A keresőoptimalizálás (vagyis a Search Engine Optimization, röviden: SEO) célja, hogy weboldalunk egy adott kifejezésre, kulcsszóra minél előkelőbb helyen jelenjen meg a Google organikus, vagyis természetes, nem fizetett találati listáján. A SEO és a SEM (Search Engine Marketing) együtt alkotják a keresőmarketinget, amely magában foglalja mind a fizetett hirdetéseket (PPC – Pay-Per-Click), mind az organikus találatok javítását célzó tevékenységeket. A fő különbség köztük, hogy míg a SEO az ingyenes találatokra koncentrál, addig a SEM a fizetett hirdetések és az organikus találatok kombinációját jelenti. De maradjunk a SEO-nál. Miért is jó ez? A keresőoptimalizálás segítségével hosszú időre a kereső élére törhetünk, mindezt anélkül, hogy fizetnünk kellene a kattintásokért, kihasználva ezzel azt, hogy a SEO hatékony konverzió generáló eszköz.
Amikor felhasználóként egy kérdés merül fel bennünk vagy információra van szükségünk, gyakran fordulunk a keresőmotorokhoz, beírva kérdésünket vagy a keresőszavainkat. De mi történik ezután? A keresőmotorok, mint például a Google, azonnal munkához látnak, hogy a végtelen internetes tartalomból a lehető legrelevánsabb válaszokat és információkat szolgáltassák számunkra. Ebben a pillanatban lép színre a keresőoptimalizálás (SEO), amelynek célja, hogy weboldalunkat előkelő helyre repítse a találati listákon. A SEO tehát nem csupán egy technikai folyamat, hanem egy olyan stratégia, amely segítségével weboldalunk a keresőmotorok és így a potenciális látogatók számára is könnyen elérhetővé és vonzóvá válik. Ezáltal a Google nem csak egy eszközzé, hanem valódi társunkká válik abban, hogy cégünk vagy márkánk üzenete eljusson a célközönséghez, de ugyanakkor a kedvébe kell járnunk ahhoz, hogy az oldalunkat érdemesnek találja ahhoz, hogy előkelő helyeken jelenjen meg az eredményoldalak találatai között.
Az organikus keresési eredmények mellett léteznek fizetettek is, ide sorolhatjuk a PPC (vagyis kattintás alapú) hirdetéseket. Az organikus találatok és a fizetett hirdetések együttese adja a keresőmarketinget (SEM, Search Engine Marketing). A PPC hirdetések ugyan gyors eredményekkel kecsegtetnek, de rendkívül drágák is lehetnek, illetve az eredmények érdekében folyamatosan, hosszútávon is tervezni szükséges velük. Ezzel szemben a keresőoptimalizálás eredményei hosszantartóak, ám lassabban érhetőek el megfelelő munka, optimalizálás elvégzése esetén. A kívánt keresési pozíciók vagy organikus forgalom elérését követően, a szinten tartáshoz már általában elegendő kevesebb ráfordítás. Az alábbiakban áttekintjük a keresőoptimalizálás különböző területeit és végigmegyünk azokon a lépéseken, amelyek egy sikeres SEO stratégia felépítéséhez szükségesek.
A keresőoptimalizálás összetevői
A keresőoptimalizálás kétségtelenül művészet, ám a megfelelő ismeretek birtokában korántsem lehetetlen kivitelezni. Előre meghatározott, stratégián alapuló lépések összessége. A keresőoptimalizálásnak 3 fő területe van: a technikai SEO, a tartalmi (On-page) SEO, és a linképítés (Off-page SEO).
1. Technikai SEO
A technikai SEO egy külön szakterület, erre épül a tartalmi- és az Off-page SEO is, így ez a keresőoptimalizálás első lépése. A technikai SEO-nak köszönhető az, hogy az algoritmus az oldalt fel tudja ismerni, fel tudja térképezni. Kiépítése épp ezért különösen fontos. Lényege a használhatóságban rejlik.
A technikai SEO arra koncentrál, hogy:
- a weboldalt a Google megtalálja
- az oldal gyorsan töltődjön be bármilyen eszközről
- fokozza a felhasználói élményt
- legyen mobilbarát
- és elégítse ki a különböző igényeket.
A technikai SEO a keresőoptimalizálás olyan része, melyre viszonylag könnyű befolyást gyakorolni. A technikai beállításokat önállóan is egyszerűen ellenőrizhetjük (akár egy SEO audit alkalmával) az alábbi weboldalak segítségével:
- https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=hu
- https://search.google.com/test/mobile-friendly
Ezek a technikai jellemzők felmérésén túl javaslatokat is tesznek az eredmények javítása érdekében. Ennél részletesebben egy SEO szolgáltatás keretében lehet vizsgálni az oldal technikai hátterét, amelynek keretében már az indexelést, az átirányítást, a kódolást, az URL-hibákat és az On-page duplikációkat is szemügyre veszik.
2. Tartalmi (On-page) SEO: belső keresőoptimalizálás
A tartalmi SEO a weboldal tartalmára és az optimalizáltság szintjére fókuszál. A releváns, minőségi tartalmak megalkotása egy-egy fókusz kulcsszó vonatkozásában a keresőoptimalizálás legkönnyebben kivitelezhető része. A tartalmi, vagyis On-page SEO alkalmazásával a Google találati listájáinak elejére kerülhetünk..
A tartalmi SEO részét képezik a következők:
- kulcsszókutatás
- az oldal címe
- a weboldal URL-je
- a címsorok (H1-H6)
- a metaadatok: a metacím (title) és a metaleírás (meta description)
- a képek címe, helyettesítő szövege (alt text)
- és maga a tartalom, vagyis a szöveg.
A tartalmak megalkotásakor a kulcsszókutatás során megállapított kulcsszavakra optimalizált tartalmaknak meghatározott hosszúságúnak, relevánsnak és színvonalasnak kell lennie, valamint figyelni kell a szövegírás egyéb SEO alapelveire is.
3. Linképítés (Off-page SEO): külső keresőoptimalizálás
Az Off-page SEO-t a keresőoptimalizálás eddig megismert elemeivel szemben már jóval nehezebb befolyásolni. Azoknak a tevékenységeknek és faktoroknak az összessége, amelyek az oldalunkon kívül történnek, mégis jelentős hatást gyakorolnak rá. A külső keresőoptimalizálásra az On-page SEO kiépítését követően kerülhet sor. A weboldal relevanciáját növelik az oldalra mutató külső linkek, a hitelesség pedig ugyancsak hozzájárul a keresőben elfoglalt minél előkelőbb hely megkaparintásához. Az Off-page SEO-hoz tartozik tehát a linképítés és a weboldalra érkező, egyéb külső reakciók is.
A linképítés során gyakran folyamodnak elavult, nem minőségi módszerekhez, például a linkfarmokon történő linkelhelyezéshez vagy a közösségi médiában történő linkértékesítéshez. Ez azonban a legtöbbször többet árt, mint használ, bizonyos esetekben a Google bünteti is. Okosan és természetesen felépített linkekkel azonban nagy mértékben növelhetjük az oldal hitelességét.
Az linképítés minősítéséhez hozzátartoznak többek között a:
- backlinkek, vagyis a külső oldalakról származó hivatkozások és ezek száma
- a backlink típusa: dofollow vagy nofollow
- a hivatkozó domainek száma és az oldalak hitelessége
- a horgonyszöveg (anchor text)
- és a backlinkek növekedési üteme.
A keresőoptimalizálás célja tehát, hogy weboldalunk minél rangosabb helyezést érjen el a Google organikus találati listáján, növelve ezzel az oldal forgalmát. A keresőoptimalizálás az egyik legsokoldalúbb, leghatásosabb és legkönnyebben kivitelezhető eszköz arra, hogy gyarapítsuk bevételeinket.
Így működik a Google rangsorolás
A rangsorolási szempontok természetesen eltérőek annak függvényében, hogy pontosan milyen böngészőt használunk. A Google a leggyakrabban használt kereső, Magyarországon a felhasználók 97%-a részesíti előnyben, így most ennek működését nézzük meg közelebbről.
A Google a rangsorolást számos (több ezer) tényező figyelembevételével végzi el, ezek a szempontok nem nyilvánosak, csupán következtetni lehet náluk. Jelenleg a legfontosabb tényezők a tartalom és a linkek. Az egyik legismertebb rangsorolási szempont a PageRank, ami egy, a weboldalak fontossági mérésére szolgáló algoritmus. Az utóbbi időkben kiemelt szerepet kapott a mobilbarát megjelenítés is, nem elhanyagolható továbbá a felhasználói viselkedés mérése és kiértékelése sem. Amennyiben részletesebben szeretnéd megismerni, hogy a Google milyen tényezők alapján alakítja ki a keresési találatok sorrendjét, olvasd el a Google rangsorolási tényezőkről szóló cikkünket.
A Google rangsora folyamatosan változik, ám a tapasztalatok szerint a látogatók az első 10 találatra kattintanak a leggyakrabban, így az eredményesség érdekében folyamatosan törekednünk kell arra, hogy oldalunk az első oldalon szerepeljen.
A keresőoptimalizálás sikerét befolyásoló tényezők
Aki keresőoptimalizálással foglalkozik, annak tisztában kell lennie azzal, hogy a SEO munka sikerét kívülálló tényezők is befolyásolják, amelyek jelentős hatással vannak a találati lista megjelenésének kinézetére, összetevőire és a keresési találatok sorrendjére. Éppen ezért a Selectornál mi nem is vállalunk sikerdíjas keresőoptimalizálást, mert csak az általunk végzett munka minőségéért tudunk felelősséget vállalni, a tőlünk független környezeti változásokra nincs ráhatásunk. Ezek közül a legfontosabbak a Google rendszeres algoritmus frissítései, a SERP funkciók, azaz különböző kiemelések és keresési részletek, valamint a fizetett hirdetések megjelenítésének és típusainak változásai, amelyek mind-mind jelentős hatással lehetnek a rangsorolásra, és ezáltal összességében honlapunk keresési találatok közötti megjelenítését, az átkattintási arányt és a megszerezhető organikus forgalmat is befolyásolják. Mindezen túl pedig fontos arra is számítanunk, hogy versenytársaink sem fogják ölbe tett kézzel nézni, hogy mi erőfeszítéseket teszünk SEO pozícióink javítására, hiszen ők is pont ugyanerre törekszenek. Természetesen a keresőoptimalizálás súlya más és más lehet a piaci szereplők online marketing stratégiáján belül.
Google algoritmus frissítések
Gyakran hallani, hogy változások következtek be a helyezésekben a legújabb algoritmus frissítések miatt. Mik is ezek a frissítések, és mi szükség van rájuk?
A frissítések olyan változtatások, amelyeket a Google végez a keresési algoritmusában, hogy javítsa a keresési eredmények relevanciáját, pontosságát és minőségét. Ezek a frissítések befolyásolják, hogy milyen weboldalak jelennek meg a Google keresési találatainak élmezőnyében bizonyos kulcsszavak vagy kifejezések keresésekor. A frissítések azon törekvés jegyében lépnek életbe, hogy, hogy a felhasználók számára a lehető legjobb és legrelevánsabb tartalmat nyújtsák, miközben csökkentik a spam és a manipulatív SEO technikák hatását.
Az algoritmus frissítések közé tartoznak nagyobb, jól ismert frissítések, mint például a Panda, Penguin, és BERT, valamint kisebb frissítések és finomhangolások, amelyek folyamatosan történnek a háttérben. Ezek a frissítések gyakran okoznak fejtörést a SEO szakembereknek és az oldal tulajdonosoknak egyaránt, mivel kisebb-nagyobb változásokat okoznak a keresőmotor-eredményoldalakon való megjelenésében, ami akár drasztikusan is befolyásolhatja a weboldal forgalmát és láthatóságát.
Az utóbbi években a Google több Helpful Content Update-ra hallgató algoritmus frissítése is azt célozta, hogy az alacsony minőségű, kizárólag a keresési rangsorban való magas pozíció elérésére létrehozott tartalmakat a keresőmotor képes legyen észlelni és amennyiben szükséges, akkor azokat leminősíteni, minden nyelven. A Google egyébként folyamatosan hasznos tartalmakat azonosító rendszerének továbbfejlesztésén dolgozik.
A frissítések másik része a Google "SpamBrain" AI rendszerének köszönhetően a természetellenes linkek, különösen a megvásárolt linkek és kizárólag más weboldalak backlinkjeinek létrehozására szolgáló domainek hatékonyabb észlelésére irányulnak, ezeket összefoglaló néven Link Spam Update-eknek nevezzük. Olyan esetekre is felkészítették, hogy képes legyen az álcázott, automatikusan generált vagy másolt, valamint feltört weboldalak spam tartalmainak kiszűrésére.
A Google algoritmus frissítések egy további csoportja az interneten található értékelések és vélemények keresési algoritmusaira gyakorolt hatását célozza annak érdekében, hogy a véleményekkel kapcsolatos keresési eredmények relevanciája és hitelessége javuljon.
Naponta több algoritmus frissítés is lefut, azonban a Google általában csak a nagyobb horderejű algoritmus változtatásokat jelenti be, amelyek jelentősebben befolyásolhatják az addigi keresési eredményeket. A legutóbbi ilyen, nagyobb port kavart bejelentése a 2024 márciusi Core Update & Spam Update volt, amelynek célja a keresési eredmények minőségének javítása és a spam tartalmak hatékonyabb kiszűrése. Ennek során számos manuális büntetést is kiosztott jelentős organikus forgalommal rendelkező weboldalak részére.
Mindezek a frissítések a Google elmondása szerint biztosítják, hogy a felhasználók továbbra is releváns és hasznos eredményeket lássanak, egyúttal ösztönzi a weboldal tulajdonosokat a minőségi tartalom létrehozására és a legjobb gyakorlatok követésére, folyamatos kihívás elé állítva ezzel a keresőoptimalizálással foglalkozó szakembereket.
Hogyan védekezhetünk a Google algoritmus frissítései ellen? Alapvetően csak csökkenteni tudjuk a Google büntetések és hátrasorolások kockázatát azzal, hogy kizárólag fehér kalapos, azaz legális, szabályos, a Google irányelveivel összhangban lévő keresőoptimalizálási módszereket alkalmazunk a SEO munka során.
#promobox-szolg-seo#Úgy érzed, inkább szakértőkre bíznád weboldalad keresőoptimalizálását?##
SERP funkciók, keresési részletek
Mik is azok a SERP funkciók? Ezek azok a szövegrészletek, strukturált adatok, speciális elemek, amelyekkel a Google a keresés egyszerűsítése és a találati lista informatívabbá tétele érdekében kiegészíti az organikus találatokat. Néhányuk linkeket tartalmaz, míg mások pusztán információs dobozok vagy kártyák, amelyek célja, hogy a felhasználók minél egyszerűbben és gyorsabban válaszokat kaphassanak kérdéseikre. A leggyakrabban az ún. featured snippetek, helyi csomagok és tudáspanelek formájában jelennek meg. A SERP funkciókról részletesen egy másik blog cikkünkben olvashatsz.
Miért fontosak a SERP funkciók és hogyan befolyásolják a keresőoptimalizálást? Könnyen belátható, ha egy keresési lekérdezésre az organikus találatok felett több információ jelenhet meg válaszként, akkor csökken a természetes találatok expozíciója, ezáltal a weboldalunkra érkező forgalom is. Vegyük észre, hogy ennek következtében a felhasználók anélkül is megtalálhatják a szükséges információkat, hogy ténylegesen meg kellene látogatniuk egy konkrét webhelyet.
#m1-y#Mivel a Google keresési motor működésére nincs ráhatásunk, olyan tartalmakat szükséges készítenünk, amelyek segítségével bekerülhetünk a kiemelt blokkok közé.##
Ezt a hagyományos keresőoptimalizálási folyamathoz hasonlóan, érdemes körültekintő kulcsszókutatásra alapoznunk, majd a tartalom optimalizálásával és a hatás nyomon követésével kikísérletezni, hogyan tudjuk leginkább javítani esélyeinket a Google SERP-funkciókban való megjelenésre és ezáltal organikus forgalom növelésére.
Google fizetett keresőhirdetések
Az organikus keresési találatok felett, alatt - és újabban már között - megjelenő fizetett keresőhirdetések mindig is hatással voltak a keresőoptimalizálással megszerezhető forgalomra, hiszen különösen az első oldal tetején megjelenő hirdetések az érdeklődőket nagyon magas arányban terelik el. A Google folyamatosan változtatja a keresőhirdetések számát, elhelyezkedését, méretét és tartalmi elemeit, ráadásul az eszközök típusa szerint is eltérő módon, újabb kihívások elé állítva ezzel a keresőoptimalizálással foglalkozó szakembereket és ügynökségeket is.
Ezek a kísérletek, változtatások elsődleges célja, hogyan tud a keresőóriás minél nagyobb hirdetési bevételekre szert tenni. Ugyanakkor Google Ads hirdetőként is érdemes foglalkoznunk a keresőoptimalizálással, mert ha magas minőségű tartalommal és jobb organikus pozícióval rendelkezünk egy-egy kulcsszóra, akkor alacsonyabb költséggel szerezhetjük meg az előkelő hirdetési pozíciók egyikét és nagyobb eséllyel jelenít meg a Google is többet hirdetési eszközeink (korábbi nevén hirdetésbővítmények) közül, amellyel növelhetjük az átkattintási arányt. Mindezzel pedig összességében csökkenthetjük hirdetési kiadásainkat, illetve végső soron ügyfélszerzési költségeinket.
Versenytársak SEO aktivitásai
A környezeti változó tényezők közül nem hagyhatjuk figyelmen kívül a versenytársainkat sem, hiszen keresőoptimalizálásra tett erőfeszítéseink eredménye nagymértékben függ attól, hogy mindeközben más piaci szereplők hogyan fejlesztik tartalmaikat, SEO optimalizálják weboldalukat, illetve milyen külső linkeket szereznek stb.
A SEO stratégia tervezése során az aktuális időpontra vonatkozó versenyhelyzetet tekinthetjük kiindulási állapotnak, de azt, hogy a későbbiekben a többi honlaptulajdonos milyen SEO aktivitásokat alkalmaz, milyen keresőoptimalizálási módszerekkel és eszközökkel támogatja saját weboldalát, sajnos nem tudhatjuk előre, mivel a múltbeli adatok alapján ezekre nem következtethetünk.
A keresőoptimalizálás lépései
A keresőoptimalizálás több úton is történhet, lépései azonban minden esetben azonosak. A SEO szolgáltatás általában egy SEO audittal indul, melynek keretében keresésekkel, szoftvereken keresztül, valamint manuálisan megnézik, mennyire optimalizált egy weboldal.
Ekkor történik meg a:
- kulcsszavak vizsgálata, vagyis annak megfigyelése, hogy az egyes kulcsszavakra milyen helyezést ér el az adott oldal a találati listán
- tartalmi elemzés, tehát a szövegek, címsorok, meta leírások stb. elemzése
- az oldalra mutató külső linkek meglétének és minőségének ellenőrzése
- a weboldal sebességének mérése
- a közösségi média jelenlét vizsgálata és a webdesign áttekintése
- URL-ek és az indexelés állapotának felmérése.
A SEO auditot követően jöhetnek a keresőoptimalizálás konkrét lépései, melynek keretében egy SEO ügynökség rendbe teszi a keresőoptimalizálás területeit, vagyis a már említett technikai és tartalmi SEO-t, valamint elkezdi vagy fejleszti a linképítést is. A webdesign, az átlátható megjelenés és a strukturáltság is fontos szempontok.
Keresőoptimalizálás tekintetében egy oldalnak folyamatosan frissülőnek és frissíthetőnek kell lennie, egyre újabb és újabb tartalmaknak kell megjelennie azokra a kulcsszavakra optimalizálva, amelyek a kulcsszókutatás során megállapításra kerültek.
#promobox-newsletter###
Keresőoptimalizálás: SEO ügynökségen keresztül vagy önállóan?
Ha saját magunk szeretnénk megvalósítani a keresőoptimalizálást, a mindenre kiterjedő ismeretszerzés elengedhetetlen. Ez a legtöbbször sokáig tart és meglehetősen drága is. Szerencsére ma már számos blog, képzés és videós tartalom segíti a tanulást, így, ha van rá elég időnk, energiánk és tudásvágyunk is olthatatlan, érdemes belevágni. Az önállóan elsajátított és végzett keresőoptimalizálás nagy előnye, hogy a megszerzett tudás mindenképpen a miénk marad, így azt a későbbiekben is tudjuk majd kamatoztatni.
Egy SEO ügynökség ugyanakkor már rendelkezik mindazzal a szaktudással és eszközrendszerrel, melynek segítségével az eredmények gyorsan és hatékonyan érhetőek el. Ha tehát azonnali megoldásokra, erős stratégia kialakítására törekszünk és kiélezett a verseny a piacon, jobban járunk egy SEO ügynökség alkalmazásával.
Az említett módszerek mellett lehetőség van SEO mentor igénybevételére is, aki nemcsak támogatja a tanulási folyamatot, de tapasztalatának köszönhetően gördülékenyebbé és gyorsabbá is teszi azt. Segít továbbá kiküszöbölni azokat a gyakran előforduló hibákat, amelyeket az egyszeri, házi keresőoptimalizálók nagy eséllyel véteni fognak. Így a keresőoptimalizálással kapcsolatos munka oroszlánrésze ránk hárul, ám tapasztalat és tudás birtokában hatékonyabban tudjuk azt elvégezni.
Annak eldöntése, hogy a keresőoptimalizálás pontosan milyen formában történik meg, egyéni mérlegelés eredménye kell, hogy legyen. A cég mérete, a konkurencia nagysága, a rendelkezésre álló anyagi- és időkeret, a jövőbeli tervek, a megvalósítani kívánt növekedés mértéke mindenképpen fontos szempontok annak meghatározása során, hogy a keresőoptimalizálást külsős SEO ügynökségre bízzuk, önállóan vágunk bele vagy esetleg egy szabadúszó SEO szakember segítségét vesszük igénybe.
A keresőoptimalizálás a legjobb eszköz arra, hogy weboldalunk a kereső találatainak elitjébe kerüljön, ezzel pedig nagyobb forgalmat generáljon. Nem véletlenül ennyire népszerű a SEO szolgáltatás a piacon. Akár házon belül, akár pedig SEO ügynökségen keresztül kezdünk bele, hosszú távon csak nyerhetünk vele. A keresőoptimalizálás mellőzésével azonban biztosan lemaradunk majd versenytársaink mögött!
Konklúzió
A keresőoptimalizálás (SEO) hosszú távon a legjobb ár/értékben képes forgalmat terelni a honlapunkra, méghozzá releváns, érdeklődő potenciális ügyfeleket. Ehhez azonban folyamatos tartalom- és linkprofil fejlesztésre lesz szükségünk. Nem elég a korábbi bevett gyakorlatokat követni, figyelemmel kell kísérni a Google rangsorolási algoritmusának változásait is. Mindezt úgy, hogy ne feledjük: mégiscsak a felhasználói igényeknek és nem a Google elvárásainak kell megfelelnünk. Ha pedig a kettő átfedésben van, még könnyebben kerülhetünk a Google organikus találati listáinak az elejére.
#promobox-szolg-seo#Gyakorlott szakértőink kezébe szeretnéd adni a honlapjaid keresőoptimalizálását?##