Hatékonyság

Otthonról is hatékonyan, azaz hogyan működtesd a home office-t

Írta:
Levi

A koronavírus kirobbanásával számos vállalat döntött úgy, hogy csökkenti a járvány terjedésének esélyét, és ideiglenesen maga mögött hagyja az irodákat. Ennek köszönhetően egyik napról a másikra több tízezer munkavállaló számára nyílt meg a home office lehetősége. Habár elsőre nagyon csábító lehet egész nap az ágyból dolgozni és elindítani egy sorozatot a teendők mellé, de mit érdemes tenni, hogy hosszú távon is produktív maradj? A Selector csapata már több éve otthonról dolgozik, így adunk néhány tanácsot a hatékony otthoni munkavégzéshez!

Így működtesd a home office-t!

Tisztázzátok a munkaidőt

Evidensnek tűnhet, de mégsem mindig egyértelmű, hogy mettől meddig tart a munkaidő - emiatt nagyon fontos tisztázni a közvetlen munkatársaiddal, hogy pontosan melyik időszakban szükséges gépközelben lenned. Van, aki megspórolná a korábban munkába járással töltött időt, és az ébresztő után rögtön munkába állna, de akad olyan is, aki inkább alvásra fordítana plusz egy órát. A félreértések elkerülése érdekében ezeket jó már rögtön az elején megbeszélni, és a transzparencia érdekében a saját időbeosztásod a többiek felé láthatóvá tenni például egy közös naptár segítségével.

A home office alatt is fontos a munkaidő tisztázása
Beszéljétek meg a munkaidőt, még otthon is!

Persze nem várható el, hogy mindenki ugyanakkor dolgozzon - lehet (sőt, valószínű), hogy lesz egy munkatársad, aki este 10-kor is az e-mailjeit bújja. Ha a munkaidőn kívül kapnál egy céges levelet, akármennyire is úgy érzed, hogy azonnal válaszolnod kell rá, próbáld meg figyelmen kívül hagyni. Használd ki a szabadidőd és tiszteld meg családtagjaid azzal, hogy az estét és a hétvégét nem munkával töltöd. Hidd el, az e-mail meg fog várni!

Tartsd meg a reggeli rutinokat

9-kor kezdődik a munkaidő? Persze, logikus lehet beállítani 8:55-re az ébresztőt, de ha produktív szeretnél maradni, akkor kelj egy kicsit korábban! Amikor a valódi irodába indulunk, a reggeli készülődés segít abban, hogy ráhangolódjunk a munkára. Épp emiatt nagyon fontos, hogy a home office alatt se ugorj rögtön fejest a teendőkbe, hanem szánj egy kis időt az átállásra!

Otthon is add meg a módját a munkának!
Kényelmes lehet egész nap pizsamában dolgozni, de inkább készülj rá a munkára!

Ebben az segíthet, ha minél több mozzanatot megtartasz a korábbi rutinodból. Egy gyors zuhany, egy nyugodt reggeli vagy kávézás, esetleg szimplán csak egy jól megválogatott öltözet rengeteget segíthet abban, hogy könnyedén felkészítsd a tested és lelked a munkára. Komfortos lehet egész nap pizsamában ülni, de sokkal frissebbnek fogod érezni magad, ha még otthon is megadod a módját a munkának!

Otthon is legyen meg az irodád

Nekünk nem kell mondanod, tudjuk, milyen kényelmesen lehet az ágyból, a kanapéról, a babzsákból vagy épp az erkélyről dolgozni - azonban ha hatékony szeretnél lenni, sokkal jobban jársz, ha egy nyugodt sarokban egy íróasztalt jelölsz ki az otthoni irodádnak. Itt végezz el minden munkádhoz kapcsolódó teendőt, és ide rendszerezd az iratokat, mappákat! Kérd meg családtagjaid is, hogy ezt a helyet tartsák fent Neked a csendes és nyugodt munkához - így a nap végén sokkal könnyebb lesz a hátad mögött hagyni a “munkahelyet”!

Tartsd rendszerezetten otthoni irodád is!
Tartsd rendszerezetten az “irodád”, és ez segít a gondolataid is rendszerezni.

Tartsd a kapcsolatot, akár telefonon vagy videón is

A legtöbb munkahelyen az e-mail a hivatalos kommunikációs forma, ami tökéletesen rendben is van, amíg az irodában szemtől szembe is találkoztok. Azonban ha elmarad a fizikai kontaktus, úgy egyre zavaróbbá tud válni az emberi kapcsolatok hiánya. Ennek leküzdésében segíthet, ha a fontosabb dolgokat telefonon vagy videókonferencián beszélitek meg, főleg, ha többoldalú egyeztetésről van szó!

A videokonferenciák nagyban segítik a home office hatékonyságát
Sokat tud segíteni a munkában egy videóhívás, és már számos ingyenes eszköz is elérhető erre a célra.

Igaz, a legtöbbünk előbb nyitja meg a levelezést, minthogy felemelje a telefont, és sokan kellemetlenül érzik maguk a kamera előtt is, de egy-egy ilyen hívás hasznosabb tud lenni akár tucatnyi levélnél is! A virtuális megbeszélések nemcsak a csapat produktivitásán tudnak nagyot lendíteni, hanem a munkavállalók közérzetét is nagyban javítják. Ha bizonytalan vagy, melyik videókonferencia szolgáltatást használd, olvasd el korábbi cikkünket!

Ne felejts el kikapcsolódni

Elsőre talán furán hangzik, de sokak számára a home office egyik legnagyobb kihívása a munka befejezése. Ha az óra mutatója eléri a munkaidő végét, akkor bűntudat nélkül kikapcsolhatod a számítógépet, lecsukhatod a laptopot, akkor is, ha épp nem értél egy feladat végére. Hacsak nem sürgős teendőről van szó, a fájlok, levelek megvárnak, és következő nap onnan tudod folytatni, ahol abbahagytad - elvégre az irodában sem maradsz bent estig túlórázni. Sokkal fontosabb, hogy a következő munkanapra feltöltődj, és újult erővel tudj dolgozni.

Mivel a munkahelyed és az otthonod nem különül el térben, ezért Neked kell gondoskodni arról, hogy az agyad átállítsd a munkáról a pihenésre. Ebben segíthet egy gyors séta vagy futás a friss levegőn, egy otthoni jóga vagy edzés, de olyan is akad, akit a nyelvtanulás kapcsol ki. Olvasd el tippjeinket, hogy miképp töltődhetsz fel a karantén idején!

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

PPC
Pinterest hirdetéseket már itthon is megéri futtatni!
PPC
Kulcsfontosságú stratégiák Google Ads kampányaid sikeres újraindításához
Hatékonyság
Melyik videókonferencia alkalmazást használjuk céges videóhíváshoz?