Tudástár

Storytelling, a marketing egyik leghatásosabb összetevője

Írta:
Selector
Olvasási idő:
5
perc

A marketingnek számos formája létezik, és az egyes típusok — mint például az online vagy offline marketing — részben vagy akár teljesen eltérő eszközöket és stratégiákat igényelnek. 

Ráadásul a különböző kategóriákat további alkategóriákra bontja a szakma, az online marketingen belül például létezik: 

Minden egyes szakterület más és más tudást, speciális ismereteket, és naprakész készségeket kíván.

#m1-p#Van azonban néhány olyan alapvető képesség, amely valamennyi marketingformához elengedhetetlen.##

Ezek közé tartozik a történetmesélés is, amely nemcsak a marketing, de a kommunikáció és a meggyőzés területén is kulcsfontosságú — főleg azért, mert a hatékony történetmesélés képessége lehetővé teszi, hogy a személyes vagy céges márkák mélyebb kapcsolatot alakítsanak ki a célközönségükkel, erősítsék üzenetük hatását, és ezáltal a konverziójukat is megnöveljék.

De vajon mit érdemes tudni a storytellingről?

A történetmesélés, mint a marketing egyik alapköve

A storytelling, vagyis történetmesélés a marketing egyik legfontosabb eszköze, amelynek segítségével a márkák érzelmileg is meg tudják szólítani a célközönségüket. 

A fogalom alapvetően arra utal, hogy sztorik, történetek elmesélésével adjuk át az információkat, melyek így könnyebben emészthetőek, emlékezetesebbek és hatásosabbak lesznek.

A történetmesélés az egyik legrégebbi kommunikációs forma, amely az emberi kultúrák és társadalmak működésébe nagyon mélyen beleivódott: az ősidők óta az emberek történetek segítségével adták tovább tudásukat, hagyományaikat és értékeiket, segítve ezzel a közösségi összetartozás érzésének erősítését és a generációk közötti tudásátadást. A történetek emiatt közvetítik az érzelmeket, tanulságokat és közösségi normákat, így nemcsak szórakoztatnak, hanem értéket és értelmet is hordoznak. A történetmesélés képessége tehát, hogy komplex ötleteket és fogalmakat egyszerű, könnyen érthető és emlékezetes formában közvetítsen, az emberi élet számos területén elengedhetetlen, beleértve az oktatást, a politikát és persze a marketinget is.

Marketing szemszögből a storytelling több mint egyszerű mesélés — egy stratégiai eszköz, amely segít a márkáknak érzelmi szinten kapcsolódni a fogyasztókhoz, és fordítva. Ezen keresztül a vállalatok képesek egyfajta narratívát kialakítani, amely köré felépülhet a márkaidentitás, és amely meghatározza a fogyasztók és a márka közötti interakciókat. Ez a narratíva segít a fogyasztóknak megérteni, mi teszi különlegessé a márkát, miért érdemes hűségesnek lenniük hozzá.

A történetmesélés fontossága a marketingben különösen a digitális korban nőtt meg, ahol a fogyasztók nap mint nap hatalmas mennyiségű információval találkoznak. Egy jól megkomponált, érzelmekre ható történet ki tud emelkedni a zajból, és maradandó benyomást hagyhat. Emiatt szinte minden szegmensben működik: nem csak az influencerek világában, de akár egy horoszkóp oldalt is ki tud emelni a tömegből egy jól összerakott háttérsztori:

Papp Antónia: Történetem

Ezen felül, a storytelling lehetőséget biztosít a márkáknak, hogy koherens üzenetet közvetítsenek a különböző platformokon és kampányokon keresztül, erősítve ezzel a márka egységes képét a fogyasztók szemében.

De hogyan fest a gyakorlatban a marketinges storytelling — avagy a történetmesélés a marketingben?

Storytelling a gyakorlatban

A történetmesélés módszere

A storytelling minden iparágban, de a marketingben egy különösen erőteljes eszköz, amely segít a márkáknak kapcsolódni a célközönségükkel. Az olyan apró cégek is alkalmazhatják, mint egy helyi zöldséges, de az olyan hatalmas mammutvállalatok repeortárjában is szerepel, mint például a Google vagy a Sony.

De hogyan?

A történetmesélési folyamat során a marketingszakembereknek először is meg kell határozniuk a központi üzenetet, ami köré a történet épül. Ennek a történetnek relevánsnak és vonzónak kell lennie a célközönség számára. A márkák gyakran kiemelik a termék vagy szolgáltatás egyedi előnyeit egy olyan sztoriban, ami az emberek mindennapi életéhez kapcsolódik — tehát nem feltétlenül a márkáról beszélnek, hanem az adott termékről, az előző példából kiindulva tehát mondjuk a Google Fordítóról vagy a Sony TV-ről, majd ezeket használat közben, a mindennapi életben mutatják be hús-vér emberekkel, akik a használat közben boldogok, teljesek, elégedettek. Egy sportcipő márkánál ez a történet lehet egy átlagos futó regenerálódása és teljesítménynövekedése, ami az adott cipő viselésével érhető el, illetve egy háttértörténet, hogy a futó mennyit szenvedett a különböző márkák termékeitől, míg végül eljutott a végső megoldáshoz. Az ilyen típusú történetek segítenek a fogyasztóknak elképzelni, hogyan illeszkedik a termék az életükbe, és hogyan válthatja valóra az ígért értékeket.

#promobox-newsletter###

A történetek alkotása során a személyes érintettség és az érzelmek megjelenítése kiemelkedően fontos. Az érzelmek megmozgatásával a márkák mélyebb, érzelmi szintű kapcsolatot alakíthatnak ki a fogyasztókkal. Ez az érzelmekre ható megközelítés segíthet abban, hogy a márkát hosszú távon is emlékezetesnek és vonzónak tartsák. Vegyünk például egy reklámot, amely egy családi összejövetel meghitt pillanatait mutatja be, kiváltva ezzel a melegség, összetartozás és boldogság érzéseit, amelyek a nézőkben azonosulást és bizalmat gerjesztenek a márka, illetve a termék iránt, amit ezzel a családi összejövetellel bemutatnak. A történetmesélés során generált érzelmek tehát átcsatornázhatóak az adott márkába vagy termékbe.

A történetmesélés hatékonysága emiatt még tovább növelhető a megfelelő vizuális és narratív elemek összehangolásával. A képek, videók és a narratíva együttesen hozzájárulnak ahhoz, hogy a történet életre keljen. A márkák gyakran alkalmaznak olyan karaktereket vagy főszereplőket, akik a célközönség tagjaira hasonlítanak, így azonosulni tudnak velük, vagy olyan helyzeteket, amelyek ismerősek vagy hőn vágyottak számukra. Az ilyen módszerek nemcsak hogy fokozzák a történet érzelmi hatását, de elősegítik a termék vagy szolgáltatás márkahűségének és elkötelezettségének növelését is.

Konklúzió

A történetmesélés az egyik legrégebbi és leghatékonyabb kommunikációs forma, amely lehetővé teszi a tudás, értékek és kultúrák generációkon átívelő átadását. 

Nem csoda, hogy szinte minden iparág, köztük a marketing is előszeretettel alkalmazza.

A marketingben a storytelling segít a márkáknak érzelmileg kapcsolódni a fogyasztóikhoz, releváns és meggyőző narratívákat építve termékeik vagy szolgáltatásaik köré. 

Az érzelmekre ható történetek nem csupán a figyelmet ragadják meg, hanem hosszú távú márkahűséget és elkötelezettséget is kiválthatnak. 

#m1-y#A hatékonyan alkalmazott vizuális és szöveges elemekkel támogatott storytelling így alapvető eszköze a modern marketingstratégiáknak.##

Amennyiben még több ehhez hasonló érdekes vagy hasznos cikket olvasnál, böngéssz tovább a Selector blogon!

#promobox#És mi a Te vállalkozásod története? Írd meg nekünk!##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Last minute Black Friday PPC kisokos
PPC kampánykezelés
Last minute Black Friday PPC kisokos
Melyik Wordpress  honlapépítőt válaszd?
Webfejlesztés
Melyik Wordpress honlapépítőt válaszd?
A weboldal készítés szabályai
Webfejlesztés
A weboldal készítés szabályai
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
PPC kampánykezelés
Alapkövetelmények Google shopping kampány indításához
Ezekre figyelj Google Ads kampány kizáró kulcsszavainál
PPC kampánykezelés
Ezekre figyelj Google Ads kampány kizáró kulcsszavainál
Legfontosabb metrikák a Google Analytics 3-ban
Webanalitika
Legfontosabb metrikák a Google Analytics 3-ban
Így írj kreatív briefet egy marketing ügynökségnek!
Ügynökség
Így írj kreatív briefet egy marketing ügynökségnek!
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
Design
Honnan szerezzek képeket a honlapomra?
5 tipp a hatásos hirdetési kreatívokhoz
Design
5 tipp a hatásos hirdetési kreatívokhoz
Hogyan válassz színt a vállalkozásodnak - a színek jelentősége a marketingben
Design
Hogyan válassz színt a vállalkozásodnak - a színek jelentősége a marketingben
5 tipp az ütős hirdetésszöveg íráshoz
PPC kampánykezelés
5 tipp az ütős hirdetésszöveg íráshoz
Naprakész útmutató az Instagram használatához 2022-ben
Közösségi média menedzsment
Naprakész útmutató az Instagram használatához 2022-ben
 Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!
Keresőoptimalizálás (SEO)
Elkészült végre a Youtube videód? Így keresőoptimalizáld!
Instagram Reels vs. TikTok - melyik videos platformot használjam?
Közösségi média menedzsment
Instagram Reels vs. TikTok - melyik videos platformot használjam?
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?
PPC kampánykezelés
Hogyan segíthet a Facebook hirdetés optimalizálása a vállalkozásod felpörgetésében?