A keresőoptimalizálás (vagyis a Search Engine Optimization, röviden: SEO) célja, hogy weboldalunk egy adott kifejezésre, kulcsszóra minél előkelőbb helyen jelenjen meg a Google organikus, vagyis normál, nem fizetett találati listáján.
Miért is jó ez? A keresőoptimalizálás segítségével hosszú időre a kereső élére törhetünk, kihasználva ezzel azt, hogy a SEO hatékony konverzió generáló eszköz. A legtöbb látogató az egyes weboldalakra a keresőn keresztül érkezik. A keresőoptimalizálás tehát a láthatóság javítására irányuló törekvés is egyben, amelynek segítségével a Google valóban a barátunk (és cégünk barátja) lesz!
-min.png)
Az organikus keresési eredmények mellett léteznek fizetettek is, ide sorolhatjuk a PPC (vagyis kattintás alapú) hirdetéseket. Az organikus találatok és a fizetett hirdetések együttese adja a keresőmarketinget (SEM, Search Engine Marketing). A PPC hirdetések ugyan gyors eredményekkel kecsegtetnek, de rendkívül drágák is lehetnek, illetve az eredmények érdekében folyamatosan, hosszútávon is tervezni szükséges velük. Ezzel szemben a keresőoptimalizálás eredményei hosszantartóak, ám lassabban érhetőek el megfelelő munka, optimalizálás elvégzése esetén. A kívánt keresési pozíciók vagy organikus forgalom elérését követően, a szinten tartáshoz már általában elegendő kevesebb ráfordítás. Az alábbiakban áttekintjük a keresőoptimalizálás összetevőit és lépéseit, valamint megnézzük, milyen útjai vannak!
A keresőoptimalizálás összetevői
A keresőoptimalizálás kétségtelenül művészet, ám a megfelelő ismeretek birtokában korántsem lehetetlen kivitelezni. Előre meghatározott, stratégián alapuló lépések összessége. A keresőoptimalizálásnak 3 fő területe van: a technikai SEO, a tartalmi (On-page) SEO, és a linképítés (Off-page SEO).
1. Technikai SEO
A technikai SEO egy külön szakterület, erre épül a tartalmi- és az Off-page SEO is, így ez a keresőoptimalizálás első lépése. A technikai SEO-nak köszönhető az, hogy az algoritmus az oldalt fel tudja ismerni, fel tudja térképezni. Kiépítése épp ezért különösen fontos. Lényege a használhatóságban rejlik.
A technikai SEO arra koncentrál, hogy:
- a weboldalt a Google megtalálja
- az oldal gyorsan töltődjön be bármilyen eszközről
- fokozza a felhasználói élményt
- legyen mobilbarát
- és elégítse ki a különböző igényeket.
A technikai SEO a keresőoptimalizálás olyan része, melyre viszonylag könnyű befolyást gyakorolni. A technikai beállításokat önállóan is egyszerűen ellenőrizhetjük (akár egy SEO audit alkalmával) az alábbi weboldalak segítségével:
- https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=hu
- https://search.google.com/test/mobile-friendly
Ezek a technikai jellemzők felmérésén túl javaslatokat is tesznek az eredmények javítása érdekében. Ennél részletesebben egy SEO szolgáltatás keretében lehet vizsgálni az oldal technikai hátterét, amelynek keretében már az indexelést, az átirányítást, a kódolást, az URL-hibákat és az On-page duplikációkat is szemügyre veszik.
2. Tartalmi (On-page) SEO: belső keresőoptimalizálás
A tartalmi SEO a weboldal tartalmára és az optimalizáltság szintjére fókuszál. A releváns, minőségi tartalmak megalkotása egy-egy fókusz kulcsszó vonatkozásában a keresőoptimalizálás legkönnyebben kivitelezhető része. A tartalmi, vagyis On-page SEO alkalmazásával a Google találati listájáinak elejére kerülhetünk..
A tartalmi SEO részét képezik a következők:
- kulcsszókutatás
- az oldal címe
- a weboldal URL-je
- a címsorok (H1-H6)
- a metaadatok: a metacím (title) és a metaleírás (meta description)
- a képek címe, helyettesítő szövege (alt text)
- és maga a tartalom, vagyis a szöveg.
A tartalmak megalkotásakor a kulcsszókutatás során megállapított kulcsszavakra optimalizált tartalmaknak meghatározott hosszúságúnak, relevánsnak és színvonalasnak kell lennie, valamint figyelni kell a szövegírás egyéb SEO alapelveire is.
3. Linképítés (Off-page SEO): külső keresőoptimalizálás
Az Off-page SEO-t a keresőoptimalizálás eddig megismert elemeivel szemben már jóval nehezebb befolyásolni. Azoknak a tevékenységeknek és faktoroknak az összessége, amelyek az oldalunkon kívül történnek, mégis jelentős hatást gyakorolnak rá. A külső keresőoptimalizálásra az On-page SEO kiépítését követően kerülhet sor. A weboldal relevanciáját növelik az oldalra mutató külső linkek, a hitelesség pedig ugyancsak hozzájárul a keresőben elfoglalt minél előkelőbb hely megkaparintásához. Az Off-page SEO-hoz tartozik tehát a linképítés és a weboldalra érkező, egyéb külső reakciók is.
A linképítés során gyakran folyamodnak elavult, nem minőségi módszerekhez, például a linkfarmokon történő linkelhelyezéshez vagy a közösségi médiában történő linkértékesítéshez. Ez azonban a legtöbbször többet árt, mint használ, bizonyos esetekben a Google bünteti is. Okosan és természetesen felépített linkekkel azonban nagy mértékben növelhetjük az oldal hitelességét.
Az linképítés minősítéséhez hozzátartoznak többek között a:
- backlinkek, vagyis a külső oldalakról származó hivatkozások és ezek száma
- a backlink típusa: dofollow vagy nofollow
- a hivatkozó domainek száma és az oldalak hitelessége
- a horgonyszöveg (anchor text)
- és a backlinkek növekedési üteme.
A keresőoptimalizálás célja tehát, hogy weboldalunk minél rangosabb helyezést érjen el a Google organikus találati listáján, növelve ezzel az oldal forgalmát. A keresőoptimalizálás az egyik legsokoldalúbb, leghatásosabb és legkönnyebben kivitelezhető eszköz arra, hogy gyarapítsuk bevételeinket.

Így működik a Google rangsorolás
A rangsorolási szempontok természetesen eltérőek annak függvényében, hogy pontosan milyen böngészőt használunk. A Google a leggyakrabban használt kereső, Magyarországon a felhasználók 97%-a részesíti előnyben, így most ennek működését nézzük meg közelebbről.
A Google a rangsorolást számos (több száz) tényező figyelembevételével végzi el, ezek a szempontok nem nyilvánosak, csupán következtetni lehet náluk. Jelenleg a legfontosabb tényezők a tartalom és a linkek. Az egyik legismertebb rangsorolási szempont a PageRank, ami egy, a weboldalak fontossági mérésére szolgáló algoritmus. Az utóbbi időkben kiemelt szerepet kapott a mobilbarát megjelenítés is, nem elhanyagolható továbbá a felhasználói viselkedés mérése és kiértékelése sem.
A Google rangsora folyamatosan változik, ám a tapasztalatok szerint a látogatók az első 10 találatra kattintanak a leggyakrabban, így az eredményesség érdekében folyamatosan törekednünk kell arra, hogy oldalunk az első oldalon szerepeljen
A keresőoptimalizálás lépései
A keresőoptimalizálás több úton is történhet, lépései azonban minden esetben azonosak. A SEO szolgáltatás általában egy SEO audittal indul, melynek keretében keresésekkel, szoftvereken keresztül, valamint manuálisan megnézik, mennyire optimalizált egy weboldal.
Ekkor történik meg a:
- kulcsszavak vizsgálata, vagyis annak megfigyelése, hogy az egyes kulcsszavakra milyen helyezést ér el az adott oldal a találati listán
- tartalmi elemzés, tehát a szövegek, címsorok, meta leírások stb. elemzése
- az oldalra mutató külső linkek meglétének és minőségének ellenőrzése
- a weboldal sebességének mérése
- a közösségi média jelenlét vizsgálata és a webdesign áttekintése
- URL-ek és az indexelés állapotának felmérése.
A SEO auditot követően jöhetnek a keresőoptimalizálás konkrét lépései, melynek keretében egy SEO ügynökség rendbe teszi a keresőoptimalizálás területeit, vagyis a már említett technikai és tartalmi SEO-t, valamint elkezdi vagy fejleszti a linképítést is. A webdesign, az átlátható megjelenés és a strukturáltság is fontos szempontok.
Keresőoptimalizálás tekintetében egy oldalnak folyamatosan frissülőnek és frissíthetőnek kell lennie, egyre újabb és újabb tartalmaknak kell megjelennie azokra a kulcsszavakra optimalizálva, amelyek a kulcsszókutatás során megállapításra kerültek.
Keresőoptimalizálás: SEO ügynökségen keresztül vagy önállóan?
Ha saját magunk szeretnénk megvalósítani a keresőoptimalizálást, a mindenre kiterjedő ismeretszerzés elengedhetetlen. Ez a legtöbbször sokáig tart és meglehetősen drága is. Szerencsére ma már számos blog, képzés és videós tartalom segíti a tanulást, így, ha van rá elég időnk, energiánk és tudásvágyunk is olthatatlan, érdemes belevágni. Az önállóan elsajátított és végzett keresőoptimalizálás nagy előnye, hogy a megszerzett tudás mindenképpen a miénk marad, így azt a későbbiekben is tudjuk majd kamatoztatni.
Egy SEO ügynökség ugyanakkor már rendelkezik mindazzal a szaktudással és eszközrendszerrel, melynek segítségével az eredmények gyorsan és hatékonyan érhetőek el. Ha tehát azonnali megoldásokra, erős stratégia kialakítására törekszünk és kiélezett a verseny a piacon, jobban járunk egy SEO ügynökség alkalmazásával.
Az említett módszerek mellett lehetőség van SEO mentor igénybevételére is, aki nemcsak támogatja a tanulási folyamatot, de tapasztalatának köszönhetően gördülékenyebbé és gyorsabbá is teszi azt. Segít továbbá kiküszöbölni azokat a gyakran előforduló hibákat, amelyeket az egyszeri, házi keresőoptimalizálók nagy eséllyel véteni fognak. Így a keresőoptimalizálással kapcsolatos munka oroszlánrésze ránk hárul, ám tapasztalat és tudás birtokában hatékonyabban tudjuk azt elvégezni.
Annak eldöntése, hogy a keresőoptimalizálás pontosan milyen formában történik meg, egyéni mérlegelés eredménye kell, hogy legyen. A cég mérete, a konkurencia nagysága, a rendelkezésre álló anyagi- és időkeret, a jövőbeli tervek, a megvalósítani kívánt növekedés mértéke mindenképpen fontos szempontok annak meghatározása során, hogy a keresőoptimalizálást külsős SEO ügynökségre bízzuk, önállóan vágunk bele vagy esetleg SEO mentor segítségét vesszük igénybe.
A keresőoptimalizálás a legjobb eszköz arra, hogy weboldalunk a kereső találatainak elitjébe kerüljön, ezzel pedig nagyobb forgalmat generáljon. Nem véletlenül ennyire népszerű a SEO szolgáltatás a piacon. Akár házon belül, akár pedig SEO ügynökségen keresztül kezdünk bele, hosszú távon csak nyerhetünk vele. A keresőoptimalizálás mellőzésével azonban biztosan lemaradunk majd versenytársaink mögött!
Zárszó, konklúzió, ajánlás, összegzés
A keresőoptimalizálás (SEO) hosszú távon a legjobb ár/értékben képes forgalmat terelni a honlapunkra, méghozzá releváns, érdeklődő potenciális ügyfeleket.
De ehhez tenni is kell. Folyamatos munka nélkül nem kerülünk az Google kereső az organikus találati listáinak elejére.
#promobox-szolg-seo#Gyakorlott szakértőink kezébe szeretnéd adni a honlapjaid keresőoptimalizálását?##