Keresőoptimalizálás (SEO)

10 dolog, amit minden webshopnak be kell állítania SEO szempontból

Írta:
Csenge
Olvasási idő:
12
perc

Egy webshop azért jön létre, hogy felületén az emberek vásároljanak. Minél több felhasználót sikerül becsábítani az áruházba, annál több vásárlót kaphatunk. Nem nehéz belátni, hogy egy webshop sikerességének egyik alappillére a megfelelő keresőoptimalizálás. Mivel a legtöbb esetben erős verseny alakul ki a webshopok között, érdemes ezt körültekintően végezni. De miben más keresőoptimalizálási szempontból egy webshop, mire figyeljünk oda?

10 dolog, amit minden webshopnak be kell állítania SEO szempontból

1.  Weboldal struktúra

A weboldal struktúra kialakításának nagy hatása van oldalunk SEO eredményeire ezért a webshop felépítésének logikusnak és átgondoltnak kell lennie. De ne vágjunk vaktában bele!

Annak érdekében hogy olyan webhelyszerkezetet jöjjön létre, amely maximális forgalmat és sok vásárlót hoz számunkra, az oldalszerkezet kialakítását alapos kulcsszókutatásnak kell megelőznie.

A létrehozott kategóriákat a felhasználók által beírt kulcsszavakra érdemes kialakítani, és egyben illeszkedniük kell a bennük szereplő termékekhez is. A főkategóriákhoz a főbb kulcsszavakat tartalmazó alkategóriákat érdemes társítani.

Melyek egy webshop szerkezetének legfontosabb elemei?

Kezdőlap: a cégnév, márkanév vagy egy általánosan leírt tevékenység

Termékkategória: a kereséshez kapcsolódó termékeket tartalmazó kategória aloldal

Termék oldal: egy adott terméknek szentelt aloldal

Tartalmi oldalak:

  • Blogbejegyzések
  • Vásárlással kapcsolatos információk, GYIK
  • Termékkel kapcsolatos szolgáltatások
  • Szolgáltatás oldalak – esetlegesen kapcsolódó szolgáltatások

2.  Minőségi tartalom

A tartalom az, ami leginkább megkülönbözteti a webshopot az interneten található egyéb, hasonló oldalaktól.

Mivel csak értékes tartalommal lehet eljutni a vásárló pénztárcájához, egy webshop sikere nagyban függ a tartalomtól. Végső soron a tartalom lesz az, amely cselekvésre készteti a látogatókat, és vásárlókat csinál belőlük.

Hiába gyönyörű egy weboldal, a tetszetős külső még nem garancia arra, hogy a keresési eredmények között is megtalálható legyen. Ahhoz, hogy webhely a keresőoldalak tetején jelenjen meg, először is a keresőmotoroknak tudniuk kell, hogy miről szól az oldal. E cél elérésének egyik legegyszerűbb módja a releváns és egyedi szövegek publikálása.

De miről is szóljanak a szövegek? Főképpen a weboldalt felkereső embereknek kell, hogy szóljanak. A Google szereti azokat az oldalakat, amelyek vonzó és hasznos tartalmat tartalmaznak a felhasználók számára. Ha számukra érdekes az oldalon talált információ, akkor a keresőmotorok is érdemesnek fogják találni a tartalmat a megjelenítésre és előkelő helyet szavaznak meg a számára.  

A hasznos tartalmak növelik a márka ismertséget is, és hozzájárulnak a cég imázsának építéséhez. Az értékes tartalom megteremtheti a felhasználók elköteleződését, mely visszatérő vásárlókat eredményezhet.

A jó tartalom felépítése egy olyan feladat, amely sok időt igényel, és minél többet szánsz rá, annál jobb minőséget érsz el, ami értéket visz az oldalba. A webshopon található tartalom elsősorban vásárlóközpontú legyen, minden esetben fókuszáljon az ő igényeire és keltse fel a figyelmét. A szövegeknek egyszerűnek és világosnak kell lennie, mely hatékony cselekvésre ösztönöz.

A weboldalak szövegeinek megírásakor nem szabad szem elől téveszteni, hogy az elsődleges célunk az értékesítés. Ezért ügyeljünk arra, hogy a potenciális ügyfélhez eljussanak azok legfontosabb információk, amelyeket a webhely böngészése által meg szeretne kapni. Vegyük figyelembe, hogy a szöveget olvasó személy valamilyen problémára, szükségletre keres megoldást az oldaladon, ezért erre kell választ, megoldást nyújtani.

Minőségi tartalom fontossága

3.  Az egyedi tartalom

A Google a tartalom minősége mellett annak egyediségét is figyelembe veszi ezért ügyelj arra, hogy az webshop oldalai egyediek legyenek, azaz ne egyezzenek más weboldalak tartalmával.

Egy webshop gyakran veszi át egy az egyben a termék leírásokat a gyártóktól. Ez azt eredményezi, hogy több áruházban is ugyanazok a szövegek jelennek meg az azonos termék oldalakon. Érdemes rászánni az időt és átírni, kiegészíteni a leírásokat, hogy elérjenek a gyártó által megadottól. Jó megoldás lehet ha valamilyen személyes egyéni tapasztalattal tudjuk kiegészíteni a leírást.

Szintén figyelni kell rá, hogy a webshopon belül se legyen ismétlődő tartalom. Gyakori eset, hogy egyik termék nagyon hasonlít a másikra, vagy annak egy kombinációja találkozhatunk a duplikált termékleírásokat eredményez. Ilyenkor a leírásokat a termékkombinációnak megfelelően meg kell változtatni, egyedivé kell tenni.

Az egyéni leírások készítése sajnos nagyon időigényes folyamat. Sok azonos termék, termékkombináció esetén jó megoldás lehet az azonos tartalomra kanonikus címkék elhelyezése is, mely kevesebb időráfordítással végezhető el. A kanonikus címke egy olyan HTML elem amely megadja az oldal preferált változatát, vagyis azt, hogy az adott oldal helyett melyik oldalt ajánljuk.

Egyedi tartalom a webáruházunkban

4.  A HTML címkék helyes kitöltése

Ahhoz, hogy a keresők megfelelően tudják értelmezni az egyes oldalakat, címkékkel kell ellátnunk azokat ezért a HTML-címke kitöltése nagyon fontos a keresőoptimalizálásban. A címkéket értelmezhetjük úgy is, mint a keresők számára elhelyezett útjelző táblákat. Lehetővé teszik az algoritmusok számára, hogy megértsék, mi található egy adott URL-en. Röviden tájékoztatnak az adott tartalomról, de nem csak a szövegek, de a képek esetében is. Ahhoz, hogy a címkéket jól töltsük ki először is tudnunk kell az adott oldal kulcsszavát, majd megfelelően kell azt elhelyezni a címkékben.

Melyek ezek a címkék? Tekintsük át röviden a webshop szempontjából legfontosabb címkéket:

  • A weboldal címe, vagyis a „title” ez az elem jelenik meg a keresési eredményekben, ezért a megfelelő szóválasztás befolyásolja, hogy mennyien kattintanak rá.  A title 50-60 karakter hosszú legyen mivel a Google csak a cím első 50-60 karakterét jeleníti meg. Törekedjünk arra, hogy „title” címke ne csak a kulcsszót, hanem a márkanevet is tartalmazza.

  • A weboldal meta leírása, mely azért különösen fontos elem, mert megjelenik a keresési találatok között, közvetlenül az oldal címe alatt. A helyesen megfogalmazott meta leírást nem kizárólag a keresőmotorok értékelik, hanem a felhasználók is, akik a meta leírást olvasva az adott oldalra kattinthatnak. Ügyeljünk, hogy a meta leírás 150-160 karakter hosszú legyen, az ennél hosszabb szöveget a kereső úgysem jelenítené meg.

  • A H tag-ek, az oldal főcíme és alcímei. Ezek a címkék már csak akkor jelennek meg a felhasználó számára, ha az oldalunkra kattint, de szerepük nagyon fontos abban, hogy az oldalon tartsa az olvasót, és megfelelően tagolja a szöveget. Alig akad olyan felhasználó, aki végigolvas elejétől a végéig egy teljes cikket. A legtöbben csak gyorsan átfutják a tartalmat a szemükkel, amíg meg rá nem találnak a számukra az érdekes részletekre.

Nem árt tudni, hogy egy webshop esetében a kategória oldalakon a terméknevek szerepelnek H2-ként. Éppen ezért ügyelni kell rá, hogy a terméknevek eltérőek legyenek, ugyanakkor tartalmazzák a szükséges kulcsszavakat. Ha például fűnyírókat árulunk egy adott kategória oldalon, akkor ne legyen minden termék neve az, hogy „fűnyíró”. Ehelyett használjuk a szinonimákat és a változásokat a termék neveknél, hogy a H2-k kellő mennyiségben tartalmazzák ezeket a szavakat.

  • Szintén fontos a képek alt text-nek beállítása is, melyet sokszor elfelejtenek a webáruház tulajdonosok. Az oldalon lévő képek leírásai a keresőrobotokat segítik a képek tartalmának értelmezésében, ráadásul, ha a kép címkéje megfelelően van kitöltve akkor az oldalon lévő képek önállóan is megjelenhetnek a képtalálatok között.
Külső linkek a webáruházon belül

5.  Külső linkek

A külső linkek más webhelyekről származó, az oldalunkra mutató hivatkozások. Mutathatnak a főoldalra vagy egy olyan aloldalra, amelyet a keresési eredmények listáján előkelő helyre szeretnénk helyezni. Ez egy nagyon fontos rangsorolási tényező, mivel a sok más webhelyről származó linket tartalmazó oldalak értékesebbek a Google szemében.

A Pingvin algoritmus bevezetése óta nem a linkek száma helyett elsősorban a minőségük számít. Ezért már nincs értelme sok linket szerezni kevésbé megbízható weboldalakról.

De mi számít értékes linknek?

Az értékes link 3 fő tulajdonsággal rendelkezik:

  • témában releváns tartalommal bíró oldalról érkezik
  • valódi látogatókkal rendelkező oldalról érkezik
  • természetesnek tűnik (szövegkörnyezet, horgonyszöveg)

Minőségi linknek számít a témában releváns tartalommal bíró valódi látogatókkal rendelkező webhelyekről származó hivatkozás.

Legjobb, ha link olyan helyen található, amelyet a webshop célcsoportját alkotó emberek látogatnak, és ha úgy van elhelyezve, hogy az ezek az emberek szívesen kattintsanak rá, így potenciális ügyfeleket is szerezhetünk.

A linképítés egy olyan folyamatos tevékenység melynek soha nincs vége. Még ha pillanatnyilag elegendőek is egy vágyott helyezéshez hosszabb távon folyamatosan bővülő hivatkozásokra van szükség a kívánt eredményhez.

#promobox-newsletter###

6.  Belső linkek

A weboldal belső linkjei, az egyes aloldalak összekapcsolásának rendje

hatással van a pozicionálásra, ezért nem szabad megfeledkezni az oldalon a belső linkek létrehozásáról sem. Ennek köszönhetően megmutatjuk a Google robotjainak, hogy melyik aloldalak a legfontosabbak, ugyanakkor tartalmi hierarchiát is kialakítunk, hogy a látogatók könnyebben navigálhassanak a weboldalon.

Ha jól használjuk a horgony szövegeket az oldal struktúra kialakításánál a navigációs rendszerünkben, jelezhetjük a keresőnek a számunkra fontos keresési kifejezéseket is.

Az oldalon böngésző felhasználó gyakran tétovázik, bizonytalan, hogy egy adott kategóriában melyik terméket válassza. Ha gyorsan talál egy belső linket hasonló cikkre vagy vásárlást segítő útmutatóra, akkor azt használja anélkül, hogy visszatérne a keresőbe. Az értékes tartalom kiemelése pozitív élményt teremt és vásárlásra csábít.

Az átgondolt belső linképítés növeli a tartalom keresési sebességet, minimalizálja a visszafordulási arányt, és kényelmessé teszi a webhely böngészését, azaz a felhasználó gyorsabban eljut az általa keresett termékhez vagy információhoz.

A jól átgondolt belső linkelési stratégia pozitív élmenyt nyújt a felhasználónak, ezáltal meghosszabbítja az webshopban töltött idejét. A keresési eredményekben is jobban rangsorolnak azok az oldalak, amelyeken a felhasználó több időt tölt el, vagyis amelyeket érdekesnek talál.

Amennyiben a webshop témájáról szóló szakmai blog is van, érdemes a cikkekből megfelelő kulcsszavakkal linkelni az érintett termék vagy kategória oldalait. Szintén jó módszer, ha a termékoldalon hasonló vagy ajánlott termékekre mutató hivatkozásokat helyezünk el, amelyeket például más vásárlók választottak.

7.  URL-címek

Az URL-ek az oldal egyedi címei, amelyek a böngésző keresési eredményeiben és címsorában jelennek meg. A helyes webhely cím nem csak jól hangzik, de könnyen megjegyezhető is. Ha beírja az URL címet a böngészőbe, vagy rákattint hivatkozásként a cikkben, akkor közvetlenül az oldalra vagy aloldalra kerül. A felhasználók könnyen kapcsolatba léphetnek egy szolgáltatással vagy termékkel, és a webshop visszatérő látogatójává válhat. Emellett befolyásolja az oldal helyét a keresőben is.

Az URL részei:

  • http protokoll vagy https biztonságos protokoll,
  • www - az internetes szolgáltatás neve (jelenleg nem kötelező a www előtag használata),
  • domain név (végső soron a cég, vagy a blog neve)
  • TLD (legfelső szintű domain), pl. hu, com,
  • aloldal cím része (pl. / aloldal-ajánlat-1)

Az aloldalak URL címe legyen rövid, és lehetőleg tartalmazza az adott oldal kulcsszavát. Ilyenek lehetnek például a termék nevét és esetleg a kategóriáját tartalmazó címek, vagy a termékkel kapcsolatos egyéb adatok.

Fontos, hogy minden URL alatt egyéni tartalom legyen, ezért nem minden URL-t kell indexelni.

Webáruház - URL linkek részei

8. Bővített keresési eredmények (rich snippet)

Adj meg minél több információt, adatot a termékekről! A keresőben a felhasználók figyelmének felhívása érdekében érdemes olyan elemeket kell alkalmazni, amelyek növelik a találatok információs értékét. Vonzóbbá teszik a webhelyére mutató hivatkozást, és még ha nem is az első helyen van, akkor is felkelti a figyelmet és nagyobb átkattintást eredményezhet.

Egy adott keresési eredményre kattintva például megmutatja annak árát, és tájékoztathatja, hogy a termék raktáron van-e.

A bővített találatok segíthetik a felhasználót jól dönteni. Tartalmazhatják továbbá a termék értékeléseket (pl. csillagok formájában), a vélemények számáról és egyéb fontos szempontokról is információt adnak.

Összefoglalva: a bővített kivonatok használata növelheti a keresési eredmények vonzerejét, és magasabb átkattintási arányt eredményezhet az üzletbe vezető linkeknél. SEO szempontból a Google szerint bővített keresése eredmények használata önmagában még nem növeli annak esélyét, hogy előrébb kerüljön a keresési eredmények között azonban közvetve segíthetik a keresőoptimalizálást.

9. Weboldal sebessége

A felhasználó betérése az áruházba csak az első lépés a sikerhez. Ezután a konverzió, a vásárlás a kívánt cél. Ahhoz, hogy minden a várakozásnak megfelelően működjön, a felhasználónak az oldalon kell maradnia és kivárni, míg a kért oldalak betöltődnek. Hogy mennyit kell várnia nagyban mértékben függ az oldal betöltési sebességétől is. Az oldal betöltési sebessége nem csak a felhasználói élményt befolyásolja de a keresőrobotok is számításba veszik. A szerkezetet, a tartalmat és az optimalizált képeket úgy kell kialakítani, hogy az egész a legrövidebb betöltési időt biztosítsa számunkra.

A webshop betöltési sebességét a GT Metrix vagy a a Google Speed ​​​​Insights eszközökkel is ellenőrizhetjük és visszajelzést, javaslatot kaphatunk a javasolt módosításokról. A javaslatok között több nehezebben kivitelezhető is akad, de nem kell megijedni, a sebességet gyorsan lehet javítani a képek méretének optimalizálásával vagy gyorsítótár használatával is.

A webáruház sebessége

10. Indexelés és oldaltérkép

A Google Search Console (régi nevén Google Webmester eszközök) felületén elhelyezett megfelelő szerkezetű XML webhelytérkép megkönnyíti a robotok feltérképezését valamint az egyes oldalak indexelését.

Kevés oldallal rendelkező weboldalaknál ez nem igazán számít, de a több ezer oldalas webáruházaknál nagyon fontos szerepe van. Az oldalak folyamatosan változhatnak, frissülhetnek, amit a webhelytérképnek tükröznie kell.

Webáruház oldalainak indexelése

SEO szempontból nincs szükség az online áruház minden oldalának indexelésére. Nem szoktuk indexelni például a következő oldalakat:

  • Adatvédelmi szabályzat
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználói fiókkal és rendeléssel kapcsolatos oldalak

Az ilyen aloldalakat a noindex, follow paraméterrel kell ellátni, hogy a keresőrobotok ne vegyék figyelembe az indexelési folyamat során.

Arról már beszéltünk, hogy minden URL alatt egyedi tartalomnak kell lennie. Ezt nem is olyan nehéz létrehozni egy tartalmi oldal, például egy blog esetében. Webshop esetében az alábbi szempontok miatta jelenthetnek problémát a termékoldalak:

  • Nagyon hasonló termék oldalak
  • Folyamatosan változó termékek
  • Termékkombinációk sokasága

Termékoldalak indexelése

Ha sok hasonló termék leírása is megegyezik, akkor nagyon nehéz egyéni tartalmat elhelyezni. Ilyen esetben a canonical címke vagy a noindex címke elhelyezése lehet megfelelő megoldás.

A folyamatosan változó, cserélődő termékek azért jelentenek problémát, mert a megszűnt termékek helyén 404-es oldal keletkezik. Ügyeljünk rá, hogy a megszűnt oldalakat 301-es átirányításokkal kell kezeljük az aktuális, releváns oldalra.

A sok termékkel rendelkező weboldalon a választás könnyítésére szűrőt helyezünk el, mely a termékeket meghatározott szempontok szerint képes szűrni, csoportosítani. A beállításnál figyeljünk, hogy a szűrő által generált URL-ek ne legyenek indexelve, mivel ez nagyon sok azonos tartalmú URL-hez vezet, mely tönkre teheti a webshopunk pozícióit.

Kategória oldalak indexelése

Egy webáruház esetében a kategória oldalak jelentik a pozicionálás alapját, érdemes tehát ügyelni rá, hogy indexelve legyenek. Ugyanakkor a sok termék miatt a kategóriák sokszor több nagyon hasonló oldalból állnak. A kategória második és további oldalait érdemes a rel = "prev" és rel = "next" címkékkel ellátni, amelyek megmondják a Google-nak az oldalszámozási oldalak sorrendjét. Ennek köszönhetően egy adott kategória esetében az oldal erőssége és a kapott linkek ereje a kategória első oldalán fog összpontosulni.

Konklúzió

A fenti feladatok időigényesek ugyan és folyamatos jelenlétet követelnek, de a befektetett munka sokszorosan megtérülhet a webshop bevételeinek növekedésével.

#promobox# Ha úgy érzed, elakadtál SEO-beállításaiddal, fordulj bátran a Selector Digitális Marketing Ügynökség csapatához!##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Tippek a minőségi mutató javítására
PPC kampánykezelés
Tippek a minőségi mutató javítására
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
PPC kampánykezelés
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
A CPC Jelentése
Keresőoptimalizálás (SEO)
A CPC Jelentése
Így töltjük meg organikusan a nőgyógyászati szakrendelőket - L33 Medical esettanulmány
Keresőoptimalizálás (SEO)
Így töltjük meg organikusan a nőgyógyászati szakrendelőket - L33 Medical esettanulmány
16 tartalommarketing hiba, ami miatt nem működik
Hatékonyság
16 tartalommarketing hiba, ami miatt nem működik
A weboldal készítés szabályai
Webfejlesztés
A weboldal készítés szabályai
Instagram Reels vs. TikTok - melyik videos platformot használjam?
Közösségi média menedzsment
Instagram Reels vs. TikTok - melyik videos platformot használjam?
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Design
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Ügynökség
Marketing ügynökség árak és árazási modellek
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
PPC kampánykezelés
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
Webfejlesztés
Saját vagy bérelt webáruház, melyiket válasszam?
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
PPC kampánykezelés
PPC hirdetési lehetőségek a TikTok felületén
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
PPC kampánykezelés
Facebook perszónaépítés a gyakorlatban
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
PPC kampánykezelés
A legjobb Google Ads kampánytípusok webáruházaknak
 Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!
Keresőoptimalizálás (SEO)
Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!