Keresőoptimalizálás (SEO)

A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben

Írta:
Tamás
Olvasási idő:
7
perc

A Google rangsorolási tényezők azok a jellemzők, amelyek alapján a keresőmotor meghatározza, hogy mely weboldalak jelenjenek meg a találatok élén egy adott keresésre. A Google több ezer ilyen tényezőt használ, melyeknek a pontos súlyozása  szigorúan titkos. Éppen ezért nagyon fontos, hogy melyekre helyezzük a főbb hangsúlyt, ha honlapunkat szeretnénk előrébb juttatni a találati listán.

A rangsorolási szempontok természetesen eltérőek annak függvényében, hogy pontosan milyen böngészőt használunk. A Google a leggyakrabban használt kereső, Magyarországon a felhasználók 97%-a részesíti előnyben, így most kifejezetten ennek működését nézzük meg közelebbről. A Google a rangsorolást számos tényező figyelembevételével végzi el, ezek a szempontok nem nyilvánosak, csupán valószínűsíteni lehet őket. Erre vonatkozóan számos elemzés és tanulmány készül rendszeresen, hiszen ez az a kérdés, amely az egész SEO iparágat foglalkoztatja, még akkor is, ha a Google rendszeres algoritmus frissítései gyakran módosítanak a korábbi eredményeken. Cikkünkban a sikeres keresőoptimalizálás szempontjából legfontosabb rangsorolási szempontokat mutatjuk be, amelyek leginkább befolyásolják a Google-ben elért keresési pozíciónkat.

Amikor a jobb helyezések eléréséről van szó, sokan abba a hibába eshetnek, hogy a keresőoptimalizálás során minden egyes rangsorolási tényezőnek megpróbálnak megfelelni, azonban lehetetlen tökéletes weboldalt készíteni a Google számára. Ezért is nagyon fontos, hogy weboldalunk keresőoptimalizálása során azokat a rangsorolási tényezőkre helyezzük a fő hangsúlyt, amelyek a legnagyobb előnyt biztosíthatják számunkra a jobb helyezések elérése érdekében.

1. Kiváló minőségű, releváns tartalom

Minden iparági elemzés egyetért abban, hogy a Google rangsorolási tényezői közül a tartalom minősége van a legnagyobb hatással a helyezésekre. Ehhez azonban olyan tartalmat szükséges előállítani, amely aktuális kérdésekkel foglalkozik, továbbá egyedi, tehát máshol nem megtalálható, valamit hasznos és értékes információkat tartalmaz a látogatók számára.

A Google hosszú idő óta különös figyelmet fordít a tartalom minőségére, amely nélkül ma már nem lehet jó helyezéseket elérni. Különösen figyeljünk rá, hogy elkerüljük a máshonnan másolt tartalmakat, vagy pedig ugyanannak a tartalomnak a több helyen való publikálását honlapunkon. Ha olyan tartalmakat készítünk, amelyek duplikáltak vagy túlságosan hasonlítanak más weboldalakhoz, az negatív hatást gyakorol a SEO-ra. 

Naprakész és rendszeres frissítésekkel is növelhetjük tartalmaink minőségét, mivel a Google előnyben részesíti az újabb tartalmakat, akár nemrég megjelent új cikkről van szó, akár egy olyan régebbi tartalomról, amelyet alaposan frissítettünk. Ha például rendszeresen frissítjük blog bejegyzéseinket és új információkat adunk hozzá, akkor az pozitív rangsorolási jeleket küld a keresőmotoroknak.

A minőségi tartalom a legfontosabb keresőoptimalizálási szempont

A tartalom hossza egy könnyen mérhető és érthető rangsorolási tényező, amellyel számos elemzés foglalkozik. Ezekben azt vizsgálták, hogy milyen hosszú tartalmakkal lehet kikerülni a Google első találati oldalára különböző keresési lekérdezésekre. A Google első 10 pozíciójában szereplő tartalmak átlagosan 1400-2000 szót tartalmaznak a különböző tanulmányok szerint. A hosszabb tartalom általában jobb, de ez nem feltétlenül igaz minden esetben. 

#m1-p#jobb eredményt érhetünk el, ha nem elsősorban a tartalom hosszára fókuszálunk, hanem arra, hogy az minden fontos szempontot tartalmazzon azok számára, akik az adott témában keresnek.##

A tartalom tökéletes hosszát lehetetlen meghatározni, hiszen az minden esetben az olvasó céljától és a konkrét témától függ.

Keresőoptimalizálás és a felhasználói élmény szempontjából egyaránt fontos, hogy a tartalmak jól strukturáltak legyenek, hiszen ez megkönnyíti a látogatók számára is, hogy könnyebben megtalálják azokat az információkat, amelyeket honlapunkon keresnek. A tartalom átlátható felépítése érdekében érdemes többféle címsort (H2, H3, H4 stb.) használni, de alkalmazhatunk felsorolásos és számozott listákat is, hogy könnyebben olvashatóvá tegyük a szöveges tartalmakat. A Google akár ki is válogathatja ezeket a listákat, és megjelenítheti őket kiemelt snippetként, ha a kulcsszavai megfelelnek egy keresési lekérdezésnek.

Mit ne tegyünk? Ne pazaroljuk az időnket a kulcsszavak számának halmozására vagy a publikálási dátumok frissítésére annak érdekében, hogy a tartalmat frissebbnek tüntessük fel. Ehelyett inkább olyan tartalmak létrehozására koncentráljunk, amelyek jól körbejárnak egy témát az olvasók igényeinek figyelembevételével.

2. Oldalunkra mutató külső linkek

A tartalom minősége után a következő legfontosabb tényezőt a Google rangsorolása szempontjából a visszamutató linkek (backlinks) jelentik. A más weboldalakról érkező bejövő linkek nagy hatással vannak a Google rangsoroló algoritmusára. Az honlapunkra mutató külső linkek olyanok, mintha egy bizalmi szavazat érkezne a weboldalunkra. A Google folyamatosan feltérképezi ezeket a szavazatokat és több szempont szerint is elemzi a linkek minőségét.

Általánosságban elmondható, hogy a nagy tekintélyű domainekről származó linkek értékesebbek, és nagyobb hatással vannak a jobb keresési pozíciók elérésére, mint a gyengébb minősítésű webhelyekről származó linkek. Egy elismert honlapról származó link azt jelzi a Google számára, hogy honlapunk tartalma megbízható, mivel más, kiváló minőségű webhelyek is hivatkoznak rá.

A linkek száma és minősége szintén fontos, mivel a kevésbé kiterjedt linkprofillal rendelkező weboldalak általában kevesebb organikus forgalmat kapnak, hiszen a keresési találatok között jobban hátra sorolja őket a Google algoritmusa. A linképítésre rengeteg féle módszer és technika létezik, sőt egy külön iparág jött erre létre. Kerüljük el azokat az ajánlatokat, amelyek magas autoritással rendelkező domaineken kínálnak megjelenési lehetőségeket kedvező áron, mivel ezek többsége spam link, azaz olyan alacsony minőségű tartalommal rendelkező oldalakról származik, amelyeken rengeteg kifelé mutató linket helyeznek el. Ez jelentősen csökkenti az átadott linkerőt így tényleges haszna, hozzáadott értéke nem lesz számunkra.

#m1-y#Az igazán értékes linkeket a kiváló minőségű, egyedi és releváns tartalom előállításával érdemelhetjük ki oly módon, hogy azokra más oldalak is forrásként hivatkoznak.##

A honlapunkra mutató linkek megszerzésének továbbra is nagyon fontos szerepe lesz a folyamatos keresőoptimalizálásban mind az egyes aloldalak, mind a domain szintjén. Ne feledjük, hogy nem mindig a linkek száma fogja eldönteni, milyen keresési pozíciókat tudunk megszerezni, de minden egyes külső hivatkozás segíthet domainünk tekintélyének növelésében. Különösen igaz ez, ha az a miénkhez hasonló témájú, releváns és elismert oldalról származik, amely jelentősebb organikus forgalmat is tudhat magáénak.

3. Keresési szándék és a tartalom összhangja

A Google szintén nagyon fontos rangsorolási tényezője annak megállapítása, hogy egy weboldal tartalma mennyire felel meg a felhasználó éppen aktuális keresési szándékának. A keresési szándék egyszerűen egy olyan kifejezés, amely leírja, hogy a felhasználó mit szeretne elérni a kereséssel.  A Google igyekszik megérteni a keresés mögötti motivációt és az arra vonatkozó legrelevánsabb találatokat próbálja biztosítani a felhasználók számára.

A keresési szándék és a tartalom relevanciája

Éppen tervezünk megvásárolni egy terméket vagy szolgáltatást, hogy megoldjunk egy problémát vagy kielégítsünk egy szükségletet? Meg szeretnénk tanulni, hogyan kell elvégezni egy feladatot? Vagy csak anyagokat gyűjtünk, hogy jobban megértsünk egy témát, vagy valamilyen helyre vonatkozó információt keresünk? Minden keresés más és más, és a kereső óriásnak meg kell értenie a keresési lekérdezés mögött álló okot, hogy tartalma megfeleljen annak.

Például a webáruházak esetén a keresési szándék arra vonatkozóan is információt ad, hogy a látogatók hol tartanak a vásárlói út során. Még csak tájékozódnak és általános információkat gyűjtenek egy termékről, értékelések vagy vásárlói vélemények után kutatnak, a termék használatával kapcsolatos információkat keresnek, különböző gyártók termékeit hasonlítják össze vagy már a végső kutatási szakaszban vannak, és a legkedvezőbb áron vagy legnagyobb kedvezménnyel megvásárolható terméket keresik? 

A tartalom és a keresési szándék összehangolásával megválaszolhatjuk ezeket a kérdéseket, és olyan tartalmat hozhatunk létre, amelyet a potenciális érdeklődők leginkább keresnek egy adott témában.

4. Technikai SEO

A technikai rangsorolási tényezők közül kiemelt fontosságú az oldal betöltési sebessége, amelyet a Google a Core Web Vitals mutatók részévé tett. A sebesség olyan mérőszámokra vonatkozik, amelyeket a Google kritikusnak tart a felhasználói élmény szempontjából. A Google figyelemmel kíséri nem csak a webhelyek általános sebességét, hanem a különböző elemek, például a betűtípusok és képek betöltési idejét is. A cél, hogy megfeleljünk az oldal betöltési idejére vonatkozó elvárásoknak, amelyre a Google ajánlása az, hogy legyen 2 másodperc alatt. 

A sebesség mellett egy másik nagyon fontos szempont a mobil optimalizáltság, azaz honlapunk teljesítményének fokozása a kisebb képernyőkön is. Mivel a Google a mobilkeresést helyezi előtérbe, kulcsfontosságú, hogy honlapunk bármilyen méretű mobil képernyőn megfelelően jelenjen meg, azaz reszponzív legyen. A mobile-először szemlélet azt jelenti, hogy a Google az indexeléshez és a rangsoroláshoz is a weboldalunk mobil verzióját használja. 

#promobox-audit-seo#Kíváncsi vagy, hogy rendben vannak-e a technikai SEO beállítások a honlapodon?##

5. Feltérképezhetőség és indexelhetőség

A feltérképezhetőség tulajdonképpen azt jelenti, hogy a keresőrobotok, mint például a Googlebot láthassák és hozzáférhessenek egy website oldalaihoz és erőforrásaihoz. A feltérképezhetőségi problémák kifejezetten negatívan befolyásolhatják a webhely organikus keresési rangsorát. 

Fontos megkülönböztetnünk a feltérképezhetőséget az indexelhetőségtől. Ez utóbbi kifejezés arra utal, hogy egy keresőmotor képes-e elemezni egy oldalt és felvenni azt az indexébe. Csak a feltérképezhető és indexelhető oldalakat fedezheti fel és indexelheti a Google. A feltérképezhetőség lehetővé teszi a keresőóriás számára, hogy feltérképezze az oldalakat, hogy elolvassa és elemezze tartalmukat, és így azok bekerülhessenek az indexébe. Ha ez nem történik meg, akkor pedig a keresési találatok között sem fog megjelenni. Ez nagyon triviálisnak tűnhet, azonban SEO auditjaink során számtalanszor találkoztunk már olyan weboldallal, ahol a fejlesztő benne felejtette a 'fofollow', 'noindex' címkéket a honlap kódjában, ezáltal gyakorlatilag láthatatlanná téve a világhálón.

Egy weboldal feltérképezése előtt a keresőrobotoknak először fel kell fedezniük az adott weboldalt. Azokat az oldalakat, amelyek nem szerepelnek az oldaltérképben, vagy amelyekről hiányoznak a belső hivatkozások (úgynevezett árva oldalak), a robotok nem találják meg, és ezért nem is felfedezhetők vagy indexelhetők. Ha azt szeretnénk, hogy honlapunk minden fontos oldala indexelve legyen, akkor szerepeltessük az oldaltérképben, és hozzunk létre rá mutató belső linkeket. 

6. Kulcsszó optimalizálás

A minőségi tartalom közzététele és az oldalunkra mutató linkek megszerzése mellett az egyik legismertebb rangsorolási tényező a kulcsszavak használata, vagyis a tartalmakat a sikeres keresőoptimalizálás érdekében előzetesen megadott kulcsszavakra optimalizáljuk. Célszerű már a tartalom elkészítése előtt kulcsszókutatást végeznünk, hogy a létrehozott oldalunk tartalmazza azokat a keresési kifejezéseket, amelyekre közönségünk keres. Fontos, hogy jól ismerjük célcsoportunk szóhasználatát, mert eltérhet attól, amiket házon belül használunk.

Kulcsszó optimalizálás a SEO elengedhetetlen módszere

Annak érdekében, hogy oldalunk kulcsszavak szerint optimalizált legyen, a következőkre kell figyelnünk:

  • Meta leírás: Készítsünk olyan leírást, amely tartalmazza legfontosabb kulcsszavunkat és emellett arra ösztönzi a felhasználókat, hogy rákattintsanak.
  • Image alt tag: Mivel a Google nem tudja értelmezni a képeket, ezzel a címkével hozzáadhatjuk a kulcsszavainkat, hogy elmondjuk számára, mi található a képen.
  • Címsorok: Kulcsszavak beillesztése a H1, H2 és H3 címsorokba - Fontos, hogy egyes szintű címsorból csak egy legyen, míg a további címsorokból
  • Kulcsszó halmozás: A kulcsszó optimalizálás nem azt jelenti, hogy egy szövegben nagyon sokszor ismételjük az elsődleges keresési kifejezést. amire az adott oldalt SEO szempontból optimalizálni szeretnénk. Ehelyett érdemes kulcsszó variációkat, ragozott alakokat és szinonimákat vagy  másodlagos kulcsszavakat alkalmaznunk.
  • Horgonyszöveg: Végül, de nem utolsósorban, a horgonyszöveget használhatjuk a kulcsszavas horgonyszövegként egy oldalon belüli linkelésnél (pl.: tartalomjegyzék a cikk elején) vagy az oldalaink közötti linkelésnél.

A kulcsszó szerinti optimalizálást minden olyan aloldalunk esetén végezzük el külön-külön, amellyel organikus forgalmat szeretnénk bevonzani az oldalunkra. Úgy válasszuk meg kulcsszavainkat, hogy azok ne legyenek átfedésben egymással, célszerű, ha oldalainkat különböző kulcsszavakra optimalizáljuk, így elkerülhetjük az ún. kulcsszó kannibalizációt a keresőoptimalizálási munka során.

7. Felhasználói élmény

A felhasználói élményt kifejező mutatók azt sugallják a Google számára, hogy az érdeklődő megtalálta a keresett információt a weboldalon. Ezek olyan mutatókat foglalnak magukban, mint az oldalon töltött tartózkodási idő, a visszafordulási arány és az átkattintási arány.

Keresőoptimalizálással foglalkozó szakértők szerint a Google nagyobb valószínűséggel sorolja előre találati listájában azokat a tartalmakat, amelyek kiemelkednek az említett mérőszámok tekintetében, mert azt sugallják, hogy választ adnak a felhasználó keresési szándékára.

Mit is jelentenek ezek az oldalon belüli élményt kifejező mutatók? A Google különböző rangsorolási jeleket használ, amelyek közül a legfontosabbak a következők:

  • Átkattintási arány (CTR): Azon felhasználók százalékos aránya, akik a keresési találatok között rákattintanak egy webhely linkjére. Ha vonzóbb SEO címekkel és meta leírásokkal javítani tudjuk a CTR-t, akkor nagy valószínűséggel javulni fog az adott honlap rangsorolása is.
  • Visszafordulási arány: Azon felhasználók százalékos aránya, akik interakció nélkül hagyják el az oldalt, azaz vissza gombot nyomnak vagy bezárják a böngésző lapot. A magas visszafordulási arányból a Google úgy ítélheti meg, hogy az adott oldal nem releváns a keresők számára, és egyes keresési kifejezésekre csökkentheti a helyezését.
  • Oldalon töltött idő: Azt fejezi ki, hogy egy látogató mennyi időt tölt a honlapunkon, miután a Google keresési találatokból weboldalunkra érkezett. A hosszabb a tartózkodási idő magasabb felhasználói elkötelezettséget fejez ki,  amelyet a Google annak jeleként értelmez, hogy honlapunk tartalma releváns a látogatók számára.

Zárszó

Cikkünkben csak a legfontosabb Google rangsorolási szempontokat mutattuk be, amelyek tapasztalataink alapján a legnagyobb mértékben járulnak hozzá a sikeres keresőoptimalizáláshoz. Természetesen ezeken kívül számos további tényező is létezik, azonban először ezeket az alapvető, általunk már kipróbált és bevált gyakorlatokat javasoljuk beépíteni a keresőoptimalizálás folyamatába. Ha megfogadod tanácsainkat, akkor ezen tippek alkalmazásával már rövid idő alatt is jelentős pozitív elmozdulást érhetsz el honlapod keresési pozícióiban és organikus keresési forgalmában.

#promobox-szolg-seo#Úgy érzed, inkább szakértőkre bíznád weboldalad keresőoptimalizálását?##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média menedzsment
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média trendek 2024-ben
Közösségi média menedzsment
Közösségi média trendek 2024-ben
A YouTube hirdetés készítés alapjai
PPC kampánykezelés
A YouTube hirdetés készítés alapjai
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
 A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Keresőoptimalizálás (SEO)
A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Keresőoptimalizálás (SEO)
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Keresőoptimalizálás (SEO)
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Közösségi média menedzsment
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Ügynökség
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Hatékonyság
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Minden, amit a Google büntetésekről tudni érdemes
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google büntetésekről tudni érdemes