Keresőoptimalizálás (SEO)

Helyettesítheti a ChatGPT a szövegírókat?

Írta:
Csenge
Olvasási idő:
6
perc

A ChatGPT köztudatba robbanása óta szinte mindenki erről beszél. Használata tartalomgenerálásban már rég túllépett a marketing szakértők jóslatain. De nézzük csak, mennyire teljesít várakozásokon felül, meddig terjednek jelenleg a határai, és mire használhatja a munkájához például egy szövegíró!

Szövegírás gombnyomásra

Az AI megjelenésekor mint sokan mások a marketing területén, én is szívesen kísérletezgettem a ChatGPT-vel, hasonló technikai katarzist átélve, mint háziasszonyok a hatvanas évekbeli porszívó reklámokon… Kíváncsi voltam, mire képes, és vajon meddig korlátozódnak a képességei, így jó pár kérdést feltettem neki különböző témákról, például ezt is:

A ChatGPT gombnyomásra ad értelmes, logikusan felépített válaszokat.

A feltett kérdés ebben az esetben nem kívánt különösebb szakmai ismereteket. A válasz releváns és egyértelmű, és nagy megkönnyebbülésemre mentes a felesleges körítéstől. A szöveg közel hibátlanul van megírva (“fontolj meg olyan cipőt…”), és alapvetően nem hordoz téves információt, ami összességében máris nagy szó.  

Viszont, ahogyan a példából is látszik, hiányzik a vélemény vagy álláspont képviselete, a szöveg mögötti személy, aki nem tévedhetetlen ugyan, de életszerűvé teszi a mondandót: egy igazi szövegíró.

Megkérhetjük ugyan az AI-t, hogy barátságos, hivatalos vagy épp vicces stílusban írjon szöveget, az eredmény mégis mesterkéltnek érződik, és legtöbbször további szerkesztést kíván: 

A ChatGPT többféle stílusban is tud írni, de az eredmény többnyire messze áll az ember alkotta szövegektől.

Mire képes a ChatGPT kreatív szövegírói szemmel?

#m1-y#A szövegíró valójában nem kevés dologra vállalkozik. Lássuk csak, mihez is kell értenie pontosan?##

  • Elsősorban kiváló íráskészséggel és nyelvi érzékkel kell bírnia, hogy a szövegei érthetőek, koherensek és vonzóak legyenek a célközönség számára. Nem árt némi kreativitás is, hogy új és eredeti ötletekkel álljon elő. 
  • Természetesen képesnek kell lennie az információk kutatására és gyűjtésére, melyeket fejlett kritikai gondolkodással értelmez és közvetít olvasói számára.
  • Ugyanakkor némi empátia sem árt, mivel a szövegírónak tudnia kell, hogyan hatnak szavai az olvasóra. 

Még ezen képességekkel felvértezve is, munkája során sokszor csak ül és agyal, hogy hogyan töltse fel értelmes szöveggel az üres lapot. A szövegek megalkotásán kívül, az információgyűjtés, a forráskeresés az egyik leginkább időigényes feladat. A ChatGPT segítségével azonban a szövegíró könnyedén gyűjthet információt, formálhatja újra a tartalmat vagy kereshet inspirációt, ami növeli a produktivitást és a kreativitást a munkában. 

Ha megkérjük a ChatGPT-t, hogy egy adott témáról írjon szöveget, akkor először is ámulatba ejt, hogy milyen rövid idő alatt ”gyártja” le a témáról szóló bekezdéseket, méghozzá szépen, logikai sorrendben. Az olykor hibás tartalmi elemek ellenére a szövegek mindig következetesek, logikus felépítésűek és magyar nyelven is többnyire érthetően íródnak, ami máris hatalmas segítséget jelent.

Összességében tehát számos ponton segítheti a kreatív szövegírást, legfőképp a kutatást és az informácók logikus elrendezését. Sok esetben elég lehet a szöveg áttekintése, tartalmi és stílusbeli javítása, és már közzé is lehet tenni, rengeteg munkát megspórolva ezzel a szövegírónak.

Mennyire használható az AI a SEO szempontú szövegíráshoz?

Arra is megkérhetjük a mesterséges intelligenciát, hogy egy adott kulcsszóra építve alkosson szöveget. De vajon mennyire állja meg az így kapott szöveg a helyét SEO szempontból? 

Saját tapasztalataim alapján, a tartalmi elemek vizsgálatától eltekintve, a kapott szövegben túl gyakran és szinte gépiesen ismételgeti az adott kulcsszót, és nem igazán használja a szó szinonimáit a mondatokban. 

Ennek ellenére az AI által gyártott szövegek a megfelelő környezetben keresőoptimalizálási (SEO) szempontból is remekül működhetnek, és rövidebb részek, címkék megírásában is képes a rendszer használható segítséget nyújtani.  Ami az AI által előállított tartalmak Google általi esélyeit illeti, a Google jelenlegi álláspontja szerint a tartalmat elsősorban annak hasznossága szerint értékeli, nem pedig az előállítás módja szerint. Ez persze még változhat a jövőben.

Hol húzódnak a ChatGPT határai?

Minden bizonnyal az AI lehet az írógép jövője, ugyanakkor szegény Gutenberg forogna a sírjában, ha látná, hogy a nyomtatott szöveg ereje és hitelessége hova fajul napjainkban. Mégis egyre inkább megvalósulni látszik a vízió, amit annakidején megálmodott, hogy az írott információk széles tárháza legyen bárki számára elérhető. 

A ChatGPT ugyanis egyszerű kérdés-felelet formátumban bárkinek választ ad, gyorsan kielégítve a tudásszomjat, és ami különösen megörvendeztet minket, hogy meglepően jól ír magyarul is. 

Ennek ellenére a használat során gyorsan feltárulnak a korlátai. Lássuk, melyek ezek!

Tudása most (2023-ban) csak csak 2021-ig terjed 

Jelenleg a rendszer  egyik legnagyobb hiányossága, - noha valószínűleg ezen lehet majd a legkönnyebben segíteni is, - hogy minden tudása 2021-ig korlátozódik, ezt követően már nem rendelkezik ismeretekkel, ahogyan erre folyamatosan fel is hívja a figyelmünket:

"Az ismereteim 2021-ig frissültek, így néhány dolog, ami azóta történt, elavult lehet, vagy hiányozhat belőlem. Mindent megteszek, hogy pontos és friss válaszokat adjak, de néhány infó lehet, hogy nem stimmel vagy elavult. A legfrissebb hírekért mindig jó, ha valami megbízható forrásból nézel utána."

Téves információkat közöl

Mivel az AI tudása az online fellelhető anyagokon, információkon alapul, válaszai nem minden esetben helyesek. Különösen igaz ez, ha egy kicsit konkrétabb, vagy némi szakértelmet követelő témáról van szó. Mindnyájan tudjuk, hogy a weben nagyon sok minden megtalálható, aminek nincs valós alapja, az AI pedig nem képes arra, hogy elbírálja egy adott szöveg hitelességét. Szövegei általánosan elfogadott állításokat tartalmaznak.  Ami viszont nagyon hasznos, hogy nem vezérli különösebb érdek, így pártatlan megállapításokat tud tenni. 

Többnyire teljesen személytelen 

Az AI nem képes érzelmeket, finom nyelvi árnyalatokat és kulturális hivatkozásokat értelmezni úgy, ahogy a legtöbb ember, ezáltal nem igazán érti a humort és a cinizmust sem. 

Szerencsére nincs saját véleménye, érdeke vagy önálló gondolata sem, így teljesen semleges és személytelen tud maradni. Egyrészről kissé ijesztő és messzire vivő gondolat lehet az, amikor az AI-nak saját véleménye, gondolata ébred - másrészt éppen ezért tud megmaradni a szövegírók kezében egyik legnagyobb erejük:, a személyes vélemény, illetve a véleményformálásban annyira meghatározó emberi és érzelmi oldal.  

A mesterséges intelligencia helyettesítheti-e a szövegírókat?

Először is lássuk csak röviden, melyek a legfőbb különbségek az AI és egy szövegíró között: 

Különbségek az AI és egy szövegíró között.

A ChatGPT egy automatikus szöveg generáló eszköz, míg a szövegíró az a személy, aki professzionálisan ír tartalmat, ehhez szüksége van kiváló fogalmazási és nyelvi ismeretekre és az sem árt, ha ért valamit a témához is, amiről ír. 

Az AI szinte felfoghatatlanul hatalmas tudásanyaggal rendelkezik, míg a szövegíró memóriája véges - nagy bajban is lenne, ha mindenre a saját ismeretei alapján kellene megválaszolnia. Ugyanakkor rendelkezik egy nagyon fontos dologgal, amivel az AI nem: vannak érzelmei, emlékei, és képes emberi szemszögből értelmezni a dolgokat.

Képes gyorsan generálni rövid, egyszerű szövegeket, amelyek alkalmasak lehetnek bizonyos célokra így képes lehet átvenni a webes szövegírás bizonyos feladatait a jövőben. Szuper dolog, ha mindig kéznél van egy kis segítség a szövegek megírásához, ráadásul a modell gyorsan képes koncepciók, címek, bevezetők vagy akár teljes tartalmak generálására, így minimalizálva az írási blokkok kitöltésével keletkezett időveszteségeket. 

Jól jöhet az AI akkor is amikor egyszerű és általános szövegeket vagy bejegyzéseket, esetleg termékleírásokat kell létrehozni amikor címek és metacímkék generálása, vagy szöveg vázlatok vagy automatikus összefoglalók készítés a feladat. 

A ChatGPT a szövegíró kezében olyan lehet mint egy mindig rendelkezésre álló, megbízható, ám bizonyos szempontból roppant korlátolt asszisztens, akinek nincs munkaideje, nem betegszik meg és sosem megy szabadságra, csak megfelelően kell irányítani és ellenőrizni. Végső soron ez már elég jól hangzik, nem?

Az ChatGPT  tehát semmiképpen sem helyettesítheti teljes mértékben a szövegírók által végzett minőségi tartalom készítési munkát. A valós tartalmat, véleményt hordozó szakértői cikkek, összetett tartalmak létrehozása, vagy a konkrét elemzések még mindig emberi kreativitást igényelnek. Ugyanakkor a megfelelő irányítással és ellenőrzéssel remek segítség lehet a szövegírónak a mindennapokban, amivel időt takaríthat meg, és több energiát tud fordítani azokra a feladatokra, ahol az emberi tényezőre is szükség van.

#promobox#Nem szeretnéd a ChatGPT-re bízni honlapod vagy közösségi platformjaid szövegét, de Te sem akarsz órákat tölteni vele?##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

 A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Keresőoptimalizálás (SEO)
A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Keresőoptimalizálás (SEO)
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Keresőoptimalizálás (SEO)
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Közösségi média menedzsment
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Ügynökség
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Hatékonyság
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Minden, amit a Google büntetésekről tudni érdemes
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google büntetésekről tudni érdemes
A legfontosabb digitális marketing trendek 2024-ben - a Chat GPT szerint
Tudástár
A legfontosabb digitális marketing trendek 2024-ben - a Chat GPT szerint
A hírlevél készítés szabályai - így küldj hírlevelet!
Közösségi média menedzsment
A hírlevél készítés szabályai - így küldj hírlevelet!
Nem az évvége a kiemelt szezonod? Erre figyelj hirdetési büdzséd kezelésekor!
PPC kampánykezelés
Nem az évvége a kiemelt szezonod? Erre figyelj hirdetési büdzséd kezelésekor!
Így helyezz el Facebook pixel, Google Analytics és Google Tag Manager követőkódot WordPress oldaladon
Webanalitika
Így helyezz el Facebook pixel, Google Analytics és Google Tag Manager követőkódot WordPress oldaladon
YouTube Shorts SEO: minden, amit tudnod kell!
Keresőoptimalizálás (SEO)
YouTube Shorts SEO: minden, amit tudnod kell!
A hatékony ClickUp workspace kialakítása: tervezéstől a bevezetésig
Hatékonyság
A hatékony ClickUp workspace kialakítása: tervezéstől a bevezetésig