Webanalitika

Google Analytics 4 - erre figyelj oda a bevezetésnél!

Írta:
Olvasási idő:
4
perc

Ahogy korábban már írtunk róla, 2023. július 1-től a Google Analytics 4 (a továbbiakban GA4) felváltja a Universal Analyticset (Google Analytics 3, GA3). Mi úgy gondoljuk, a bevezetést érdemes minél előbb megtenni, hogy a GA4 azonnal el tudja kezdeni gyűjteni az adatokat - így mi már számos beállításon túl is vagyunk. A folyamat közben számos olyan esettel találkoztunk, ahol jellemzően magasabb volt a hibázási lehetőség. Ebben a cikkben ezekből hoztunk pár példát, amelyekre érdemes kiemelten odafigyelni.

Google Analytics 4: erre figyelj a bevezetésnél!

Mérési azonosító (Measurement ID)


A Google Analytics 3 esetében a Google Tag Manager (GTM) beállítása során az adott tulajdon ID-ját használtuk ID-ként. Azonban a Google Analytics 4 esetén ez változik: amikor létrehozunk egy tárolót, azonnal látni fogunk a jobb felső sarokban egy úgynevezett mérési azonosítót. Ezt másoljuk ki, mert erre lesz szükségünk a GTM-beállítások során. Ha esetleg elfelejtjük a másolást rögtön a tároló létrehozásakor, a mérési azonosítót a következő útvonalon is elérhetjük:
Adminisztrálás -> Adatstreamek (Adatfolyamok)

Események

Ennél a pontnál nagyon fontos kiemelni, hogy a GA4 nem a GA3 továbbfejlesztett változata, tehát a régi alapokat el kell felejtenünk.
Ismétlésképpen lássuk a régi struktúrát:

  • Event Category, azaz Kategória -> ezt a paramétert kötelező megadni
  • Event Action, azaz Művelet ->opcionális, de erősen ajánlott paraméter
  • Event Label, azaz Címke ->opcionális, de ajánlott paraméter
  • Value, azaz Érték -> opcionális

Ez egy egymásra épülő struktúra volt, amiben a Kategória képviselte a legnagyobb halmazt, a Címke és az Érték pedig a legkisebbet.

Ehhez képest a GA4 esemény-paraméterei teljesen egyediek: az eddigi négy paraméter mellett továbbiakat is megadhatunk, és ezek teljesen egy szinten mozognak, nincsenek kisebb-nagyobb halmazok.

Mindig van egy eseménynevünk, ez alatt sorakoznak a teljesen egyedi, általunk megadott és megfogalmazott paraméterek. A Google ajánlása alapján az események neveiben érdemes szóköz helyett alulvonást (_) használni, továbbá kerülni a nagybetűket és egyéb speciális karaktereket.

Lássunk egy összehasonlító példát gombra kattintás esetén:

  • GA3 -> Kategória: Kattintás, Esemény: Gomb, Label: Gomb Neve
  • GA4 -> Eseménynév: gomb_kattintas, gomb_szövegek: {{Elküldés}}, gomb_url: https://www.selector.hu/gombhelye, gomb_cime: {Contact_form}}

A GA4 beállítása így egyben arra is lehetőséget ad, hogy újraértékeljük a beállított eseményeinket: valóban ezekre az információkra van szükségünk a megfelelő vásárlói tölcsér kialakításához? Mérünk minden releváns eseményt az oldalon? Esetleg túl sokat is, és így a sok információ között elvész a lényeg? Ezek megválaszolásához érdemes megejteni még az új rendszer beállítása előtt egy átfogó webanalitikai auditot.

#promobox-newsletter###

Alapértelmezett események

A GA4 felületén már vannak olyan események is, amelyeket nem kell külön beállítanunk, mert automatikusan méri őket a rendszer, illetve itt már a session is eventnek számít. Ezeket az alapértelmezett eseményeket kiemelt figyelemmel kell kezelni, amikor eseményeket állítunk be.
Ide tartoznak a következők:

  • first_visit (első látogatás)
  • session_start (munkamenet kezdete)
  • user_engagement (felhasználói elköteleződés)

Továbbfejlesztett mérési események (Enhanced Measurement) beállítása

A tulajdon webes adatfolyamánál egyetlen mozdulattal be tudjuk állítani, hogy a GA4 automatikusan mérjen olyan műveleteket, amelyeket korábban a Google Tag Manager segítségével állítottunk be.
Ilyenek a következők:

  • page_view (oldalmegtekintés)
  • scroll (görgetés)
  • outbound link clicks (kimenő kattintások)
  • view_search_results (webhelyről indított keresés)
  • video_start, video_progress, video_complete (videós elköteleződés)
  • file_download (fájlletöltések)

Ezeket egyesével is ki- és bekapcsolhatjuk, azonban rengeteg időt és energiát spórolhatunk meg, ha nem Google Tag Manageren keresztül állunk neki beállítani ezeket, hanem a GA4 felületén.

Google Analytics 4 Selector

Hivatkozási forgalom kizárása

A Google Analytics 3 esetén számos esetben használjuk ezt a szűrési funkciót. Leginkább akkor, amikor fizetés után a fizetőkapuról visszatérünk a weboldalra, és új munkamenet indul el, ami téves adatokat adhat. Nagyon fontos beállítás! Amikor létrehozol egy Google Analytics 4 tulajdont, ne felejtsd el ezeket a hivatkozásokat ott is kizárni, mert a rendszer nem veszi át automatikusan a Google Analytics 3-ból.

Adatmegőrzés

Nem tudni, hogy miért, de a Google Analytics 4-en belül az alapértelmezett adatmegőrzés 2 hónapra van beállítva, tehát nagyon rövid időn belül elveszhetnek a gyűjtött adatok. Ezt az időintervallumot érdemes 14 hónapra módosítani.
Elérés: Adminisztrálás -> Adatbeállítások -> Adatmegőrzés

Összekapcsolások a többi Google-termékkel

Annyira magától értetődő, hogy pont ezért szokott kimaradni az első lépések közül.  Ha a Google Analytics 4 tárolót nem kapcsoljuk össze a Google-termékekkel, problémák merülhetnek fel a  Google Ads szolgáltatásban és a remarketingkampányokban: a CPA-kampányok licitje megzuhan, a remarketingközönségeken belül pedig leáll az új felhasználók felvétele. Az ilyen jellegű problémák akkor is nagy kellemetlenséget és bevételkiesést tudnak okozni, ha csak rövid ideig állnak fent, így ha nem mozogsz biztosan a Google-összekapcsolások világában, érdemes webanalitikai szakemberre bízni az új rendszer beállítását - így kampányaid zökkenőmentesen futhatnak tovább a GA4 beállítása után is.

Remarketingközönségek

Gyakori migrációs hiba az is, hogy elfelejtjük átmásolni a remarketingközönséget a GA3-ból. A GA4 nem másolja át automatikusan, ezért a bevezetés során nem történik meg a felhasználók gyűjtése - emiatt pedig jelentősen visszaeshet a kampányok hatékonysága.  

Konklúzió

Amint látod, számos olyan apró és kardinális beállítás létezik, amelyekre mindenképp figyelni kell egy Google Analytics 4 fiók beállításánál - és ezek mellett is akad még több fontos lépés (például a megfelelő jogosultságok kiosztása), amiről a Google Analytics 3 esetében is könnyű volt elfeledkezni. A régi struktúrát teljesen el kell felejtenünk, újra kell tanulnuk a felületet és funkcióit. Ne feledd, a GA4-nek még mindig csak a BETA verziója érhető el. A háttérben folyamatosan zajlanak a további fejlesztések, ezért érdemes minden nap követni a termékkel kapcsolatos változásokat.

#promobox#Ha úgy érzed, nem vagy biztos a Google Analytics 4 beállításaiban, és nincs időd figyelni a változásokat, bízd olyan szakemberekre, akik ezzel kelnek és fekszenek!##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Tippek a minőségi mutató javítására
PPC kampánykezelés
Tippek a minőségi mutató javítására
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
PPC kampánykezelés
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
A CPC Jelentése
Keresőoptimalizálás (SEO)
A CPC Jelentése
Így töltjük meg organikusan a nőgyógyászati szakrendelőket - L33 Medical esettanulmány
Keresőoptimalizálás (SEO)
Így töltjük meg organikusan a nőgyógyászati szakrendelőket - L33 Medical esettanulmány
10 dolog, amit minden webshopnak be kell állítania SEO szempontból
Keresőoptimalizálás (SEO)
10 dolog, amit minden webshopnak be kell állítania SEO szempontból
16 tartalommarketing hiba, ami miatt nem működik
Hatékonyság
16 tartalommarketing hiba, ami miatt nem működik
A weboldal készítés szabályai
Webfejlesztés
A weboldal készítés szabályai
Instagram Reels vs. TikTok - melyik videos platformot használjam?
Közösségi média menedzsment
Instagram Reels vs. TikTok - melyik videos platformot használjam?
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Design
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Ügynökség
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
PPC kampánykezelés
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
Webfejlesztés
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
PPC kampánykezelés
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
PPC kampánykezelés
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
PPC kampánykezelés
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak