Webfejlesztés

Mitől függ a weboldalkészítés ára?

Írta:
Ági
Olvasási idő:
4
perc

Mik azok az időben és térben jelentkező költségek, amelyekre számítanod kell weboldalad készítése során, hogy ne érjen meglepetés?

Ha már megfogalmazódott benned, milyen weboldalt szeretnél - azaz tudod, mi a célod az oldallal, kihez akarsz eljutni, milyen üzenetet akarsz közvetíteni, illetve mi mindenre legyen képes a weboldalad -, akkor egy átfogó webfejlesztés brief után kezdődhet is a munka.

De ne szaladjunk ennyire előre: mielőtt belevágnál a webfejlesztésbe egyedül vagy egy webfejlesztő segítségével, fontos, hogy tisztában légy a felmerülő költségek időpontjával és várható mértékével, hiszen ezek már a döntéshozatalban kardinális szerepet játszanak.

Lássuk az egyes állomásokat és az ott felmerülő költségeket részletesen!

Mitől függ a weboldal készítés ára?

Tervezés  - Kezdjük a funkciókkal!

Már az ötletelésnél fontos szem előtt tartanod, hogy milyen standard szabályoknak érdemes megfelelnie az oldaladnak, attól függetlenül, mi a  célod vele.

Az alapvető funkciókat követik az oldalspecifikus tervek. Ha például a céged, vállalkozásod bemutatkozó oldalát szeretnéd elkészíttetni, akkor egy egyszerűbb weboldal is megfelelő lehet, ahol körülbelül 4-5 aloldal található (pl. főoldal, bemutatkozás, kapcsolat, galéria, stb.). Ez akár egy ingyenes (pl. WordPress, Drupal, stb.) CMS tartalomkezelő rendszer segítségével is könnyen elkészíthető, nem igényel programozási feladatokat. Elérhetőek olyan fizetős megoldások is, mint pl. a Webflow, vagy a Wix, ahol komplett szolgáltatást kapunk: az éves díjban már minden költség benne van (tárhely, domain, karbantartás, stb.), ami azért egy picit magasabb összeg, mintha CMS tartalomkezelőt használnánk. Ezeken a platformokon egy vizuális építő segítségével mi magunk építhetjük meg weboldalunkat (drag & drop módszerrel).

Ha azonban speciális funkciókat szeretnél működtetni a weboldaladon - például regisztrálókat szeretnél gyűjteni, vagy tagsági rendszert létrehozni, esetleg tranzakciókat bonyolítani -, ahhoz nagy valószínűséggel már webfejlesztő is kelleni fog, hacsak nem szeretnél Te magad is kockulni. ;)

#m1-p#Ha egyedi fejlesztésű oldalra van szükséged, már ilyenkor érdemes bevonnod - és költségeidbe is belekalkulálnod - egy projektmenedzsert, aki ismeri a Te és a fejlesztő nyelvét is, így megfelelően tudja képviselni és közvetíteni az igényeidet.##

Elsőre persze nem tűnhet csábítónak, hogy erre is külön forrásokat csoportosíts - de hidd el, egy tapasztalt projektmenedzser rengeteg időt, energiát és nem utolsósorban pénzt spórol meg Neked a fejlesztés során.

Tervezés a weboldalkészítés kezdetén

Design - Hogy nézzen ki az oldal?

Az előző lépést során már eldőlt, hogy egyedi webfejlesztésre lesz szükséged (ami általában vaskosabb költséget jelent), vagy egyszerűbben, kiegészítő bővítmények (pluginok) segítségével is elkészülhet weboldalad.

Ezután a következő fontos kérdés, hogy milyen legyen a design, vagyis a megjelenés, hisz ez fogja megkülönböztetni az oldaladat az összes többi hasonló témájú oldaltól. Ide tartozik az alkalmazott logó, a színek, a formák, az árnyékok, a betűtípusok, a szövegrészek elválasztása -  és még sorolhatnánk, mennyi minden, ami mind befolyásolja a vizuális összhatást, és ezáltal döntő szerepe van abban, milyen benyomást kelt az oldalad a látogatókban.

Függetlenül attól, hogy weboldalad milyen eszközökkel készül, a designt Te magad is kitalálhatod, megszerkesztheted, vagy bízhatod tapasztalt webdesignerre. Ha webfejlesztő csapattal dolgozol, a design tervezés kivitelezése (egyedi vs. saját) már az ajánlatkérés során szempont lesz, ami szintén meghatározza a weboldalad bekerülési költségét.

#m1-y#Ha ezen a ponton már kezd soknak tűnni, mennyi mindenre kell figyelned a webfejlesztés során, ne aggódj! Az ajánlatkéréshez és a fejlesztési specifikáció első lépéseihez minden fontos információt összeszedtünk Neked az alábbi cikkünkben: Hogyan írjunk webfejlesztés briefet egy marketing ügynökségnek.##

A webdesign fontossága weboldalkészítéskor

First step - Alapozás

Helyet kell biztosítanod a weboldaladnak. Ez történhet saját szerver üzemeltetésével, de általában szolgáltatónál érdemes bérelned tárhelyet, mert ott rendelkezésre áll már az ehhez szükséges infrastruktúra.

Szükséged lesz még egy könnyen megjegyezhető, és a brandet jól reprezentáló domain címre, ami még szabad (senki sem használja). Ha nem egyedi fejlesztésű lesz az oldalad, akkor minden bizonnyal bővítmények segítségével fog megépülni, aminek a költsége szintén induláskor merül fel, továbbá biztonsági szoftverekre is szükség lesz. Ezeket a költségeket általában 1 évre előre kell megfizetni, tehát az egy év letetét követően újra esedékes lesz:

  • tárhelyszolgáltatás (annak a tárhelynek a bérleti díja, amin tárolni fogod a weboldalad működéséhez szükséges fájlokat, képeket, bővítményeket, adatbázisokat, stb.)
  • domain (a weboldalad publikus címe: pl sajatweboldalam.hu)
  • kiegészítő bővítmények (amik segítenek az általad elvárt működés megvalósításában)

#promobox-newsletter###

SEO, Analitika

Érdemes egy új weboldal készítésénél már az elején SEO (keresőoptimalizálási) szempontokat is figyelembe venned, illetve, ha például webshopot indítasz, akkor analitikai beállításokra is szükséged lesz. Ekkor a weboldalkészítő - vagy ha biztosra akarsz menni, egy SEO ügynökség - és esetleg (ha van) a projektmenedzser díja merül még fel költségként. Ezek lehetnek akár óradíjban, akár vállalkozói díjban meghatározott összegek. Ha ezeket letisztáztad, indulhat a munka!

Tartalom - Content

Fontos megtervezni, hogy milyen tartalmat szeretnél megjeleníteni a weboldaladon. Te magad is elkészítheted a tartalmat, de bízhatod, tapasztalt szövegíróra, aki a SEO szempontokat is figyelembe veszi. Ha esetleg webshop indítását tervezed, akkor a szövegek megírásán túl a termékek feltöltése is idő, ami (amennyiben másra bízod) szintén emelheti a költségeket.

Indulás - Kezdődhet a weboldal készítés

Elkezdődik a munka. Első körben kapsz a fejlesztőtől egy ún. drótvázat (a weboldalad tervezett felépítéséről, elrendezéséről). Ha ez egyezik az elképzeléseiddel, akkor a drótváz alapján a fejlesztő felépíti az oldalakat (menüpontok, oldalak, blokkok, gombok, stb.), illetve a tartalom is feltöltésre kerül. A tartalom feltöltését végezheted saját magad, vagy bízhatod a fejlesztő csapatra. Ezt követően megkapod tesztelésre a weboldalad. Ki kell próbálnod minden funkciót, minden gombot, menüpontot, hivatkozást, hogy az elvárásaidnak megfelelően működjön a weboldal.

Ennél a lépésnél az alábbi költségek merülhetnek fel attól függően, hogy magad készíted, vagy inkább profikra bízod:

  • szövegírás
  • tartalom feltöltés
  • logo tervezés
  • pl. egy webshop esetében a termékek feltöltése (ez lehet akár ezres nagyságrend is)
  • idegen nyelvű tartalom készítés (ha szükség van rá)

Ha a működés megfelelő, ekkor következik az élesítés, ezzel el is készült a weboldalad!

Üzemeltetés

Ha honlapod már éles, és minden elvárásodnak megfelelően működik, akkor sem dőlhetsz hátra, hiszen weboldalad folyamatos karbantartást és rendszeres frissítéseket igényel.

Fontos tudni, hogyha nyílt forráskódú honlapod van (pl. WordPress, Drupal, stb.), akkor az rendszeres frissítésre szorul majd a biztonságos üzemeltetés érdekében. Szinte minden nap meg fog jelenni egy-egy frissítés a bővítményekhez, azonban ezeket nem javasoljuk ilyen gyakorisággal frissíteni. Általános ökölszabály, hogy minden frissítés megjelenése után várj 48 órát, de célszerűbb inkább havonta elvégezni ezeket. Természetesen ha valamilyen kritikus frissítés érkezik, amely egy ismert biztonsági rést foltoz be, akkor azt érdemes (ökölszabály szerint) telepíteni .

Amennyiben a karbantartással egy erre szakosodott céget bízol meg, akkor ők a frissítések előtti biztonsági mentést is el fogják végezni, ill. utána is ellenőrzik, hogy a honlapod megfelelően működik-e. Ha nem megfelelően működik, akkor helyreállítják biztonsági mentésből a weboldalad, megkeresik a probléma okát, és a megfelelő beállításokkal, vagy plugin cserével orvosolják a hibát. Az üzemeltetéshez hozzátartozik a biztonsági incidensek kezelése is, amelyre ne kerüljön sor, de ha van ilyen, akkor annak elhárítása, majd a honlap helyreállítása is az üzemeltető feladata. A honlap bonyolultságától függően érdemes a honlap üzemeltetés költségére is tartalékolnod, melyet általában előre kell kifizetni.

Ha egyedi fejlesztésű a weboldalad, akkor is szükséged lesz rendszeres biztonsági mentésekre (adatbázisok), illetve a használt programozási nyelv újabb verzióinak való megfelelés ellenőrzésére.

  • Havi karbantartási díj
    • biztonsági mentés (backup)
    • hibajavítás (debug)
    • probléma esetén a rendszer visszaállítása biztonsági mentésből
    • adatbázisok javítása, optimalizálása
    • bővítmények (pluginok) frissítése
    • támogatás (support)
  • Bővítmények (pluginok, site builder)
  • Biztonsági szoftverek

Összegzés

A webfejlesztés nem rövid és nem is egyszerű folyamat. Akár úgy döntesz, hogy egyedül vágsz bele, akár egy tapasztalt webfejlesztő, egy talpraesett projektmenedzser és egy kreatív webdesigner segítségével, elengedhetetlen az előretervezés és tájékozódás - különösen a költségek területén.

Nézzük még egyszer összefoglalva a legfőbb területeket, amelyekkel érdemes előre kalkulálnod a webfejlesztés során:

  • tárhely, domain
  • egyedi - standard fejlesztés
  • egyedi - saját design
  • pluginok, site builder
  • projektmenedzsment
  • SEO, analitika
  • szövegírás, tartalom feltöltés
  • karbantartás, üzemeltetés

#promobox#Nem szeretnél vesződni a vállalkozók hadával, és inkább úgy érzed, egyetlen cégre bíznád az összes feladatot?##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

 A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Keresőoptimalizálás (SEO)
A visszamutató linkek szerepe a keresőoptimalizálásban
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mivel foglalkozik egy SEO ügynökség?
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Keresőoptimalizálás (SEO)
Sikeres SEO stratégiák – így növelheted weboldalad organikus láthatóságát és tekintélyét
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Keresőoptimalizálás (SEO)
Tippek a SEO versenytárs elemzéshez
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Hogyan írj Google frissítéseknek ellenálló tartalmat?
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Közösségi média menedzsment
Facebook oldal kezelése - milyen feladatokkal jár a létrehozás és a folyamatos kezelés?
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Ügynökség
Mivel foglalkozik egy PR ügynökség?
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Hatékonyság
Online kérdőív készítés 2024-ben - a legjobb eszközök
Minden, amit a Google büntetésekről tudni érdemes
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google büntetésekről tudni érdemes
A legfontosabb digitális marketing trendek 2024-ben - a Chat GPT szerint
Tudástár
A legfontosabb digitális marketing trendek 2024-ben - a Chat GPT szerint
A hírlevél készítés szabályai - így küldj hírlevelet!
Közösségi média menedzsment
A hírlevél készítés szabályai - így küldj hírlevelet!
Nem az évvége a kiemelt szezonod? Erre figyelj hirdetési büdzséd kezelésekor!
PPC kampánykezelés
Nem az évvége a kiemelt szezonod? Erre figyelj hirdetési büdzséd kezelésekor!
Így helyezz el Facebook pixel, Google Analytics és Google Tag Manager követőkódot WordPress oldaladon
Webanalitika
Így helyezz el Facebook pixel, Google Analytics és Google Tag Manager követőkódot WordPress oldaladon
YouTube Shorts SEO: minden, amit tudnod kell!
Keresőoptimalizálás (SEO)
YouTube Shorts SEO: minden, amit tudnod kell!
A hatékony ClickUp workspace kialakítása: tervezéstől a bevezetésig
Hatékonyság
A hatékony ClickUp workspace kialakítása: tervezéstől a bevezetésig