Még több AI, még gyorsabb hirdetéskezelés - íme a Google 2024-es ígéretei. Az idén májusban tartott Google Marketing Live 2024 rendezvényen a cég bemutatta, hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia a teljes hirdetési folyamatot: kreatívok megalkotásától a kampányok futtatásán át a hirdetési teljesítmény méréséig, elhozva ezzel a hirdetések új korszakát. Készülj fel, rengeteg izgalmas újdonságra számíthatunk hirdetőként!
Az új AI-eszközök nagy része még béta-verzióban van, és elsősorban az USA-ban és az Egyesült Királyságban kezdik tesztelni, így még nem biztos, mikor érkeznek hozzánk - de nem kizárt, hogy már idén.
Bejelentettek újdonságokat több Google Ads kampánytípus, így a Performance Max, a Search és a DemandGen típusok kapcsán is - így ha bármelyiket használod vagy tervezed használni, jó, ha felkészülsz a közelgő változásokra.
Az újdonságok teljes tárházát lehetetlen lenne bemutatni egyetlen cikkben, de hoztunk egy listát az egyes kampánytípusok már működő vagy hamarosan elérhető AI funkcióiról!
De mi is az a Google AI, azaz mesterséges intelligencia?
A Google már egészen korán elkezdte fejleszteni saját mesterséges intelligencia eszköztárát, és mára fejlett algoritmusokat és gépi tanulási technikákat alkalmaz - többek között a hirdetések automatizálására és optimalizálására.
A Google AI-t láttad munkálkodni, ha automatikus ajánlattételt választottál a Google Ads-ben, használtad a Google Fordítót, tettél fel kérdéseket a Google Segédnek, kerestél fotókat a rajtuk szereplő elemek vagy személyek alapján a Google Fotókban, vagy rácsodálkoztál már arra, hogy a Google Maps meg tudja mondani, mennyire lesz forgalmas egy útszakasz hazafelé, alternatív útvonalakat ajánlva.
És hogy hogyan képes minderre az AI?
A válasz épp az, amitől sokan tartanak, pedig fantasztikus technológiai eredmény: az AI emberileg felfoghatatlan mennyiségű adatot képes feldolgozni pillanatok leforgása alatt. Folyamatosan figyeli és elemzi a hozzá beérkező információkat - legyen az forgalmi változás, időjárás vagy a felhasználók viselkedése, vagy egy adott márka hirdetéseivel folytatott interakciók - és mindezeket összevetve ad javaslatokat és végez módosításokat egy adott területen.
Most, hogy ezt tisztáztuk, nézzük, miért fontos ismernünk a Google AI-univerzum nyelvi modellen alapuló szereplőjét, amely a többi eszközzel együtt forradalmasítani készül a PPC kampánykezelés világát!
Google Gemini (Bard): a nyelvi modell, ami megváltoztatja a hirdetéskészítést
Mindenekelőtt fontos, hogy ne keverjük az AI-t a nyelvi modellekkel: az AI, ahogy a fentebbi példákból láthattuk, egy szélesebb kategória, amely különböző eszközöket foglal magában - például az olyan nyelvi modelleket, mint a Google Gemini vagy a köztudatba jóval korábban berobbant ChatGPT.
A Google Geminit (korábbi nevén Google Bardot) a Google többek között a kreatív tartalmak létrehozásához és a marketingkampányok optimalizálásához fejlesztette ki - illetve fejleszti folyamatosan. Akárcsak a ChatGPT-t, őt is használhatjuk intelligens asszisztensként, belépve a Gemini chatszerű felületére, ahol örömmel megválaszolja a kérdéseinket, készít vázlatot a jegyzeteinkből, magyaráz el fogalmakat, segít ötletelni - és még sorolhatnánk.
Ez is egy generatív, tehát “egyedi” tartalmak létrehozására képes AI-eszköz, amely gyorsan és hatékonyan képes (a Google által ígértek szerint) vonzó hirdetési szövegeket készíteni, elemezni a kampányok teljesítményét és valós idejű javaslatokat tenni azok javítására.
#m1-y#A Google most arra készül, hogy a Geminit még jobban bevezesse a Google Ads felületére is, ahol beágyazva használhatjuk majd rengeteg különböző célra.##
Épp ezért fontos, hogy még mielőtt a Google Ads-en belül megjelennek az újdonságok, nézz utána, teszteld, milyen utasításokra hogy reagál a Gemini, mire képes, mire nem, és mire érdemes figyelned, ha őt bízod meg például szövegek generálásával.
Hogyan változtatja meg a Google AI a különböző kampánytípusokat 2024-től?
Az AI technológia már most is képes például arra, hogy intelligensen módosítsa a liciteket egy adott keresés paraméterei alapján, elemezze a kulcsszavakat és személyre szabja a reszponzív hirdetések tartalmát, így növelve a kampányok hatékonyságát és megtérülését.
De a közelgő változások kapcsán bátran kijelenthetjük, hogy a Google mesterséges intelligenciája valószínűleg forradalmasítja majd a jelenleg ismert kampánytípusokat és teljesen felforgatja az eddigi bevált gyakorlatokat.
#m1-y#Nézzük, mit ígérnek a (közel)jövőre az egyes kampánytípusokhoz kitalált AI marketingeszközök!##
Google Search kampányok
Ez a kampánytípus folyamatosan alkalmazkodik az újdonságokhoz: ahogy nemrég írtunk róla, a hangalapú keresés például önmagában megváltoztatta, milyen kifejezésekkel keresünk, emellett pedig a képlapú keresés is egyre elterjedtebb lett. Így hirdetőként egyre több lehetőségünk van. A Search kampányoknál a mesterséges intelligencia az alábbi módokon segíti (majd) a munkánkat:
Hirdetések (még intenzívebb) személyre szabása
A Google célja, hogy a fentebb bemutatott Gemini bevonásával olyan hirdetési szövegeket készítsen, amelyek a legapróbb részletig a célközönségre vannak szabva, növelve a kattintási arányt és a konverziók számát. Emellett az Egyesült Államokban már tesztelik az igen izgalmas (vagy egyenesen futurisztikus) interaktív hirdetéseket, ahol a felhasználó például képek vagy egyéb információk megadásával találhatja meg a leginkább neki való szolgáltatást vagy terméket.
Így például a jövőben célközönségünk akár feltölthet fotókat vagy méretadatokat a nappalijáról, hogy aztán az AI kiválogassa számára a katalógusunkból a leginkább igényeihez illő bútordarabokat. Persze kérdés, mennyire lesz komfortos a felhasználók számára egy ilyen személyes adat megosztása, még akkor is, ha mi hirdetőként nem látjuk majd, mit tölt fel.
AI-áttekintésbe integrált hirdetések
Hamarosan megváltozik a keresési találatok oldala is! Bizonyos keresési típusoknál (például: hogyan tüntessem el a ráncokat a ruhámról?) az első helyen a Gemini által generált összefoglaló jelenik majd meg. A mostani kiemelt részletekkel ellentétben ezt több különböző forrásból állítja majd össze, és közvetlenül az összefoglaló alatt kapcsolódó termékeket is láthatunk majd (esetünkben tehát például vasalókat).
Gemini chat funkció
Bár egyelőre még csak az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban érhető el ez a funkció, világszerte is elkezdték bevezetni, így csak hónapok kérdése, és hazánkban is elérhető válik ez az új Gemini integráció a Google Adsben, melynek az a különlegessége, hogy párbeszédes formában ad tanácsot a hirdetések optimalizálásához és a hirdetészöveg elkészítéséhez az úgynevezett conversational experience (párbeszédes élmény) keretében.
A chat segítségével, illetve a megfelelő inputokkal az AI segíthet majd kiváló szintre emelni a hirdetések erejét (ezt Ad Strength néven láthatod a fiókodban) kulcsszavak, főcímek, leírások vagy akár épp kreatívok létrehozásával.
#promobox-newsletter###
Google Performance Max kampányok
A Performance Max önmagában is nagy húzás volt a Google részéről, hiszen az AI ebben a kampánytípusban (is) valós időben követi a kampányok teljesítményét, azonosítja a gyenge pontokat, és javaslatokat tesz a javításra. Az AI folyamatosan figyeli és elemzi a kampányadatokat, hogy a lehető legjobb eredményeket érhessük el - és ez sok hirdetőnek be is vált. Itt a következő újdonságok érkeznek:
Márkahű, megnyerő kreatív tartalmak generálása pillanatok alatt
A Google As felületén belül elérhetők lesznek olyan új, kreatív eszközök, amelyek segítségével látványos és márkahű hirdetéseket készíthetünk. Sőt, az év végére talán már arra is lehetőségünk lesz, lesz megadjuk a márka irányelveit, beleértve a színeket és betűtípusokat, hogy aztán ezek alapján generáljon nekünk szebbnél szebb kreatívokat az AI. Figyelembe tudja majd venni azt is, melyik kreatív teljesített jól, és ehhez igazítja az újabb vizuális anyagokat.
Haladó képszerkesztési lehetőségek az AI-nak köszönhetően
Lehetőségünk lesz a képek szerkesztésére, beleértve a Google Merchant Center feed termékképeit is, hogy azok minden méretben és formátumban megfelelően jelenjenek meg.
Emellett az AI arra is képes lesz, hogy teljesen új környezetbe mutassa be a termékünket új háttér generálásával, legyen az egy mediterrán naplemente vagy egy art déco nappali.
Főcímek és webhelylink/belsőlink/sitelink bővítmények létrehozása
A Gemini sokoldalúságának köszönhetően generálhatunk hosszú főcímeket, és hamarosan már sitelink, azaz webhelylink (régi nevén belsőlink) bővítményeket is. Ez különösen azoknak lehet jó hír, akik rendszeresen belefutnak abba, hogy ha van is ötletük a hirdetések erősségét növelő szövegre, nem férnek bele a karakterkorlátba, vagy egyszerűen nincs idejük még ezt is próbálgatni. Bár csodára a Gemini sem képes, biztosan tud majd adni néhány új ötletet!
Amit pedig nagyon kíváncsian várunk, az a Canva integráció
Egy hamarosan megjelenő alkalmazás segítségével a Canvából közvetlenül a Performance Max kampányunkba tölthetjük majd fel hirdetési kreatívjainkat, kihasználva a Canva számos (és egyébként AI eszközökkel is felturbózott) eszköztárát.
Google Demand Gen kampányok
Habár a Demand Gen kampánytípust még csak tavaly vezették be, máris egyre több funkcióval bővül.
Még több lehetőség a teljesítmény optimalizálására
A Demand Gen kampányokat a Google Marketing Platformon is futtathatod majd. A Demand Gen hamarosan elérhető lesz a Display & Video 360 és a Search Ads 360 platformokon is, a Floodlight mérési beállításainak köszönhető optimalizációval.
Látványosabb hirdetések
Növelheted az elköteleződést animált hirdetések készítésével: a Merchant Center fiókkal rendelkezők hamarosan megjeleníthetik termékvideóikat a YouTube Shorts-on. Ezek a hirdetések automatikusan generálódnak a termékfeed képeiből, hogy a vásárlói érdeklődés alapján releváns termékeket mutassanak be.
Több felhasználó elérése a célközönségedből
Sok hirdető örülhet, hiszen a Demand Gen kampányokban elérhető Lookalike szegmenseknél a minimálisan szükséges lista méretét 1000-ről 100 felhasználóra csökkentették.
Shopping kampány, Merchant Center
A Performance Max elődjét, a Shopping kampányokat talán senkinek sem kell bemutatni, különösen az e-commerce területén tevékenykedőknek. Nem is okozunk nagy meglepetést: a Google AI természetesen ennél a kampánytípusnál is nagyot alkotott.
Érkezik a Product Studio a generatív AI erejével
A Product Studio béta verziója a Merchant Center legújabb verziójában (Merchant Center Next) lesz elérhető - egyelőre csak néhány hirdető számára. A generatív AI-ra épülő Product Studio olyan lesz, mint egy lelkes grafikus asszisztens: segít majd például hátteret generálni termékfeedben szereplő fotóinkhoz, javítani a képek felbontását vagy akár animálni a termékfotókat.
És bár egy profi fotóst vagy grafikust semmiképp nem helyettesít, sok időt és erőforrást spórolhat majd meg nekünk szükség esetén, például kisebb grafikai módosítások elvégzésekor.
Képalapú kereséseknél a shopping hirdetések legelsőként fognak megjelenni
Ha a Google Lens segítségével (vagy a néhány eszközön már elérhető Circle to Search funkcióval) keresünk rá például életünk piros bőröndjére, az AI a termék felismerése után azonnal listázza majd az egyes üzletek ajánlatait.
Könnyedén alkothatunk majd 3D termékképeket
Már egyre több országban elérhető a felhasználók számára a Google Shopping legújabb AI funkciója: a keresett termékre kattintva a vásárlók 3D nézetben tekinthetik meg a terméket. (Igaz, egyelőre csak a cipőknél működik - de ott nagyon szépen!)
Az AI képes életre kelteni a termékeket, elég csupán néhány jó minőségű képet megadni neki különböző szemszögekből fotózva, és máris elkészíti a kép 3D-s változatát. A videós kontent egyébként nagyon fókuszban van Google-nél, több hasonló funkciót terveznek még bevezetni, például a videós formátumot a termékek előnézeténél.
Virtuális ruhapróba a kiterjesztett valóság segítségével
Ugyan ezt a funkciót itthon valószínűleg még nem vezetik be egyhamar, mindenképp hatalmas ugrásról van szó, és izgatottan várjuk, hova vezet majd.
Az üzletben történő ruhapróbánál azonnal látjuk, hogy jól áll-e az adott darab - és a Google szerint az online vásárlásnál is ugyanezt a magabiztosságot kellene éreznünk.
A generatív AI segítségével működő virtuális próbafülke segítségével könnyebben találhatjuk majd meg a nekünk való ruhadarabokat, hiszen lehetővé teszi, hogy különböző bőrszínű és testalkatú modelleken lássuk, hogyan állnak a ruhák.
Az új AI modell hűen megjeleníti majd azt is, hogyan viselkedik az anyag a valóságban, hogyan ráncolódik, nyúlik az egyes testalkatokon. Az Egyesült Államokban mostantól elérhető ez a funkció, többek között olyan márkák női felsőinél, mint a H&M.
Emellett új Shopping szűrők is segítenek majd abban, hogy felhasználóként pontosan azt találjuk meg, amit keresünk. A szín, stílus és minta alapján finomíthatjuk a keresést, így könnyebben találhatunk alternatívákat a különböző webáruházak kínálatából - ami a hirdetőknek is jó hír.
Mik lehetnek a Google AI előnyei a hirdetők számára?
Időt és erőforrást takaríthat meg
Mit láttuk, a Google AI eszközei - például a Gemini - egyre jobban automatizálják majd a hirdetéskezelési folyamatot a kreatív létrehozásától a hirdetésszövegek és bővítmények megírásán át a licitekig, amivel sok időt takaríthatunk meg. Ez - ha valóban hozza a várt eredményeket -, lehetővé teheti, hogy több időt fordítsunk stratégiai döntésekre és a kampányok finomhangolására.
Ha kimerült a kreatív tankod, segíthet új ötleteket találni
Mivel képes új kreatív elemeket létrehozni, számíthatsz a Google AI-ra akkor is, ha úgy érzed, kifogytál az ötletekből.
#m1-p#Lehet, sőt, valószínű, hogy a befutó képet vagy szöveget nem ő fogja elkészíteni, de jó inspirációforrás lehet.##
Segíthet az adatvezérelt döntéshozatalban
Az AI folyamatosan gyűjti és elemzi a kampányadatokat - ami lehetővé teszi az adatvezérelt döntéshozatalt. Az adatok elemzése révén segíthet neked azonosítani a legjobban teljesítő kampányelemeket és optimalizálni a hirdetések elhelyezését és célzását, ami hirdetőként hatalams előny.
Egyszerűbben nyújthatsz személyre szabott élményt a célközönségednek
A fenti pontból következően: mivel az AI folyamatosan elemzi a felhasználói viselkedést és preferenciákat számos tényező figyelembevételével, ennek megfelelően felhasználóra szabott ajánlatokat és üzeneteket tud létrehozni.
#m1-y#Ezzel pedig növelheti az elköteleződést és a konverziók számát is, hiszen közönséged szívesebben kattint majd arra a tartalomra, amit tényleg neki szólónak érez.##
Segít finomhangolni a kampányokat valós időben
Az AI valós időben követi a kampányok teljesítményét és azonnali javaslatokat tesz a javításukra. Ezzel lehetővé teszi a gyors reagálást a piaci változásokra és optimalizálja a kampányokat a lehető legjobb eredmények elérése érdekében.
Hátrányok - avagy a Google AI sem képes mindenre a hirdetéskezelésben
Hozott anyagból dolgozik - és ez a verseny során különösen fontos
A Google AI-t nemcsak te, hanem versenytársaid is használhatják arra, hogy versenyelőnyt kovácsoljanak, így ha beleesel abba a hibába, hogy teljesen odadobod a gyeplőt az AI-nak a hatékonyság nevében, könnyen a visszájára sülhet el az akciód. Hogy kerülheted el mégis, hogy kiemelkedj a versenyből?
#m1-y#Mindig érdemes szem előtt tartani: ahhoz, hogy értelmes és eredményes legyen a végeredmény, megfelelő inputokra van szükség!##
Te és versenytársaid mind-mind más anyagokat adtok majd a mesterséges intelligencia kezébe. Figyelj rá, hogy céged marketingjében ez ne veszély, hanem extra erősség legyen! Egy digitális marketing ügynökség ilyenkor segíthet feltérképezni, milyen egyedi megoldások és céged erősségeidre építő, kiaknázatlan lehetőségeid vannak.
(Még?) nem tud olyan komoly stratégiai tanácsokkal szolgálni, mint egy szakértő
Az AI nyilván ezen a téren is korlátokba ütközik. El tudja mondani, milyen kulcsszóra optimalizál, ötleteket ad a hirdetésszöveghez, akár még a kreatívot is elkészíti - de nem tudja egy ember intelligenciájával szemlélni céged piaci helyzetét és kitörési lehetőségeit. Javaslatai sokszor nem egy irányba mutatnak, hanem a szélrózsa minden irányába - erre pedig nehéz tudatos, összeszedett stratégiát építeni.
Épp ezért javasoljuk, hogy a Google Ads AI megoldásaira elsősorban úgy tekints, mint ügyes asszisztensre, de semmiképp sem úgy, mint legfőbb tanácsadódra.
A nyelvi modell még nem tud tökéletesen magyarul
A fenti ponthoz kapcsolódik az a gyakran emlegetett érv is, hogy sajnos a nyelvi modellek magyarja még nem igazán szabatos. Elírások, helytelen ragozás vagy akár nem létező szavak használata - igaz, hogy emberként mi is vétünk hibákat, de egy AI által írt szöveg így is messze el tud maradni az emberi alkotásoktól.
Összegzés
Jogosan gondolhatjunk, hogy innentől kezdve semmi szükség nem lesz a marketingszakemberekre, bárki tud majd hirdetéseket készíteni a Google felületén. Azonban ez nem ilyen egyszerű. A különböző Google AI eszközök és különösen a nyelvi modellre épülő megoldások bármennyire is fejlettek, gyakran hibáznak. Ismerni kell a hirdetési felületeket, a kampányok felépülését ahhoz, hogy a megfelelő döntéseket hozzuk meg - ebbe sokat segíthet például egy alapos Google Ads audit is. Az AI javaslatait tudni kell felülvizsgálni, nem csak ész nélkül elfogadni, mert rengeteg pénzt tudnak elégetni, illetve nem megfelelő minőségű eredményeket hozni. Tesztelni szabad, sőt! Viszont mindig legyünk kritikusak, és bízzunk a tapasztalatainkban.
#promobox#Ne vessz el a sűrűjében - szívesen segítünk megtalálni a leginkább neked való, költséghatékony online marketing eszközöket!##