Mit jelenthet a KATA távozása a marketing szakmából? Kik lesznek a legnagyobb vesztesek, és kik profitálhatnak a legtöbbet az új helyzetből? Hogyan hat majd az új adózási környezet a marketing ügynökségek piacára, szolgáltatásaira és árképzésére? Ha Téged is foglalkoztatnak ezek a kérdések, tarts velünk!
A kérdésköröket a piaci szereplők szempontjából igyekszünk körüljárni, így megvizsgáljuk a közvetlenül érintett KATA-s vállalkozók, a marketing ügynökségek, valamint a megrendelők, azaz Ügyfelek oldaláról. Minden piaci szegmens esetén kitérünk a változások várható negatív hatása mellett a pozitívra is (igen, az is van!). A cikkben leírtak véleményt tükröznek, így mivel jóslással nem foglalkozunk, legfeljebb valószínűségeket rendelhetnénk ezek jövőbeni bekövetkezéséhez. Ehelyett azonban inkább rátok bízzuk ezek megítélését. Mi így látjuk a piacon várható trendeket és folyamatokat.
Szabadúszók, digitális nomádok, alvállalkozók
Kezdjük is a leginkább érintett szereplőkkel, akik eddig a kisadózó vállalkozások tételes adóját választották a marketing szakma valamely területén. A teljesség igénye nélkül ide tartoztak a virtuális asszisztensek, szövegírók, grafikusok, közösségi tartalomgyártók, programozók, marketing-tanácsadók, SEO-szakértők, kampánymenedzserek és még hosszan sorolhatnánk. Mind-mind olyan tevékenységek, amelyek eddig részmunkaidőben, mellékállásban is elvégezhetők voltak. Sokan dolgoztak be több ügynökségnek, amely mellett saját ügyfeleiket is kiszolgálták, de voltak, akik eleve szabadúszóként jobban fizető, projekt alapú megbízásokra álltak rá.
Az alacsony adóteher lehetővé tette, hogy bárki, kvázi kockázatmentesen kipróbálhassa magát vállalkozóként, miközben még diákéveit taposta, vagy éppen gyermekvállalást követően szeretett volna részmunkaidősként visszatérni a munkaerőpiacra úgy, hogy annak családja se lássa kárát. További előnyt jelentett, hogy az online marketinghez kapcsolódó feladatok többsége otthonról, rugalmas időbeosztásban elvégezhető.
#m1-y#TIPP: NEM KELL FELTÉTLENÜL LEMONDANOD a SAJÁT VÁLLALKOZÁSOD NYÚJTOTTA RUGALMASSÁGRÓL, SZABADSÁGRÓL ÉS KÉNYELEMRŐL, HA EDDIG KATÁSKÉNT DOLGOZTÁL.##
Egyéni vállalkozóként továbbra is megteremtheted ezeket a körülményeket, csak ahhoz, hogy kigazdálkodhasd a magasabb adóterheket, tudatosabban tervezett és magasabb bevételekre lesz szükséged. Ehhez valószínűleg jobban fizető megbízások után kell nézned és / vagy árat is kell majd emelned.. Becsléseink szerint átlagosan 20-30%-os áremelésre biztosan szükséged lesz, ha ugyanannyi munkával szeretnél a korábban már megszokott, nettó jövedelemre szert tenni. (Mindenki helyzete kicsit más, ezért a pontos számokról mindenképpen tájékozódj hozzáértő könyvelőtől.) Ezt először biztosan furcsállják majd meglévő ügyfeleid, de idővel kénytelenek lesznek tudomásul venni, hogy megnőttek a marketingesek költségei: néhány hónap elteltével szembesülnek majd vele, hogy más, hozzád hasonló vállalkozó sem fog már tudni nekik dolgozni a korábban megszokott áron.
Ha most készülsz egyéni vállalkozóként a marketing valamely területére szakosodni, biztosan több tartalékra és jobban átgondolt üzleti tervre lesz szükséged, miközben nagyobb kockázatot is szükséges vállalnod a magasabb működési költségek (értsd: adóterhek) miatt.
Ha a kiszámíthatóság és stabilitás fontos Számodra, akkor egy hagyományos munkavállalói konstrukció valószínűleg felértékelődhet a szemedben a közeljövőben. Ebben az esetben viszont könnyen előfordulhat, hogy a megnövekedett munkaerőpiaci kínálat miatt, a fix havi jövedelemért és fizetett szabadnapokért cserébe alacsonyabb nettó fizetéssel kell majd beérned. Ha így döntesz, akkor viszont búcsút inthetsz a könyvelődnek, és az iparűzési adót sem kell utalnod ezentúl.
Marketing ügynökségek
Az egyik legérdekesebb kérdés, hogyan hat majd a KATA megszüntetése a marketing ügynökségek által nyújtott szolgáltatások körére, minőségére és árazására, vagy éppen a piaci szereplők számára. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy ez a mi véleményünk, amely nem feltétlenül egyezik meg a más ügynökségek által képviselt nézetekkel.
Azon ügynökségek, amelyek KATA-s alvállalkozóktól vettek igénybe szolgáltatásokat, kiszerveztek szakértői feladatokat, mindenképpen működési költségeik növekedésével számolhatnak. Ennek mértéke nyilván attól függ, milyen arányt alakítottak ki az állandó csapattagok és a külsősök között. A tevékenység jellegéből fakadóan - bizonyos szakértelemre, kapacitásra nincs állandó jelleggel szükség - így bármely ügynökség közreműködői között találhatunk KATA-s alvállalkozókat, a kérdés csak ennek mértéke, a megbízások gyakorisága és volumene, tehát valamilyen mértékben ez szinte minden piaci szereplőt érint. Ha közvetlenül nem is volt egy marketing ügynökség alvállalkozói között KATA-s vállalkozó, mert mondjuk bizonyos feladatokat egy partner ügynökségre bízott, simán lehet, hogy ő dolgozott KATA-sokkal, így ennek hatása most közvetetten érvényesülhet.
Full-service marketing ügynökségek maradnak?
Az online és digitális marketing ügynökségek közti különbségről ebben a cikkünkben már írtunk. Most a nyújtott szolgáltatásportfolió alapján nézzük meg, hogy inkább a specialista vagy generalista ügynökségekre lehetnek a mostani változások nagyobb hatással.
#m1-p#A SZOLGÁLTATÁSPORTFOLIÓK SZŰKÜLÉSÉRE ÉS NAGYOBB FOKÚ SPECIALIZÁCIÓJÁRA SZÁMÍTUNK AZ ÜGYNÖKSÉGI PIACON.##
Míg eddig jobban kezelhető volt a megbízások mennyiségének ingadozása és sokszínűsége a projekt alapon szerződött szakértők bevonásával, addig ennek menedzselése a jövőben nagyobb kihívásokat tartogat. Az ügynökségeknek el kell dönteniük, hogy melyek lesznek a jövőben azok a marketing szolgáltatások, amelyeket hatékonyan, állandó belső csapattal tudnak ellátni, és melyek azok, amelyeket drágábban tudnak csak kiszolgálni, alvállalkozók bevonásával.
Ennek hatására meglátásunk szerint elindulhat egyfajta specializáció és a full-service range szűkülése, amely során az ügynökségek azokra a területekre fókuszálnak jobban, amelyek kiszolgálása hatékonyabban megoldható házon belül.
Természetesen dönthet egy marketing ügynökség úgy is, hogy házon belülre hoz bizonyos kompetenciákat, de feltehetően kifizetődőbb lesz számára, hogy a külsős szakértők magasabb díjazását kifizesse, legfeljebb ritkábban veszi őket igénybe.
#promobox-newsletter###
A KATA megszüntetése azoknak a nagyobb, tőkeerősebb ügynökségeknek kedvez leginkább, akik a klasszikus munkaszerződések keretében foglalkoztatták eddig is alkalmazottaikat. Működési költségeik közvetlenül nem nőnek, ezért áremelésre sem kényszerülnek, így felszívhatják a piacról azokat a Megrendelőket, amelyek jelenlegi ügynökségük áremelését nem hajlandók elfogadni, ezért a magasabb árszinten más alternatívákat keresnek. Amennyiben ez a folyamat érvényesül, úgy az piaci koncentrációhoz vezethet, amelyből a nagyobb ügynökségek még inkább megerősödve kerülhetnek ki.
Mi lesz veletek, “egyszemélyes” ügynökségek?
A legnagyobb kihívások elé azok a párfős ügynökségek néznek, amelyek eddigi üzleti modelljüket a KATA-s alvállalkozókkal való költséghatékony együttműködésre alapozták. A tetszetős honlapok mögött sok esetben találhatunk egy-két olyan jó rábeszélő képességgel rendelkező frontembert, aki kvázi “behozza” a megbízásokat, majd azokat kiszervezi a már kialakított kapcsolati hálóján keresztül külsős alvállalkozók számára. A KATA-kitettség miatt az ő esetükben lesz a legjelentősebb a költségnövekedés, ha a meglévő működési modelljüket szeretnék megőrizni. Természetesen dönthetnek úgy is, hogy az eddig szabadúszóként összedolgozók közös céget alapítanak, és szorosabb együttműködésben folytatják a közös munkát.
Mekkora áremelkedés jöhet a marketing szolgáltatások piacán?
A KATA-kitettség a kizárólag bejelentett munkavállalókkal rendelkező ügynökségeket fogja a legkevésbé érinteni. Az ő esetükben legfeljebb a közvetett hatás érvényesül majd: azon eseti jelleggel felmerülő feladatok ellátásának költsége emelkedik meg, amelyekre külsős szakértőket szerződtettek projekt alapon. Az új adókörnyezet nyertesei elsősorban ők lehetnek: eddig úgy érezhették, hogy egy nem fair versenyben ők kénytelenek magasabb áron adni szolgáltatásaikat, hogy a magasabb adóterheket meg tudják fizetni.
A másik oldalon a magasabb KATA-kitettséggel rendelkező, működési modelljüket a mozgósítható alvállalkozók körére építő ügynökségek állnak, akik ahhoz, hogy ugyanazt a szolgáltatási kört és minőségi szintet nyújthassák, jelentős áremelésre kényszerülnek.
#m1-p# A PIAC EGÉSZÉT TEKINTVE, A KÖVETKEZŐ 1 ÉVBEN AZ ÜGYNÖKSÉGI DÍJAK 25-50%-OS NÖVEKEDÉSÉRE SZÁMÍTUNK.##
A jelenlegi inflációs környezetben nehéz megjósolni, hogy a KATA megszüntetése milyen árnövekedést indukál majd a piacon. A legkevésbé érintett ügynökségek éves szinten beérhetik 15-25%-os, kvázi inflációkövető áremeléssel, míg a magasabb KATA-kitettséggel rendelkezők akár 60-80%-kal is növelhetik áraikat. A hatás a meglévő ügyfélkör esetén késleltetve, az új megbízások esetén viszont hamarabb jelentkezhet.
Ügyfelek, megbízók
A KATA megszüntetése eltérően érintheti a megrendelői oldalt is attól függően, hogy beszállítói köre mennyire érintett a változásokban. A többfős belső marketingcsapattal rendelkező, a marketingfeladatok nagyobb részét házon belül tartó vállalatok számára feltehetően kevésbé lesznek érzékelhetők a változások. Megrendelői oldalon ők elsősorban olyan nagyobb ügynökségekkel dolgoznak együtt, amelyek szintén jelentős belső munkaerő állománnyal rendelkeznek, így csapattagjaik között is kevesebb számú projekt alapon “foglalkoztatott” munkatársat találhatunk.
Az új adókörnyezet a kisebb webshopokat, induló vállalkozásokat és KKV-kat hozhatja nehezebb helyzetbe, akik a költséghatékonyságot felismerve belső munkavállaló foglalkoztatása helyett eddig kiszervezték az online marketinggel kapcsolatos feladatokat. A kisebb cégek, mikrovállalkozások tették ezt azért is, mert nem is volt annyi feladat, amellyel akár egy részmunkaidőt is ki tudtak volna tölteni. Számukra most szűkülnek a költségkímélő megoldások, mivel a szabadúszó szakértők is kénytelenek lesznek áraikat az új adóterhek figyelembevételével meghatározni.
#m1-y#A KATA MEGSZÜNTETÉSÉNEK LEGNAGYOBB VESZTESEI MEGRENDELŐI OLDALON A MIKRO- ÉS KISVÁLLALKOZÁSOK LEHETNEK, AKIK A JÖVŐBEN MAGASABB ÁRON JUTHATNAK CSAK HOZZÁ A SZOLGÁLTATÁSOKHOZ.##
Természetesen a változásoknak pozitív hatásai is lehetnek ügyféloldalon, hiszen a nagyobb verseny egyfajta piaci tisztuláshoz és az elérhető szolgáltatások minőségének javulásához vezethet. A megrendelők ugyanakkora büdzséből több lehetséges beszállító közül választhatnak majd, azonban a korábban megszokottnál magasabb árszinten. Ennek mértéke ügyfélszegmensek szerint is eltérő lehet, a tényleges árakat a kereslet-kínálat alakulása fogja meghatározni.
Szabadúszót vagy ügynökséget bízzak meg ezentúl?
Korábbi a cikkünkben már írtunk arról, hogy milyen előnyökkel jár, ha egy online marketing ügynökséggel dolgozol, azonban most talán még aktuálisabb a kérdés, hiszen sok szabadúszónak is döntenie kell, hogy folytatja-e vállalkozását, vagy “beül” munkavállalóként egy ügynökséghez, ezért arra számítunk, hogy itt is egyfajta piaci koncentráció indulhat meg az ügynökségek irányába.
Jó hír az ügyfelek részére, hogy a marketing ügynökségekkel való együttműködés az egyéni szabadúszókhoz, külsős szakértőkhöz képest számos előnnyel járhat, amelyek közül néhányat most is kiemelnénk:
- jobban számonkérhető, nem bújhat ki a felelősség alól (pl.: vállalt feladatok, kitűzött célok, határidők, büdzsékezelés felelőssége);
- elérhető: nem szalad el, nincs olyan, hogy "nincs kedvünk, vagy ötletünk, nem vesszük fel a telefont";
- rendelkezésre állás, helyettesítés a kapcsolattartó betegsége, szabadsága alatt is megoldott, a teljesítésért egy cég vállal felelősséget;
- ügynökségnél egy szakértő csapat áll rendelkezésedre, mindenkinek megvan a saját szakterülete (nem lehet valaki mindenben szakértő);
- egy ügynökségtől komplexebb, több területre kiterjedő online marketing szolgáltatásokat vehetsz igénybe, a webfejlesztéstől a kampánykezelésig;
- határidő: a csapatmunkának köszönhetően egy komplexebb feladat elvégzése gyorsabban is megoldható;
- az ügynökségek nem projekt alapú együttműködésre, hanem elsősorban hosszútávú üzleti kapcsolat felépítésére törekednek;
- a megbízás lejárta után egy cég később is nagyobb eséllyel elérhető marad (pl.: garanciális szolgáltatások nyújtása, üzleti titok megőrzése stb.).
Az előnyök természetesen magasabb ügynökségi árakkal is járnak, hiszen egy marketing ügynökség fenntartásához hozzátartozik a csapat menedzselése, koordinálása, munkájuk ellenőrzése, a kollégák folyamatos képzése, a professzionális működést biztosító szoftverek licencköltsége, az iroda fenntartása, eszközök amortizációja stb., amelyeket mind ki kell gazdálkodnia.
Legtöbbször az elvégzendő feladatok komplexitása, határideje, vállalási ára, a büdzsé mérete, a referenciák és az Ügyfél egyéni preferenciája dönti majd el, hogy végül egy szabadúszónak vagy egy ügynökségnek szavaz bizalmat.
#promobox#Online marketing ügynökséget keresel? Jó helyen jársz!##