Közösségi média menedzsment

Így alkosd meg a márkaidentitásod!

Írta:
Pati
Olvasási idő:
5
perc

Szeretnél egyedi lenni? Szeretnél kitűnni a versenytársak közül? Ahogy egy személynek, úgy egy márkának is vannak ismertetőjelei. Ha érdekel, hogy melyek a legjobb eszközök és elemek ahhoz, hogy márkaidentitásod egységes, megnyerő és nem utolsósorban hatékony legyen, akkor olvasd el cikkünket, amelyben minden fontos lépést bemutatunk a sikeres márkaidentitás megalkotásához!

Mi is az a márkaidentitás és mik alkotják a brandet?

A márka látható elemei - mint például a szín, a dizájn és a logó - azok, amelyek azonosítják és megkülönböztetik a márkát a fogyasztók és versenytársak szemében. 

#m1-p#FONTOS: A márka identitása eltér a márka imázsától.##

Az előbbi megfelel a márka mögött meghúzódó szándéknak, és annak, ahogyan a vállalat a következő dolgokat teszi – mindezt annak érdekében, hogy egy bizonyos képet kialakítson a fogyasztók fejében:

  • Név kiválasztása, majd a logó megtervezése 
  • Színek, formák és egyéb vizuális elemek használata a termékek és márka-megjelenések során
  • Reklámnyelv létrehozása 

Az alkalmazottak, a márkánál dolgozók képzése az ügyfelekkel való megfelelő interakcióra - hiszen ők a márka képviselői.

Mitől lesz jó egy márka?

Te melyik csokoládé reklámra kattintanál először? Arra, ami színes és ötletes elemekkel van tűzdelve, kreatív szlogennel, aranyos állatok megjelenítésével üzennek, gyerekek fogyasztják örömmel a csokoládét, vagy esetleg arra, amin ugyanaz a csokoládé egy sokkal egyszerűbb és kevésbé színes designnal jelenik meg, akár csak a márka és az összetevők feltüntetésével, mindez visszafogott színvilággal kézen fogva?

Nincs rossz válasz, ahogy nincs rossz márkamegjelenés sem: azonban minden reklámnak és márkának megvan a saját célközönsége. Fontos, hogy közönséged megtalálásához és megszólításához alkalmas eszközök segítségével alkosd meg a márkaidentitásod!

A jó márka világos fókuszú, erős látványvilágú, de nem tolakodó és sértő, megérti a célközönségét. A legfontosabb, hogy könnyen felismerhető legyen a hasonló márkák tengerében, hiszen napjainkban a kínálatnak köszönhetően rengeteg márka vesz minket körül.

A céges márka kiépítéséhez, a vizuális elemek kidolgozásához szakértő online marketing ügynökség vagy tervező cég segítségét érdemes igénybe venni - ám az ebbe fektetett erőforrás sokszorosan megtérülhet, hiszen egy erős márka pontosan tükrözi azt az üzenetet, esetleg érzést, melyet a céged közvetíteni kíván. Ennek eredménye a márkaismertség növekedése - ami közvetlen hatással van a céged teljesítményére is. 
#m1-p#Ha egy márka pozitív hangulatot kelt a célközönség körében, abban az esetben a cégről azt mondhatjuk, hogy márkaértéket épített ki.##

Rengeteg nagy cég van, melyet a világ minden táján ismernek - az ő példájukból sok jó ötletet meríthetsz. Minden induló vagy éppen már működő márka esetében is az lenne a cél, hogy - ha nem is világszintű ismertséget építsenek ki, de - olyan ismertetőjegyeket építsenek be márkájukba, melyek megkülönböztető erővel bírnak. Ez megnyilvánulhat kommunikációjukban, vizuális anyagukban, és még rengeteg más területen. 

Ha jól csináljuk, a márka nem csupán az adott termék, hanem az ugyanazon vállalat által forgalmazott egyéb termékek vagy éppen szolgáltatások értékesítésének növekedését is eredményezi. 

Egy erős márka bizalmat épít a fogyasztóban: azután, hogy megfelelő tapasztalatot szerzett egy termékkel, nagyobb valószínűséggel próbál ki egy másik, ugyanahhoz a márkához kapcsolódó terméket.

Ezt a jelenséget nevezhetjük márkahűségnek. Ebben az esetben a vevő már nem csak a terméket, szolgáltatást vásárolja meg, hanem a márkát is, hiszen érzelmileg is kapcsolódik, kötődik hozzá.

szakemberek egy új márkastratégián dolgoznak

Milyen megoldások léteznek a márkaidentitásod megalkotásához?

Egy erős, egységes és következetes márkaidentitás kialakításához sok különböző út vezethet.

A márkaidentitás felépítése egy multidiszciplináris, azaz sok különböző tudományterületet magába foglaló stratégiai törekvés, ahol minden elemnek támogatnia kell az átfogó üzenetet és az üzleti célokat. 

A legtöbb esetben azonban a következő 3 stratégia különösen hasznos lehet márkád identitásának (újra)megalkotásában.   
#promobox-newsletter###

A céged és a piaci környezet elemzése 

Mindenekelőtt határozd meg legfontosabb üzleti céljaid, hogy tudd, milyen úton indulj el!

Egy teljes vállalati szintű SWOT-elemzés (egy vállalat erősségeinek, gyengeségeinek, lehetőségeinek és veszélyeinek áttekintése) bevált módszer lehet erre, hiszen lehetővé teszi, hogy jobban megértsd helyzetedet és pontosabban meghatározd céljaidat és az ezek eléréséhez szükséges lépéseket. Ha elkészültél az elemzéssel, máris láthatod, milyen erős és gyenge pontjai, lehetőségei és veszélyei vannak vállalkozásodnak. 

És hogy mi köze ennek márkaidentitásodhoz? 

#m1-p#Céged piaci helyzetének, erősségeinek és gyengeségeinek alapos ismerete a kulcsa annak, hogy megtaláld a megfelelő célközönséget és olyan márkaidentitást alakíts ki, ami vonzó számukra.##

Ha például autógyártó céget vezetsz, és egy luxus piaci rést célzol meg, akkor teljes megjelenésedet - logódat, weboldalad, közösségi média felületeidet, hirdetéseidet, és így tovább - úgy kell megtervezned, hogy luxust kereső közönségednek felkeltse a figyelmét. 

Kérdezd meg célközönséged, mire (kire) van szükségük!

A felmérések, fókuszcsoportok és személyes interjúk lebonyolítása segíthet azonosítani, milyen szegmensekbe sorolhatod célközönséged, és hogy az egyes szegmensek milyen tulajdonságokat keresnek egy márkában. 

Ezt követően határozd meg márkád átadni kívánt “személyiségét” és üzeneteit. Határozott vezető vagy, vagy szerény segítő? Kérdezel vagy tanácsot adsz? 

#m1-p#Fontos: ahogy az emberek sem tökéletesek, úgy egy márkának sem lehet célja minden elképzelhető területen kiemelkedőnek lenni.##

Lehetetlen egyetlen márkában minden pozitív tulajdonságot kombinálni: praktikumot, megfizethetőséget, minőséget, nosztalgiát, modernséget, luxust, feltűnést, ízlést, kifinomultságot és visszafogottságot. 

Ehelyett törekedj arra, hogy márkád minden eleme - beleértve a szöveget, képeket, kulturális utalásokat és színsémákat - egyetlen, következetes identitást alkosson, és koherens üzenetet közvetítsen. 

És végül néhány kreatív, játékos megoldás 

Játékos megoldások is léteznek, amelyekkel megalkothatjuk a márkánk identitását. 

1. Hozz létre moodboardokat megjelenésed tervezése során, vagy állíts össze Pinterest táblákat inspiráló példákból, amelyekkel egyértelműen át tudod adni az elképzeléseidet a grafikus számára is.

2. Ahogy fentebb is említettük, fontos, hogy a márkát “emberi tulajdonságokkal” is felruházd. Végezz gondolatkísérletet: milyen nemű, korú, megjelenésű ember lenne a céged, milyen hobbikkal és szokásokkal? Hozz létre egy Buyer Personat, aki a célközönséged kitalált képviselője lehet! Ha tetszik ez a koncepció, és már határozott elképzeléssel rendelkezel márkaidentitásodról, akár egy - a márka értékeinek és elveinek megfelelő - valós márka nagykövetet is megkereshetsz, hogy célközönségedből még több emberhez eljuttassa márkád fő üzenetét és értékeit!

ötletelés a brand, márka identitás kialakítása céljából‍
ötletelés a brand, márka identitás kialakítása céljából

Konklúzió

A megfelelő márkaidentitás létrehozása és megtartása hosszú távú befektetés, amely a vásárlók számának növekedésében is megmutatkozik. Minden anyagi és egyéb befektetés, illetve hozzáadott érték sokszorosan megtérül, hiszen egy minőségi és következetes márkaidentitás nélkül a termék, illetve a szolgáltatás önmagában kevés a célok eléréséhez és a folyamatos fejlődéshez - a megfelelő stratégiával azonban olyan márkahűség építhető ki célközönségedben, amely hosszú távon biztosítja céged sikerét. 

#promobox#Készen állsz a márkád saját “személyiségét” megalkotni? Ránk számíthatsz, fejlődj a segítségünkkel!##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média menedzsment
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média trendek 2024-ben
Közösségi média menedzsment
Közösségi média trendek 2024-ben
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
Keresőoptimalizálás (SEO)
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
A YouTube hirdetés készítés alapjai
PPC kampánykezelés
A YouTube hirdetés készítés alapjai
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
 A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Keresőoptimalizálás (SEO)
A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Keresőoptimalizálás (SEO)
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Keresőoptimalizálás (SEO)
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Közösségi média menedzsment
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Ügynökség
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Hatékonyság
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök