisztában vagy, azt is jobban fel tudod majd mérni, hogy a marketing ügynökség hogyan tud az általad képviselt keretrendszerben gondolkodni, illetve azonosulni azokkal az értékekkel, amelyeket márkád képvisel. Bátran írj össze még a konzultáció előtt néhány tesztkérdést, amivel ezt kiderítheted! A következő fejezetekben adunk néhány tippet, mire lehet érdemes rákérdezned már az első találkozáskor. 

Kompatibilitás - a sikeres együttműködés alapköve

Ahogy a randevúknál, úgy az üzleti világban is előfordul, hogy a két fél hiába kiemelkedő a maga módján és területén, valahogy mégsem passzolnak össze - és ha nem derülnek ki idő előtt a különbségek, következik a céltalan egymásra mutogatás. 

Vannak olyan nyilvánvaló különbségek, mint a cégméret (egy induló egyéni vállalkozó valószínűleg nem a legnagyobb nemzetközi ügynökségnél lesz jó helyen - és vica versa), a földrajzi hely és a nyelvi különbségek - de ezeken túl is számos olyan terület van, ahol kiemelten fontos, hogy a márkád és az ügynökség összepasszoljanak. 

Az ügynökség választás során sokat segíthet, ha szem előtt tartod az általunk összeállított 8K modellt - de ha már kiválasztottad leendő partenered, és eljött az első találkozás ideje, mutatjuk, miket érdemes elsőként kiderítened!

A kompatibilitás kulcsai az első online marketing konzultáción 
Íme azok a területek, ahol kiemelkedően fontos, hogy passzoljanak az elképzeléseitek az ügynökséggel!

Mik az ügynökség által képviselt értékek, és mennyire egyeznek a márkáddal? 

Ha például a fenntartható divat a szívügyed, valószínűleg nem egy olyan ügynökségnél fogod megtalálni a számításaidat, amely millió és egy fast-fashion márka hirdetéseit kezeli. Mert habár irreális lenne azt várni egy online marketing szakembertől, hogy értékrendje és világnézete 100%-ban megegyezzen minden általa kezelt cég legfontosabb eszméivel, az sem ideális, ha túl nagy szakadék tátong a márka maga, valamint a márka nevében posztokat, hirdetéseket, egyéb anyagokat készítő személy szemlélete között. 

#m1-y#Ha legalább az alapvető értékeitek egyeznek, garantált, hogy sokkal simább lesz az együttműködés az ügynökséggel, hiszen nem generálnak majd felesleges feszültséget az értékrendbeli eltéréseitek.##

Ezek mellett jó, ha egy ügynökség a legfontosabb értékei között említ olyanokat, mint a kölcsönös tisztelet, a becsületesség, az asszertivitás és a megoldás-központúság. 

#promobox-newsletter###

Mit tartanak fontosnak a kommunikációban? 

A gördülékeny kommunikációt már fentebb is említettük mint elengedhetetlen szempontot a megfelelő ügynökség kiválasztásához. 

Az első konzultáció során bátran kérdezz rá, hogy az ügynökség milyen elvek szerint alakítja mind cégen belüli, mind ügyfeleivel folytatott kommunikációját. 

Csak hogy néhány példát említsünk ehhez kapcsolódó kérdésekre:

  • Milyen csatornákat és platformokat használnak? – Ennek kapcsán jó, ha kiemelik, hogy törekednek a visszakövethető, hivatalos csatornák használatára. Egy Messenger-beszélgetés (vagy neadjég hívás) nemcsak nem professzionális, de arra sem használható, hogy igazoljátok, mi (nem) hangzott el egy egyeztetésen - így inkább kerüld azokat, akik ehhez hasonló csatornákon intézik a kapcsolattartást. 
  • Mikor (nem) elérhetőek? 
  • Mennyi időn belül tudnak válaszolni? 
  • Hogy szokták kezelni az esetleges nézeteltéréseket? 

Szervezeti struktúra és munkaszervezés: mikor és hogyan dolgoznak? 

A fenti ponthoz kapcsolódik az is, hogy hogyan szervezi meg egy marketing ügynökség a mindennapi munkavégzést, illetve biztosítja a megfelelő információáramlást. 

Érdemes gyanút fognod, ha úgy tűnik, nincs kézzelfogható szabályrendszer, vagy ha amolyan “ahogy esik, úgy puffan” jelleggel szervezik meg a munkát. 

Ezzel szemben ígéretes, ha már az ajánlatadás során konkrét tervük van azzal kapcsolatban, az ügynökség tagjai közül kivel és hogyan, milyen keretek között fogsz dolgozni. 

Feltehetsz olyan kérdéseket, mint például:

  • Hányan dolgoznak majd a márkádon? Kinek mi lesz a feladata? 
  • Kit és mikor, milyen csatornákon tudsz elérni elsődlegesen a kérdéseiddel? 
  • Hogy szervezik meg a helyettesítést?
Egy rendezett íróasztal a szabályozott folyamatok és megbízható együttműködés jele lehet

Hogyan tűz ki célokat az ügynökség, és hogyan méri azok teljesülését? 

Jó, ha már az első találkozáson megosztod, milyen üzleti célokat tűztél ki a következő időszakra, és visszajelzést kérsz az ügynökségtől, mit gondolnak a kitűzött célokról, illetve hogyan állnának neki a megvalósításnak. 

Ezzel nemcsak azt mérheted fel, hogy az ügynökség mennyire ismeri a piacod és ez alapján a reálisan elérhető eredményeidet, de azt is, hogy milyen eszköztárral és tudással vágnak neki egy-egy projektek. 

Az nem feltétlenül rossz jel, ha rögtön az első találkozáson nem ígérnek konkrétumokat céljaid megvalósításáról - sőt, kifejezetten biztató, ha nem próbálnak úgy tenni, mintha megfelelő kutatás nélkül máris mindent tudnának piacod aktuális helyzetéről. 

Ugyanakkor az sem jó, ha teljesen fogalmatlanul ülnek veled szemben, és csak a vállukat vonogatják - hiszen egy jó ügyökség minden alkalommal végez legalább egy felületes háttérkutatást leendő ügyfeléről.

#m1-p#A célok megvalósítása kapcsán figyelj arra, hogy milyen konkrét mérőszámok követését javasolják az általad említett célok kapcsán, milyen gyakran riportálnak és mennyire tűnnek felkészültnek márkáddal, versenytársaiddal és célpiacod aktuális trendjeivel kapcsolatban.##

Ár-érték arány: milyen havi büdzsét javasolnak, és ez alapján hogy alakul az ügynökség díja? 

Egy egyéni vállalkozónak, KKV-nak és multicégnek mind más igényei vannak, így nagyon különbözik az is, milyen ügynökséggel tudnak együtt dolgozni. 

Lehet, hogy neked kisvállalkozóként egy kisebb ügynökség vagy akár egy freelancer lehet a leginkább ár-érték arányos választás, míg nagyobb, komplexebb márkák esetén érdemes olyan csapattal dolgozni, akik több különböző területet is le tudnak fedni házon belül.

Azzal kapcsolatban, hogy ügynökséggel vagy szabadúszóval érdemes-e inkább dolgoznod, egy korábbi cikkünkben már felsoroltunk pár szempontot, ami segíthet a választásban. 

Bárkihez is fordulsz végül, érdemes már a legelső konzultáción tisztázni, milyen összeget szánsz online marketing tevékenységedre egy adott időszakot tekintve - beleértve a hirdetési költést, valamint minden olyan szolgáltatás díját, amit az ügynökségtől szeretnél megrendelni. 

#m1-y#Írd össze előre, mik azok a szolgáltatások, amelyekre jelenlegi tudásod alapján mindenképp szükséged van, és mi az, amire egyelőre nem tudsz vagy szeretnél költeni.##

Ez már csak azért is előnyös, mert egy jó ügynökség általában holisztikus szemléletű, és az online marketing szövevényes területén belül összefüggésekben gondolkodik - így felmerülhet a konzultáción, hogy hiába PPC hirdetéskezeléssel kerested meg őket, megtérülő döntés lenne például a honlapodat is keresőoptimalizálni. 

Ne vedd rögtön tukmálásnak vagy lehúzásnak, ha egy egyébként szimpatikus ügynökség más marketing szolgáltatást is javasol, mint amire ajánlatot kértél - ennek nem az az oka, hogy ész nélkül próbálnak minél több pénzt leszakítani rólad, hanem az, hogy felismerték, hogyan lehetnél még hatékonyabb egy komplexebb stratégiával, ami nemcsak rövid, hanem hosszú távon is kifizetődőbb. 

Persze itt is érvényes a tanács, hogy hallgass a megérzéseidre: ha tényleg úgy tűnik, csak a pénzedet akarják, menekülj!

A pénzügyi tervezéssel kapcsolatban ezeket érdemes tisztáznod:

  • Milyen büdzsét javasolnak céljaid eléréshez?
  • Milyen az ügynökség árazási rendszere, miből tevődik össze a havidíj vagy egy-egy csomag ára? 
  • Mi alapján történik az elszámolás, és mennyire transzparens módon? 
  • Milyen extra költségek jelentkezhetnek? 
  • Milyen kedvezményekkel élhetsz? 

#promobox#Segíthetünk a választásban? Küldd el kérdéseidet nekünk!##

Online marketing eszközök: avagy az ügynökség fegyvertára

Miután feltérképezted az ügynökség alapvető értékeit és gyakorlatait, következhetnek a konkrétumok! 

A megfelelő kérdésekkel rávilágíthatsz arra, milyen szaktudás birtokában van az ügynökség: milyen eszközöket tudnak kezelni, mire van a csapatban szakértő, és így tovább. Első lépésként az ügynökség szakmai blogjára is érdemes lehet vetned egy pillantást, ez ugyanis árulkodik arról, követik-e az aktuális szakmai trendeket rendszeresen megjelenő, releváns cikkekkel. 

Referenciák, ajánlások - Tudnak számodra releváns ügyfélsikert említeni? 

Száz szónál is többet ér egy valós sikertörténet - hát még egynél több! 

Nézz szét a honlapon, az ügynökség online marketing referenciái között, és az első találkozón is kérdezz rá, milyen típusú, méretű, iparágban tevékenykedő cégekkel dolgoznak együtt. 

#m1-y#Ennek során azt is fontos lehet kiderítened, dolgoznak-e aktívan közvetlenül valamely versenytársaddal.##

Bár az igazán etikus ügynökségek ezt még időben jelzik, sok kavarodástól óvhatod meg magad, ha inkább direkten rákérdezel.

Mondanunk sem kell, hogy ha az ügynökség nem igazán tud számodra releváns ügyfélsikert felmutatni - vagy egyáltalán nincsenek is referenciái -, akkor jobb, ha szkeptikusan fogadod az általuk ígérteket, és inkább olyan csapat után nézel, akik bizonyítani tudják szakértelmüket.

Selector online hirdetések EU-Diákok részére
Referencia példa: a Selector EU-Diákok részére készített közösségi média hirdetései

Projektmenedzsment, szervezettség, határidők - Mit deríthetsz ki már az első meetingen?

Az ügynökség munkavégzéséről a tettek jóval többet elárulnak, mint a szavak. Már az első e-mail váltás során, majd később a konzultáción is figyeld meg, mennyire tűnnek jól szervezettnek! Íme néhány fontos pont ezzel kapcsolatban:

  • Időben érkeznek az első meetingre, vagy esetleg késnek, anélkül, hogy erre jó okuk lenne? 
  • Bemutatkoznak, és udvariasan szót engednek neked és egymásnak is? 
  • Van felépített struktúrája a konzultációnak, vagy tőled várják, hogy vezesd a meetinget? 
  • Összeszedetten beszélnek, megfelelően leosztva egymás között a szerepeket? 
  • Proaktívan javasolnak egy tervezett ütemtervet a következő lépésekhez és időpontot egy második találkozóhoz, vagy az egyeztetés megfelelő lezárása nélkül rohannak tovább? 
  • Küldenek-e összefoglalót a konzultáció során egyeztetett lépésekről? 
  • A konzultáció után az ígért határidőre elküldenek-e minden ígért információt anyagot? 

Ha megfigyeled ezeket, máris rengeteget megtudhatsz arról, mennyire működnek szervezett keretek között, képesek-e önállóan, de a Te megfelelő bevonásoddal dolgozni és vezetni a projektet, és megtisztelnek-e téged és az idődet azzal, hogy megfelelően felkészülnek, illetve profin megtervezik a további lépéseket is. 

#m1-p#Önmagában nem elég a kitűnő szaktudás egy cégnél: ha ez nem párosul szervezett munkavégzéssel, annak marketing stratégiád lesz az áldozata.##

Milyen ötleteik merülnek fel az első találkozáskor?

Bár egy első találkozáson az ügynökség még nehéz helyzetben van, mert nem ismeri olyan mélységben a márkádat, mint te magad, ez nem lehet akadálya annak, hogy már az elején megcsillogtassák a kreativitásukat. 

#m1-y#Az a legjobb jel, ha hátrányukat az előnyükre fordítva friss szemmel tudnak nézni a cégedre, segítve, hogy te is új fényben lásd lehetőségeidet!##

Már a kémia kapcsán is említettük, hogy jó jel, ha gördülékenyen megy a kommunikáció - és ennél is jobb, ha a brainstorming, avagy ötletelés során is egymásra tudtok hangolódni. 

Mivel egy online marketing ügynökség már rendelkezik egy kiterjedt eszköztárral, valószínűleg számos olyan ötletük lesz, ami a cégedet még sikeresebbé teheti. 

Személyes brainstorming a Selectornál
Nem minden ötletelés zajlik online, az irodában más a csapat ihlete

Rengeteget elárul egy ügynökség szakértelméről, hogy csak egy-egy területtel  kapcsolatban hoznak ötleteket, vagy holisztikus szemlélettel közelítenek márkádhoz, és több különböző online marketing csatornát is említenek, beleértve a közösségi média felületek kezelését, a fizetett hirdetéseket, keresőoptimalizálást, UX design-t, és még sorolhatnánk. 

Ezzel együtt az is fontos, hogy meg tudják indokolni, miért (nem) javasolnak bizonyos megoldásokat - erre is bátran kérdezz rá egy-egy ötletük kapcsán!

Milyen területekre specializálódtak?

Már az ötletelés során kaphatsz egy átfogó képet arról, milyen területeken tűnik járatosnak az ügynökség. 

#m1-p#Kérdezz rá, hány csapat vagy hányféle különböző szakember dolgozik a cégnél, és ezekhez is bátran kérj referenciákat!##

Mivel az online marketing megoldások tárháza igen széles, érdemes olyan partnert választanod, aki minél több területet megbízhatóan le tud fedni házon belül, hiszen nem valószínű, hogy csak egy-egy területbe belekapva hosszú távon sikeres lesz a marketingstratégiád.

#m1-y#Miért is olyan jó, ha egy online marketing ügynökségen belül sokféle területen van külön szakember?##

Bár egy komplex tudású, több különböző csapatból felépülő ügynökség szolgáltatásai első ránézésre drágábbnak tűnhetnek, elképesztően sokat lendít a közös munka ütemén, eredményességén, de még a hangulatán is, ha nem kell több különböző cég működését összefésülni napról napra, hétről hétre, hónapról hónapra, hanem a kreatív koncepcióalkotástól a számlázásig minden egy cégen belül marad, és csak velük kell tartanod a kapcsolatot.

Megegyeztünk, kezdődhet a közös munka
Csak a nyertes-nyeres partnerkapcsolatok működhetnek hosszútávon

Így az egyes területek szakértői is jóval könnyebben szervezhetik meg a közös munkát egy dedikált projektmenedzser vezetésével, biztosítva, hogy céged online marketing stratégiája nem lesz félreértések, csúszó kommunikáció és esetleges konfliktusok áldozata. 

Azzal is gyakran találkozunk, hogy egy-egy marketing szakértő azt hirdeti magáról, mindenhez ért, a grafikától a webanalitikai méréseken át át a hirdetéskezelésig - és bár valóban vannak polihisztorok, azt fontos észben tartanod, hogy épp az online marketing az a terület, ahol napról napra változnak a trendek, szabályozások és platformok, így egyszerű halandóként nemhogy több, de egy alterülettel is épp elég nagy kihívást jelent lépést tartani.

Összegzés

Akár kisebb, akár nagyobb ügynökséggel ülsz le először egyeztetni, fontos, hogy ne félj rákérdezni a legfontosabb dolgokra rögtön az elején!

Akárcsak a párkapcsolatokban, úgy az üzleti életben is igaz, hogy nem feltétlenül az első ránézésre legvonzóbb jelölt lesz a befutó - mindent felülírhat a kettőtök közötti kompatibilitás (hiánya). Ha nyitott szemmel jársz, és időben észreveszed az esetleges intő jeleket, sok szenvedéstől kímélheted meg magadat és cégedet is.

Reméljük, cikkünk segítségedre lesz ebben!

#promobox#Szívesen ötletelnél egy felkészült marketing csapattal üzleti céljaid megvalósításáról?##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Melyek a legjobb AI szövegírók? Mire használd őket?
Hatékonyság
Melyek a legjobb AI szövegírók? Mire használd őket?
Online marketing: a hosszú távú befektetés
Ügynökség
Online marketing: a hosszú távú befektetés
A PR és a SEO szimbiózisa:  pro tippek márkád erősítéséhez
Keresőoptimalizálás (SEO)
A PR és a SEO szimbiózisa: pro tippek márkád erősítéséhez
Így hirdess a TikTokon 2024-ben!
PPC kampánykezelés
Így hirdess a TikTokon 2024-ben!
5 tipp, amivel elkerülheted a marketing kiszervezésének buktatóit
Tudástár
5 tipp, amivel elkerülheted a marketing kiszervezésének buktatóit
Legyél képben: A képek keresőoptimalizálásának lépései
Keresőoptimalizálás (SEO)
Legyél képben: A képek keresőoptimalizálásának lépései
A marketing ügynökség buyer personái
Ügynökség
A marketing ügynökség buyer personái
Így forradalmasítja a Google AI a hirdetéskezelést
PPC kampánykezelés
Így forradalmasítja a Google AI a hirdetéskezelést
Erre is használhatod a képalapú keresést
Keresőoptimalizálás (SEO)
Erre is használhatod a képalapú keresést
Mire jó a link rövidítés? Melyik linkrövidítőt használd?
Hatékonyság
Mire jó a link rövidítés? Melyik linkrövidítőt használd?
Miről szól a performance marketing?
Tudástár
Miről szól a performance marketing?
Lokális SEO: döntő lehetőség a helyi vállalkozások számára
Keresőoptimalizálás (SEO)
Lokális SEO: döntő lehetőség a helyi vállalkozások számára
Hogyan válassz online marketing ügynökséget?
Ügynökség
Hogyan válassz online marketing ügynökséget?
A legjobb AI képgenerátor eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI képgenerátor eszközök 2024-ben
Storytelling, a marketing egyik leghatásosabb összetevője
Tudástár
Storytelling, a marketing egyik leghatásosabb összetevője