PPC kampánykezelés

Nem az évvége a kiemelt szezonod? Erre figyelj hirdetési büdzséd kezelésekor!

Írta:
Viki
Olvasási idő:
5
perc

Ahogy a legtöbb vállalkozás, úgy a marketinggel foglalkozó cégek számára is a karácsonyi időszak a csúcsidőszak. Szinte mindenki igyekszik még az utolsó pillanatban új ügyfelekre szert tenni, esetleg tuti tippeket adni a reklámzaj idejére. Vannak azonban olyan vállalkozások is, akiknek az éves bevételük fele nem karácsony környékén realizálódik. Ha a Te vállalkozásod is ide tartozik, akkor mindenképpen olvass tovább, hiszen ez a cikkünk neked szól.

Mi történik a hirdetésekkel és a hirdetési fiókokkal a kiemelt időszakokban?

A legtöbb hirdetéssel foglalkozó PPC szakember fejében élénken él az emléke annak az időszaknak, amikor a koronavírus járvány kapcsán hirtelen teljes egészében felfordultak az emberek internetezési szokásai. Nem csak több órát voltunk jelen online, de más típusú tartalmakra és hirdetésekre kaptuk fel a fejünket, ráadásul olyan kulcsszavakra kerestünk, amelyekre korábban talán évente esetleg néhányszor. 

Hogy miért is érdekes ez az eset annyira, hogy tovább vizsgáljuk? Például azért fontos ezt a szituációt más szemszögből is megismernünk, mert gyakorlatilag ugyanez történik hirdetési szempontból minden évben karácsony környékén: a piaci környezet és a felhasználók viselkedésének változásai képesek könnyedén felborítani egy egyébként stabilnak tűnő PPC kampányt, vagy jelentős extra költéshez vezetni eredménynövekedés nélkül. 

ppc kampánykezelés

Egy nagyon fontos különbség azonban mégis akad: a koronavírus járvány időszakának elején a hirdetői piac és a felhasználói magatartás párhuzamosan változott meg. Ezzel szemben egy átlagos karácsonyi időszakban főként a hirdetői oldalon következik be markáns változás. Egy egyszerű példával élve, az emberek nem kezdenek egyik napról a másikra karácsonyfa helyett kiflikre keresni, így a hirdetési rendszer nem borul fel olyan mértékben, mint a pandémia idején, ugyanakkor vannak alapvető tendenciák, amikkel érdemes számolni. 

Hogy miért fontos ismerni ezeket a tényeket egy márkának akkor, ha nem az ünnepi időszak a kiemelt időszaka? Például azért, mert novembertől gyakorlatilag árral szemben kell úsznia amennyiben hirdetni szeretne, egészen január közepéig - amire valljuk be, nem árt felkészülni, hiszen legalább 2,5 havi hirdetési büdzsét érinti alapvető, ugyanakkor időszakos változás.

Mi történik a kampányokkal és a hirdetési fiókokkal karácsony közeledtével?

Három alapvető változással kell számolnunk karácsony közeledtével hirdetőként, ezek az alábbiak:

  • Megváltozik a hirdetők száma az általunk használt platformokon - olyan márkák, vállalkozások jelennek meg, akik korábban nem hirdettek. Lehetnek ezek újonnan létrejött márkák, de olyanok is, akik korábban kizárólag az offline térben voltak jelen, ugyanakkor az ünnepi időszakban szeretnék növelni bevételeiket. 
  • Megváltozik a hirdetési költések mértéke az általunk használt platformokon - Az első állításból következik az is, hogy logikusan a több hirdető többet költ, ugyanakkor az is igaz, hogy a legtöbb nagy márka külön magasabb hirdetési büdzsével számol a kiemelt időszakra, sok esetben ilyenkor “égetik el” az év közben megmaradt marketingre szánt összegeket.
  • Versenytársaink elkezdenek további platformokon is hirdetni. - Sok cég ilyenkor próbál meg új hirdetési csatornákat behozni, és a lehető legnagyobb mértékben lefedni az érdeklődők piacát.

#m1-p#Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mégis miért van hatással a hirdetői tevékenységre egy hatalmas márka hatalmas büdzséje, vagy egy olyan cég, ami még csak nem is a vállalkozásunk iparágában tevékenykedik?##

A válasz egészen egyszerű: azért lehet hatással ránk nézve, mert ugyanabba a rendszerbe kerül be az a nagyobb büdzsé vagy az az új cég, ahol mi magunk is szeretnénk megjelenni. 

Hiába nem változtatunk például a célcsoportunkon, hiába  áll ugyannyi felhasználóból, ugyanazon számú potenciális vásárló figyelméért többen fognak versenyezni - ez pedig a fajlagos hirdetési költségek növekedéséhez vezet az ünnepi időszakban.

Így tehát, ha akarjuk, ha nem, sajnos versenytársai leszünk karácsony közeledtével a gigavállalatoknak, és olyan elképesztő havi marketingköltéseknek, amik egy kisebb budapesti ingatlan árával vetekednek. 

kampánytervezés

Amikor nem vesszük ki a részünket a versenyből

A legtöbb vállalkozásra igaz, hogy fokozott marketing költéssel számol karácsonykor, de például az oktatással foglalkozó cégeknél sokkal jelentősebb marketing időszaknak számít az augusztus vége-szeptember eleje (ez a piaci tendencia). 

Érdekes, hogy olyan esetek is vannak, amikor egy adott vállalkozás számára saját partnerei miatt nem kiemelt egy időszak (ez a közvetett tendencia). Például azért, mert túl bonyolult lenne, vagy több hátránnyal mint előnnyel járna átszervezni a logisztikát épp akkor, amikor a legtöbb megrendelés érkezik, ezért ilyen esetben a vállalkozások igyekeznek “szezonon kívül”, például a nyári időszakban megejteni mindezt. 

A felsorolás végére hagytuk azokat a vállalkozásokat, akiknek egyszerűen olyan termékük van, amely karácsonykor kevésbé kelendő: például ilyen lehet egy napvitorlákkal, vagy kültéri, nem éttermi bútorokkal foglalkozó vállalkozás a tavaszi és nyári csúcshoz képest. 

Ezeket vásárlói tendenciáknak nevezhetjük, mivel nem a piac sajátosságai (tantermi képzések általános indulása, iskolakezdés időpontja), hanem az emberek szokásai miatt alakul úgy, hogy ha inkább a kandalló mellett szeretnénk pokrócba csavarva pumpkin spice lattét inni, akkor nem fogunk azon gondolkodni, hogy milyen jó lenne egy rattan garnitúra a -2 fokos, kellemesen csípő őszi reggelen a teraszunkra.

Ha a fentiek közül bármelyik állítás is igaz volt vállalkozásodra, akkor olvass tovább, hiszen most jönnek a Selector csapata által összegyűjtött marketinges tippek! 

#promobox-newsletter### 

Mit tehetsz, ha nem az évvége a kiemelt hirdetési időszakod?

  1. Figyeld a kampányok költését! - Érdemes figyelni a kattintási költségek változását akár napi szinten is, hogy amennyiben szükséges, azonnal be tudj avatkozni. 
  2. Priorizálj a kampányok között! - Az őszi időszak elején érdemes átgondolni azt, hogy az év további részében milyen hirdetésekre van szükséged, és mi az, ami esetleg nem hoz megfelelő bevételt. Ami egyébként sem termel megfelelő bevételt, az ilyenkor még veszteségesebb lesz. Csoportosítsd át a kampányokat, hogy konkrét leállítás nélkül vészelhesd át a kiemelt időszakot. 
  3. Ne most kísérletezz! - Ha van rá lehetőség, ne a karácsonyi időszakban próbáld ki a legújabb marketing tippeket, és ne most indítsd el azt a kampányt amiről olyan szépeket olvastál például a Selector blogján :). Ha ugyanis többet költ egy kampány a megszokotthoz képest, többet fogsz bukni is, amennyiben mégsem jön be a tuti tipp. 
  4. Nézd át a hirdetési platformokat amiket használsz! - Könnyen lehet, hogy egy hirdetési platform az év során máskor nem veszteséges, ugyanakkor megtérülése sem ideális még. Gondold át, hogy érdemes-e ilyenkor használni, megtérül-e eléggé a belefektetett energia. 
  5. Leállítás helyett csökkentés - Ügyfeleinknek legtöbbször azt javasoljuk, hogy a fiókok teljes leállítása helyett minimális büdzsével hirdessenek, hiszen az algoritmusok sokkal lassabban tanulnak újra a teljes leállítás után a költségcsökkentéshez képest. 

Zárszó

Összefoglalva: az ünnepi szezon az az időszak, ahol kiemelten igaz, hogy mind az elhamarkodott döntések, mind a piaci tendenciák figyelmen kívül hagyása sok-sok hatékonytalanul elköltött pénzedbe kerülhet.

Még ha úgy is véled, kívül-belül ismered elsődleges piacod és legfőbb versenytársaid, érdemes az ünnepek apropóján felülvizsgálnod, amit tudni vélsz ezekről a területekről. Gondold végig, kik lehetnek hatással a hirdetési piacodra - és hogy ne kelljen az ünnepi asztal mellett is teljesítményriportokat nézegetned fél szemmel, végezd el még most a szükséges módosításokat kampánystratégiádban!

#promobox#Szeretnéd biztos kezekben tudni online marketing stratégiádat nemcsak a marketingzaj közepette, de az év minden napján? Mi adatvezérelt alapon, sok év tapasztalatára építve tartjuk kézben ügyfeleink kampányait.##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

A legjobb AI képgenerátor eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI képgenerátor eszközök 2024-ben
Storytelling, a marketing egyik leghatásosabb összetevője
Tudástár
Storytelling, a marketing egyik leghatásosabb összetevője
Csak mondd ki! A hangalapú keresés útja
Keresőoptimalizálás (SEO)
Csak mondd ki! A hangalapú keresés útja
Miben segíthet egy social média ügynökség?
Közösségi média menedzsment
Miben segíthet egy social média ügynökség?
Útmutató az Advantage+ vásárlási kampányokhoz
PPC kampánykezelés
Útmutató az Advantage+ vásárlási kampányokhoz
A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média menedzsment
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média trendek 2024-ben
Közösségi média menedzsment
Közösségi média trendek 2024-ben
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
Keresőoptimalizálás (SEO)
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
A YouTube hirdetés készítés alapjai
PPC kampánykezelés
A YouTube hirdetés készítés alapjai
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
 A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Keresőoptimalizálás (SEO)
A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Keresőoptimalizálás (SEO)
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét