Keresőoptimalizálás (SEO)

Keresőoptimalizálás (SEO) fogalma és jellemzői

Írta:
Csaba
Olvasási idő:
7
perc

A keresőoptimalizálás (vagyis a Search Engine Optimization, röviden: SEO) célja, hogy weboldalunk egy adott kifejezésre, kulcsszóra minél előkelőbb helyen jelenjen meg a Google organikus, vagyis normál, nem fizetett találati listáján.

Miért is jó ez? A keresőoptimalizálás segítségével hosszú időre a kereső élére törhetünk, kihasználva ezzel azt, hogy a SEO hatékony konverzió generáló eszköz. A legtöbb látogató az egyes weboldalakra a keresőn keresztül érkezik. A keresőoptimalizálás tehát a láthatóság javítására irányuló törekvés is egyben, amelynek segítségével a Google valóban a barátunk (és cégünk barátja) lesz!

Keresőoptimalizálás (SEO) fogalma és jellemzői

Az organikus keresési eredmények mellett léteznek fizetettek is, ide sorolhatjuk a PPC (vagyis kattintás alapú) hirdetéseket. Az organikus találatok és a fizetett hirdetések együttese adja a keresőmarketinget (SEM, Search Engine Marketing). A PPC hirdetések ugyan gyors eredményekkel kecsegtetnek, de rendkívül drágák is lehetnek, illetve az eredmények érdekében folyamatosan, hosszútávon is tervezni szükséges velük. Ezzel szemben a keresőoptimalizálás eredményei hosszantartóak, ám lassabban érhetőek el megfelelő munka, optimalizálás elvégzése esetén. A kívánt keresési pozíciók vagy organikus forgalom elérését követően, a szinten tartáshoz már általában elegendő kevesebb ráfordítás. Az alábbiakban áttekintjük a keresőoptimalizálás összetevőit és lépéseit, valamint megnézzük, milyen útjai vannak!

A keresőoptimalizálás összetevői

A keresőoptimalizálás kétségtelenül művészet, ám a megfelelő ismeretek birtokában korántsem lehetetlen kivitelezni. Előre meghatározott, stratégián alapuló lépések összessége. A keresőoptimalizálásnak 3 fő területe van: a technikai SEO, a tartalmi (On-page) SEO,  és a linképítés (Off-page SEO).

1.   Technikai SEO

A technikai SEO egy külön szakterület, erre épül a tartalmi- és az Off-page SEO is, így ez a keresőoptimalizálás első lépése. A technikai SEO-nak köszönhető az, hogy az algoritmus az oldalt fel tudja ismerni, fel tudja térképezni. Kiépítése épp ezért különösen fontos. Lényege a használhatóságban rejlik.

A technikai SEO arra koncentrál, hogy:

  •  a weboldalt a Google megtalálja
  • az oldal gyorsan töltődjön be bármilyen eszközről
  • fokozza a felhasználói élményt
  • legyen mobilbarát
  • és elégítse ki a különböző igényeket.

A technikai SEO a keresőoptimalizálás olyan része, melyre viszonylag könnyű befolyást gyakorolni. A technikai beállításokat önállóan is egyszerűen ellenőrizhetjük (akár egy SEO audit alkalmával)  az alábbi weboldalak segítségével:

Ezek a technikai jellemzők felmérésén túl javaslatokat is tesznek az eredmények javítása érdekében. Ennél részletesebben egy SEO szolgáltatás keretében lehet vizsgálni az oldal technikai hátterét, amelynek keretében már az indexelést, az átirányítást, a kódolást, az URL-hibákat és az On-page duplikációkat is szemügyre veszik.

2. Tartalmi (On-page) SEO: belső keresőoptimalizálás

A tartalmi SEO a weboldal tartalmára és az optimalizáltság szintjére fókuszál. A releváns, minőségi tartalmak megalkotása egy-egy fókusz kulcsszó vonatkozásában a keresőoptimalizálás legkönnyebben kivitelezhető része. A tartalmi, vagyis On-page SEO alkalmazásával a Google találati listájáinak elejére kerülhetünk..

A tartalmi SEO részét képezik a következők:

  • kulcsszókutatás
  • az oldal címe
  • a weboldal URL-je
  • a címsorok (H1-H6)
  • a metaadatok: a metacím (title) és a metaleírás (meta description)
  • a képek címe, helyettesítő szövege (alt text)
  • és maga a tartalom, vagyis a szöveg.

A tartalmak megalkotásakor a kulcsszókutatás során megállapított kulcsszavakra optimalizált tartalmaknak meghatározott hosszúságúnak, relevánsnak és színvonalasnak kell lennie, valamint figyelni kell a szövegírás egyéb SEO alapelveire is.

3. Linképítés (Off-page SEO): külső keresőoptimalizálás

Az Off-page SEO-t a keresőoptimalizálás eddig megismert elemeivel szemben már jóval nehezebb befolyásolni. Azoknak a tevékenységeknek és faktoroknak az összessége, amelyek az oldalunkon kívül történnek, mégis jelentős hatást gyakorolnak rá. A külső keresőoptimalizálásra az On-page SEO kiépítését követően kerülhet sor. A weboldal relevanciáját növelik az oldalra mutató külső linkek, a hitelesség pedig ugyancsak hozzájárul a keresőben elfoglalt minél előkelőbb hely megkaparintásához.  Az Off-page SEO-hoz tartozik tehát a linképítés és a weboldalra érkező, egyéb külső reakciók is.

A linképítés során gyakran folyamodnak elavult, nem minőségi módszerekhez, például a linkfarmokon történő linkelhelyezéshez vagy a közösségi médiában történő linkértékesítéshez. Ez azonban a legtöbbször többet árt, mint használ, bizonyos esetekben a Google bünteti is. Okosan és természetesen felépített linkekkel azonban nagy mértékben növelhetjük az oldal hitelességét.

Az linképítés minősítéséhez hozzátartoznak többek között a:

  • backlinkek, vagyis a külső oldalakról származó hivatkozások és ezek száma
  • a backlink típusa: dofollow vagy nofollow
  • a hivatkozó domainek száma és az oldalak hitelessége
  •  a horgonyszöveg (anchor text)
  • és a backlinkek növekedési üteme.

A keresőoptimalizálás célja tehát, hogy weboldalunk minél rangosabb helyezést érjen el a Google organikus találati listáján, növelve ezzel az oldal forgalmát. A keresőoptimalizálás az egyik legsokoldalúbb, leghatásosabb és legkönnyebben kivitelezhető eszköz arra, hogy gyarapítsuk bevételeinket.

Keresőoptimalizálás (SEO) fogalma és jellemzői

Így működik a Google rangsorolás

A rangsorolási szempontok természetesen eltérőek annak függvényében, hogy pontosan milyen böngészőt használunk. A Google a leggyakrabban használt kereső, Magyarországon a felhasználók 97%-a részesíti előnyben, így most ennek működését nézzük meg közelebbről.

A Google a rangsorolást számos (több száz) tényező figyelembevételével végzi el, ezek a szempontok nem nyilvánosak, csupán következtetni lehet náluk. Jelenleg a legfontosabb tényezők a tartalom és a linkek. Az egyik legismertebb rangsorolási szempont a PageRank, ami egy, a weboldalak fontossági mérésére szolgáló algoritmus. Az utóbbi időkben kiemelt szerepet kapott a mobilbarát megjelenítés is, nem elhanyagolható továbbá a felhasználói viselkedés mérése és kiértékelése sem.

A Google rangsora folyamatosan változik, ám a tapasztalatok szerint a látogatók az első 10 találatra kattintanak a leggyakrabban, így az eredményesség érdekében folyamatosan törekednünk kell arra, hogy oldalunk az első oldalon szerepeljen

A keresőoptimalizálás lépései

A keresőoptimalizálás több úton is történhet, lépései azonban minden esetben azonosak. A SEO szolgáltatás általában egy SEO audittal indul, melynek keretében keresésekkel, szoftvereken keresztül, valamint manuálisan megnézik, mennyire optimalizált egy weboldal.

 Ekkor történik meg a:

  • kulcsszavak vizsgálata, vagyis annak megfigyelése, hogy az egyes kulcsszavakra milyen helyezést ér el az adott oldal a találati listán
  • tartalmi elemzés, tehát a szövegek, címsorok, meta leírások stb. elemzése
  • az oldalra mutató külső linkek meglétének és minőségének ellenőrzése
  • a weboldal sebességének mérése
  • a közösségi média jelenlét vizsgálata és a webdesign áttekintése
  • URL-ek és az indexelés állapotának felmérése.

A SEO auditot követően jöhetnek a keresőoptimalizálás konkrét lépései, melynek keretében egy SEO ügynökség rendbe teszi a keresőoptimalizálás területeit, vagyis a már említett technikai és tartalmi SEO-t, valamint elkezdi vagy fejleszti a linképítést is. A webdesign, az átlátható megjelenés és a strukturáltság is fontos szempontok.

Keresőoptimalizálás tekintetében egy oldalnak folyamatosan frissülőnek és frissíthetőnek kell lennie, egyre újabb és újabb tartalmaknak kell megjelennie azokra a kulcsszavakra optimalizálva, amelyek a kulcsszókutatás során megállapításra kerültek. 

Keresőoptimalizálás: SEO ügynökségen keresztül vagy önállóan?

Ha saját magunk szeretnénk megvalósítani a keresőoptimalizálást, a mindenre kiterjedő ismeretszerzés elengedhetetlen. Ez a legtöbbször sokáig tart és meglehetősen drága is. Szerencsére ma már számos blog, képzés és videós tartalom segíti a tanulást, így, ha van rá elég időnk, energiánk és tudásvágyunk is olthatatlan, érdemes belevágni. Az önállóan elsajátított és végzett keresőoptimalizálás nagy előnye, hogy a megszerzett tudás mindenképpen a miénk marad, így azt a későbbiekben is tudjuk majd kamatoztatni.

Egy SEO ügynökség ugyanakkor már rendelkezik mindazzal a szaktudással és eszközrendszerrel, melynek segítségével az eredmények gyorsan és hatékonyan érhetőek el. Ha tehát azonnali megoldásokra, erős stratégia kialakítására törekszünk és kiélezett a verseny a piacon, jobban járunk egy SEO ügynökség alkalmazásával.

Az említett módszerek mellett lehetőség van SEO mentor igénybevételére is, aki nemcsak támogatja a tanulási folyamatot, de tapasztalatának köszönhetően gördülékenyebbé és gyorsabbá is teszi azt. Segít továbbá kiküszöbölni azokat a gyakran előforduló hibákat, amelyeket az egyszeri, házi keresőoptimalizálók nagy eséllyel véteni fognak. Így a keresőoptimalizálással kapcsolatos munka oroszlánrésze ránk hárul, ám tapasztalat és tudás birtokában hatékonyabban tudjuk azt elvégezni.

Annak eldöntése, hogy a keresőoptimalizálás pontosan milyen formában történik meg, egyéni mérlegelés eredménye kell, hogy legyen. A cég mérete, a konkurencia nagysága, a rendelkezésre álló anyagi- és időkeret, a jövőbeli tervek, a megvalósítani kívánt növekedés mértéke mindenképpen fontos szempontok annak meghatározása során, hogy a keresőoptimalizálást külsős SEO ügynökségre bízzuk, önállóan vágunk bele vagy esetleg SEO mentor segítségét vesszük igénybe. 

A keresőoptimalizálás a legjobb eszköz arra, hogy weboldalunk a kereső találatainak elitjébe kerüljön, ezzel pedig nagyobb forgalmat generáljon. Nem véletlenül ennyire népszerű a SEO szolgáltatás a piacon. Akár házon belül, akár pedig SEO ügynökségen keresztül kezdünk bele, hosszú távon csak nyerhetünk vele. A keresőoptimalizálás mellőzésével azonban biztosan lemaradunk majd versenytársaink mögött!

Zárszó, konklúzió, ajánlás, összegzés

A keresőoptimalizálás (SEO) hosszú távon a legjobb ár/értékben képes forgalmat terelni a honlapunkra, méghozzá releváns, érdeklődő potenciális ügyfeleket.

De ehhez tenni is kell. Folyamatos munka nélkül nem kerülünk az Google kereső az organikus találati listáinak elejére. 

#promobox-szolg-seo#Gyakorlott szakértőink kezébe szeretnéd adni a honlapjaid keresőoptimalizálását?##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Nem az évvége a kiemelt szezonod? Erre figyelj hirdetési büdzséd kezelésekor!
PPC kampánykezelés
Nem az évvége a kiemelt szezonod? Erre figyelj hirdetési büdzséd kezelésekor!
Így helyezz el Facebook pixel, Google Analytics és Google Tag Manager követőkódot WordPress oldaladon
Webanalitika
Így helyezz el Facebook pixel, Google Analytics és Google Tag Manager követőkódot WordPress oldaladon
YouTube Shorts SEO: minden, amit tudnod kell!
Keresőoptimalizálás (SEO)
YouTube Shorts SEO: minden, amit tudnod kell!
A hatékony ClickUp workspace kialakítása: tervezéstől a bevezetésig
Hatékonyság
A hatékony ClickUp workspace kialakítása: tervezéstől a bevezetésig
2+4 kihagyhatatlan Google eszköz Wordpress alapú weboldalak számára
Webfejlesztés
2+4 kihagyhatatlan Google eszköz Wordpress alapú weboldalak számára
Így alkosd meg a márkaidentitásod!
Közösségi média menedzsment
Így alkosd meg a márkaidentitásod!
A tartalommarketing és a linképítés kéz a kézben járnak: így használd őket együtt
Keresőoptimalizálás (SEO)
A tartalommarketing és a linképítés kéz a kézben járnak: így használd őket együtt
Miért éri meg jobban, ha ügynökségre bízod a hirdetéskezelést?
Ügynökség
Miért éri meg jobban, ha ügynökségre bízod a hirdetéskezelést?
Mi az az employer branding, és hogyan teheti sikeressé a Te cégedet is?
Tudástár
Mi az az employer branding, és hogyan teheti sikeressé a Te cégedet is?
TikTok SEO - Így kerülj előre a keresési találatok listáján!
Keresőoptimalizálás (SEO)
TikTok SEO - Így kerülj előre a keresési találatok listáján!
Keresletfokozó kampányok - ezt kell tudnod a Discovery-kampányok utódjáról
PPC kampánykezelés
Keresletfokozó kampányok - ezt kell tudnod a Discovery-kampányok utódjáról
Így növelheti bevételeidet egy jó webdesigner
Webfejlesztés
Így növelheti bevételeidet egy jó webdesigner
Helyettesítheti a ChatGPT a szövegírókat?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Helyettesítheti a ChatGPT a szövegírókat?
GA4 (Google Analytics 4) - újdonságok és az Analytics átállás 2023-ban
Webanalitika
GA4 (Google Analytics 4) - újdonságok és az Analytics átállás 2023-ban
Kreatív ügynökség vagy marketing ügynökség?  Melyiket válasszam?
Ügynökség
Kreatív ügynökség vagy marketing ügynökség? Melyiket válasszam?